Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sigma 24-70 2.8 V.S. Tamron 28-75 2.8
- Trådstartare eder
- Start datum
StaffanW
Aktiv medlem
Har inte jämfört dom två, men jag är helt övertygad om att Tamrons är bättre.
Däremot har jag jämfört Canons 28-70/2.8L med Tamrons i 28mm läget. Och Tamrons var skarpare både på 2.8 och nedbländat, och hade dessutom mindre aberation.
Canons hade dock mindre mörka hörn och gav bättre färger.
Har svårt att tro att Sigman kan gå en lika jämn match mot Canons L-optik.
Men visst, det är också en viss skillnad på 24 och 28mm som du vinner med Sigman.
Däremot har jag jämfört Canons 28-70/2.8L med Tamrons i 28mm läget. Och Tamrons var skarpare både på 2.8 och nedbländat, och hade dessutom mindre aberation.
Canons hade dock mindre mörka hörn och gav bättre färger.
Har svårt att tro att Sigman kan gå en lika jämn match mot Canons L-optik.
Men visst, det är också en viss skillnad på 24 och 28mm som du vinner med Sigman.
Per_tissen
Aktiv medlem
Tja, alla tester är ju inte exakta men den här kanske kan vara av intresse. Sidan verkar hyffsat trovärdig och jämförelsen är väldigt smidigt utformad.
The digital picture
EDIT: felaktig länk
The digital picture
EDIT: felaktig länk
fredrikru
Aktiv medlem
eder skrev:
Hade tänkt köpa nåt utav Sigma 24-70 2.8 eller Tamron 28-75 2.8,men behöver lite åsikter om vilket som är bättre än det andra osv !?!?
/erik
Hej Erik
Jag har testat bägge gluggarna på min analoga system kamera.
Har bara gämfört med den glugg som jag har idag och mitt intryck är att bägge gluggarna ger mycket optik för pengarna gämfört om man köper en Canon glugg för samma summa.
Af 24-70/2,8EX DG (den som väger 700gram) är tungt och han som jag har lånat av använder den normalt till sin Eos 5D. Tyvärr så har jag inte scannat dessa neg i så hög upplösning än men jag är nöjd med resultatet gämfört med det objektivet som jag har idag.
Tamron 28-75 2.8 (typ 500g) lånade jag för 2 veckors sedan och när jag scannar negativen i högre upplösning så kan jag konstatera att det är scannern som har dålig skärpa och inte objektivet. Har även knäppt några bilder mot klar himmel.
// Fredrik