Annons

Sigma 18-50/2.8EX vs Tamron 28-75/2.8

Produkter
(logga in för att koppla)

jeskata

Aktiv medlem
Vilken har bäst optiska egenskaper - skärpa, motljusegenskaper, CA och distorsion?

Nackdelen med Tamronen är ju att den inte är vidvinkel (på digitalhus), även om jag tror jag skulle klara mig med 28. Så är den ju också billigare än Sigman.

Vilken av dem är fysiskt mindre? Vikten spelar ingen roll.

Båda två är mycket bra objektiv & nån annan får svara för de optiska skillnaderna som jag dock tror är mycket små.

Sigman är lite nättare men enligt mig så har den bättre kvalitetskänsla än Tamronen, obs att känslan förmodligen inte har nåt med hållbarhet att göra.

Jag har i kväll suttit & klämt & jämfört de båda, har själv KM 28-75 som är samma optik som Tamronen dock med vissa kosmetiska skillnader. Kompisen har Sigman.

Om jag finge köpa om så blev det Sigman, mest p.g.a. omfånget då. Att jag tycker att den har bättre känsla är en sak men det skulle inte styra mitt val.

Gå på vilket brännviddsomfång du vill ha & välj därefter, Tamronen är ngt bättre lämpad för porträtt medan Sigman, åtminstone för mig, känns mer allround med sin vidvinkel & korta tele...

//Larsa

Har sigmat och är rusktigt nöjd med den mekaniska känslan, inget glappar och både fokus och zoom är distingta. Jag har inte tagit så många bilder ännu, men instingtivt så känns det som att motljusegenskaperna kunde vara bättre, motljusskyddet är ett måste för att få lite konstrast.

Tamronen är definitivt bättre. Sigman är mjuk och uppvisar en del kromatisk aberration på vidöppen bländare. Sigman är ganska likvärdig med Nikons 18-70 vad gäller skärpa och kontrast bortsett från på 18mm då sigman har rätt dålig kantskärpa. Tamronen är märkbart bättre, både vad gäller skärpa och kontrast.
Behöver man inte vidvinkeln hade inte valet varit svårt enl min mening.
Därmed inte sagt att Sigman är dålig, men Tamronen är bättre, IME.

På en 350D kan man inte använda Tamronen och den inbyggda blixten, så jag antar att det inte funkar på en 300D heller

Hittade uppgifter om storleken: Tamronen är 73x92mm, och Sigman 74.1x84.1, ingen av dem märkbart större än kitobjektivet... kan det faktiskt vara problem?

jeskata skrev:
Hittade uppgifter om storleken: Tamronen är 73x92mm, och Sigman 74.1x84.1, ingen av dem märkbart större än kitobjektivet... kan det faktiskt vara problem?

Problemet tror jag ligger i att den är 67 mm i diameter, så man får en snygg skugga om man fotar med den inbyggda blixten nära motivet

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar