Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 20/1.8 VS EF 50/1.4 - ett litet test

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, ska bli intressant att se. Men, om du lägger de bilderna i den här tråden kanske det blir rörigt värre i den här tråden. Så det är väl bäst att lägga dina testbilder i en separat tråd. Du ska ju också testa ett annat objektiv.

FredrikArvidsson skrev:
Ja, ska bli intressant att se. Men, om du lägger de bilderna i den här tråden kanske det blir rörigt värre i den här tråden. Så det är väl bäst att lägga dina testbilder i en separat tråd.
Ja, det är sant. Jag ska bara lista ut hur fan man gör för att croppa med en förbestämd sidolängd i PS. Som jag tjatat på Mikael Risedal att göra, ähum. Nu inser jag att det inte är så lätt:-S

Makten skrev:
Detta kan jag inte för fem öre begripa. Jag tycker att skärpan är alldeles utmärkt ända upp till bländare f/1,8. Bilden är ju för tusan helt oskärpt, och vi snackar 100% crop! Vad har folk för krav egentligen?? "Oanvändbart", jösses... Det där skulle duga till att ta hur grymma bilder som helst med. Att den sen är lika skarp vid f/4 som vid f/14 är inte annat än väldigt trevligt.

Ber om ursäkt om jag taggade upp dig Martin, det var ju inte min mening att förarga någon.

Sedan menade jag inte att gluggen är "oanvändbar" (vilket erkännes var ett starkt ord) över hela registret. Jag menade på full öppning. Självklart kan man ta fina bilder med det. Men jag utgick från mitt användningsområde på den brännvidden vilket är inomhus och i andra "trånga" situationer. Utifrån det tycker jag inte att resultatet är ok. Men jag kan ha fel precis som alla andra.

Jag har ingen fast glugg i det området för tillfället, men jag ska försöka låna ihop något och själv ta lite tegelväggsbilder. INTE för att överbevisa utan för att lära och hitta rätt i mitt kravställande som tydligen är alldeles för högt.

Arne S skrev:
Ber om ursäkt om jag taggade upp dig Martin, det var ju inte min mening att förarga någon.

Sedan menade jag inte att gluggen är "oanvändbar" (vilket erkännes var ett starkt ord) över hela registret. Jag menade på full öppning. Självklart kan man ta fina bilder med det. Men jag utgick från mitt användningsområde på den brännvidden vilket är inomhus och i andra "trånga" situationer. Utifrån det tycker jag inte att resultatet är ok. Men jag kan ha fel precis som alla andra.

Jag har ingen fast glugg i det området för tillfället, men jag ska försöka låna ihop något och själv ta lite tegelväggsbilder. INTE för att överbevisa utan för att lära och hitta rätt i mitt kravställande som tydligen är alldeles för högt.
Det är ingen som tagit illa upp Arne;-) Inte jag i alla fall. Jag tyckte bara att det lät lite väääl "finkänsligt". Bländare f/1,8 på ett billigt tredjepartsobjektiv kan man inte vänta sig alltför mycket av, men jag tycker verkligen att det ser helt okej ut. Betänk att bilden är ett par skärmbredder stor från en 20D i 100%.

Edit: Jag må fan vara dum i huvudet, men jag lyckas inte få crop-verktyget i PS att "stanna" vid ett förutbestämt mått. Nån som har lust att hjälpa?

Makten skrev:
Ja, det är sant. Jag ska bara lista ut hur fan man gör för att croppa med en förbestämd sidolängd i PS. Som jag tjatat på Mikael Risedal att göra, ähum. Nu inser jag att det inte är så lätt:-S

Det är inte så svårt.

- I verktygspaletten klickar du på den där markeringsramen längst upp till vänster.

- Sedan skriver du in värdena, alltså hur många pixlar, se bifogade bild.

- Sen markerar du, där du vill croppa bilden.

- Sen klickar du i menyn på image > crop

Bilagor

• fixed.jpg
    fixed.jpg
    30.3 KB · Visningar: 179
FredrikArvidsson skrev:
Det är inte så svårt.

- I verktygspaletten klickar du på den där markeringsramen längst upp till vänster.

- Sedan skriver du in värdena, alltså hur många pixlar, se bifogade bild.

- Sen markerar du, där du vill croppa bilden.

- Sen klickar du i menyn på image > crop
Tack! Snart så. Jag länkar till ny tråd som jag kommer att skapa.

FredrikArvidsson skrev:
Ja, du kanske har rätt i det, tvingas jag motvilligt erkänna.
Får se om jag orkar göra om testet...

Kallsvettigt värre det här.
Om du gör om testet skulle jag rekommendera att du stänger av autofokus (efter att först ha fokuserat), annars fokuserar kameran om mellan varje bild och toleranserna i af-systemet gör att det inte behöver bli exakt lika varje gång.

/Daniel

Japp, det är nog ett väldigt vettigt förslag. Mina tankar vandrade kring detta tidigare i dag. Men, jag tänkte aldrig tanken klar. Men, så ska jag nog göra nästa gång. Tack för tipset.

Sådär, det blev väl inget höjdartest, men jag tycker nog att kantskärpan verkar väldigt mycket bättre än de resultat du fått, och så mycket bör det inte skilja. Mitt "test" är dessutom gjort vid bara 70-80 cm från motivet, vilket väl förvärrar eventuella fel i kanterna:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=57020

Följdaktligen är det nog nåt lurt med din glugg...

Jag hade en Sigma 20/1.8 med mycket liknande problem. Efter många noggranna tester (provade även ett annat kamerahus med fullstor sensor) kom jag till slutsatsen att mitt exemplar troligtvis led av s.k. "de-centering", alltså att det område som borde vara skarpast (mitten) var förskjutet till vänster. Höger del av bilden var klart oskarpare, särskilt i nedre hörnet. Detta var tydligt till f11, därefter blev skillnaden betydligt mindre.

Det bör tilläggas att denna recension hittar liknande problem:
http://photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_20_18/index.htm

Jag gick tillbaka till min handlare (Uppsala Fotokompani) och bad dem skicka den på service. Efter 3 veckor undrade jag om gluggen var på gång eller inte och fick veta att den skickats till Japan. Efter 11 veckor gav jag upp och la pengar emellan till ett Tokina 12-24/4 istället. Möjligen finns alltså ett bra exemplar att tillgå i Uppsala (snart?).

Av denna sida att döma ska objektivet kunna prestera grymt bra:
http://www.16-9.net/lens_tests/best19_21.html

Men det är inte så lätt (i Sverige iaf) att hitta handlare som låter en få gå igenom 5 ex och testa dem och därefter köpa ett. Tipsa gärna om någon gör detta.

Måste säga att jag blivit rätt besviken på Sigmas service och känner mig rätt tveksam till att köpa Sigma framöver.

FredrikArvidsson skrev:
Framför gärna invändningar mot själva "testet".
Du har redan fått en del kommentarer men jag är nyfiken på hur objektiven beter sig med ströljus. Dessutom hade det varit intressant att testa flera objektiv eftersom de säkert har olika tillverkningsmarginaler.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar