Annons

Sigma 24-60/2.8 på Nikon FX

Produkter
(logga in för att koppla)
näravståndet på 60mm och en gammal lur, ca 20 cm lång skulle jag tro att den är.
 

Bilagor

  • näravstånd60mm.jpg
    näravstånd60mm.jpg
    55.2 KB · Visningar: 112
Så långt är toknöjd med optiken. Mycket bra byggkvalite, passar i storlek och vikt bra på D700(ca 550g). Skarp redan på fullöppning i mitt och superskarp nedbländad ett steg. Måttlig distortion med bra utseende på 24mm. Ca på full öppning med försvinner vid ett stegs nedbländning. Vinjetrerar en den främst run 24 mm, försvinner helt på f.5.6.

Bild på optiken och en D700.

och så priset, jag betalade 2400 kr ny!!!



Tack för era inlägg Pontus och Eon!
 

Bilagor

  • kameranochoptik.jpg
    kameranochoptik.jpg
    41.2 KB · Visningar: 109
Bra att det löste sig!
Det är en bra glugg (efter hårdvarufokusjustering i mitt fall)!
Tycker fortfarande att det ser lite mjukt ut på full glugg och 100% crop, så fortsätt du att laborera lite med fokuseringen, så blir det nog ännu lite bättre!

/Pontus
 
Se också till att du har full kontroll över ev felkällor. Har du kameran på ett riktigt stadigt stativ eller ärtpåse/sandsäck? Det blåste inte? Hade du hyggliga slutartider?

/Pontus
 
Bra att det löste sig!
Det är en bra glugg (efter hårdvarufokusjustering i mitt fall)!
Tycker fortfarande att det ser lite mjukt ut på full glugg och 100% crop, så fortsätt du att laborera lite med fokuseringen, så blir det nog ännu lite bättre!

/Pontus



Jag skall tetsta med linjal nu vart det en grovinställning med tangentbordet som testmetod. Fick ställa kamrean på -20 för att få det ungefär rätt. Det är maximalt utslag.
 
Det här objektivet har jag sneglat lite på förut, men eftersom det inte säljs i Sverige så har jag glömt det. Det verkar riktigt intressant måste jag säga! Betydligt lättare än Sigma 24-70 och samtidigt kanske till och med bättre optiskt? Distorsionen ser riktigt låg ut även vid 24 mm, vilket man ju inte är bortskämd med på normalzoomar.
 
Det här objektivet har jag sneglat lite på förut, men eftersom det inte säljs i Sverige så har jag glömt det. Det verkar riktigt intressant måste jag säga! Betydligt lättare än Sigma 24-70 och samtidigt kanske till och med bättre optiskt? Distorsionen ser riktigt låg ut även vid 24 mm, vilket man ju inte är bortskämd med på normalzoomar.

Jag tycker den är perfekt på 700:an. Vad jag läst ger de flesta den högre betyg än 24-70 som ju dessutom är stor som ett hus. Den överträffar klart mina i alla fall måttligt högt ställda förväntningar.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.