Arne S skrev:
Med den oskärpan mitt i bilden på stora öppningar så har man ju ingen glädje av ljusstyrkan i gluggen, känns oanvändbart. Så känner jag i alla fall.
Detta kan jag inte för fem öre begripa. Jag tycker att skärpan är alldeles utmärkt ända upp till bländare f/1,8. Bilden är ju för tusan helt oskärpt, och vi snackar 100% crop! Vad har folk för krav egentligen?? "Oanvändbart", jösses... Det där skulle duga till att ta hur grymma bilder som helst med. Att den sen är lika skarp vid f/4 som vid f/14 är inte annat än väldigt trevligt.
Fredrik, jag tycker att du ska göra ett test på något närmare avstånd, eftersom det är en kort brännvidd vi talar om.
Precis som du så funderar jag på hur det påverkar resultatet. Teoretiskt så är ju avståndsskillnaden mellan centrum och kant större ju större bildvinkeln är, och ett teleobjektiv har ju nästan ingen skillnad alls i avstånd mellan centrum och kant. Objektivet är säkert på något sätt kompenserat för detta, men det kan ju inte bli lika bra vid alla avstånd. Detta borde också förvärras ju mer raktecknande objektivet är.
Såhär resonerar jag:
http://img.photobucket.com/albums/v621/Makten/fokus.gif
Objektivet kompenserar väl förstås för detta i möjligaste mån som sagt, men ju större bildvinkel, desto mindre kantskärpa måste man antagligen acceptera, då avståndsskillnaden till mitten av bilden ökar.
Edit: Avståndet borde dock
inte påverka om man tänker efter, men skärpedjupet minskar om du går närmare, så det blir nog ännu värre då istället.