Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 20/1.8 - bra val?

Produkter
(logga in för att koppla)

perso

Medlem
Är lite sugen på att köpa ett vidvinkelobjektiv till min Nikon F80 och har kollat lite på Sigmas 20 mm / 1.8.

Är det någon som har erfarenheter av detta objektiv? Det har ju tydligen vunnit EISA-award, och det borde ju betyda att det är hyfsat.

Jag har f.ö. liten erfarenhet av vidvinkel. Är ett 20 mm objektiv rakteknande, eller får man "fisheye" effekt? Är det att föredra att köpa ett fast objektiv, eller ska man välja en zoom, typ 17-35?
 
Det är raktecknande.... Det tillhör ju EX serien vilket är en serie med bra kvalitet på gluggarna.

Har inte sett några tester med det i, men det är säkert bra kvalité.

Har innerfokussering och har då ej roterande frontring vilket är bra vid filteranvändning.

Ett 17-35 zoom är kanon, men du offrar lite lite i skärpan (som alltid med zoom). Men i vissa situationer kan det vara skönt med ett zoom.

Annars har sigma ett 20-40/2.8 också.. lite dyrare men bättre bländare än 17-35:an.
 
Jag har också funderat på sigmas objektiv, dels den fasta 20 1,8 men även vidvinkelzoomarna. Någon som vet hur de är jmf med Canons 17-35 2,8L 20 2,8 eller 20-35 2,8L?
 
Ohoj!

Är det någon som sett ett test av gluggen nånstans? Typ FOTO eller så? Hittar inga MTF-kurvor på nätet.

Jag är sugen på vidvinkel och fundrar på om jag ska satsa på 20/1,8 eller 15-30 (bägge två från Sigma).

Vid fotohelg på er!
/Anders
 
Beror lite på till vilken typ av kamera...

Digitalt? Javisst 15-30 är ett utmärkt val pga brännviddsförlängningen. 20mm ger ju typ 32mm på en D30/60.

Analogt? nja 20mm ger mycket mycket vinkel. Dessutom ger ett fast objektiv bättre skärpa än ett zoom (i detta fall). Skulle tro att området 15-20 skulle vara det som används minst om man skulle köra analogt.
 
Jag testade 15-30 mm för ett tag sen och insåg att jag nog köper ett fast eftersom att zooma från 15 till 30mm kändes helt meningslöst, Det är så lite zoom att det är lättare att ta något steg framåt.
 
Jag köpte ett Sigma 20/1.8 till Nikon förra hösten och är grymt nöjd med det. Det finns ett test i FOTO Nr 7-8/2001 där det får bra kritik. Den enda nackdelen är att det är ganska stort och tungt, eftersom det har minsta bländare 1.8. Man får dock en suverän väska till objektivet som gör det relativt lätt att plocka med i bältet eller så om man inte har väskan med.

Ett enormt plus är att närgränsen är 20 cm, så det går att komma väldigt nära saker. Makro i ett 20 mm blir rätt dramatiskt! Särskilt på ansikten :O)

Om du kikar i mitt album med bilder från Ven så finns där en bild tagen med det objektivet. Bilden är dock bara av hav så den kanske inte är en superstor utmaning för objektivet...

Ett tips innan köp av ett 20 mm är att låna ett av någon en stund så att man kan känna efter att det verkligen är en 20:a man vill ha. Skillnaden mellan 24 mm och 20 mm är verkligen enorm!

mvh Thomas
 
Jag har ett och är supernöjd. Man blir ju en aning begränsad med 20mm nen med 20cm närgräns så kan man göra väldigt mycket med den endå. Har inget direkt att klaga på förutom då kanske storleken.

En bild:

Testbild
 
Jag har beställt Sigma 20/1.8 EX DG från SF nu.. den kommer på måndag :))

Vad jag hört från folk så ska den vara otroligt skarp från f4-f8..

Om den är så skarp som folk säger är det ett helt sanslöst pris. Jag undrar vad Nikon/Canon skulle ta för denna glugg..

Sigmas 20/1.8 är väl först när det gäller f1.8 på 20mm?
 
Men hur är "privatoptiken" i motljus? Klara de att man har solen någonstans i bilden? Annars får man mest höra prat om skärpa hit och dit men motljusegenskaperna är ju också väldigt viktiga(för mig i alla fall) Någon med erfarenheter?
 
Vad jag hört ska den vara hygglig på den biten, jag har själv ingen erfarenhet dock. Det finns lite recensioner här och var på internet, dock främst med "vanligt" folk tankar. Jag kommer inte att använda objektivet på samma sätt, dvs i motljus etc. så det sprollar för mig.

Men om glaset i gluggen är så pass bra som jag hört så tror jag inte man får alltför stora problem.


recensioner

/Christian
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.