Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Sigma 18-50/2,8?
- Trådstartare HusKul
- Start datum
avlsutad110823
Avslutat medlemskap
Hej
Tycker du skall ta den om du har pengar.
Fördelen är att du får mer möjligheter att fota i dåligt ljus.
Jag har en sån på medn 350D och det känns bra.
roine
Tycker du skall ta den om du har pengar.
Fördelen är att du får mer möjligheter att fota i dåligt ljus.
Jag har en sån på medn 350D och det känns bra.
roine
Nome Nescio
Aktiv medlem
När jag köpte min första SLR så var det med ett svagt kittobjektiv, det ångrade jag i många år innan jag hadde pengar nog att köpa bättre.
Så om du tror att du tänker hålla på i några år och har pengarna så gå på en bra glugg direkt.
Så om du tror att du tänker hålla på i några år och har pengarna så gå på en bra glugg direkt.
wal
Medlem
Jag hade rejält med ångest inför valet att uppgradera kitobjektivet, men kom fram till att Sigma 18-50/2,8 nog ändå var det som jag behövde.
Har inte ångrat mig ännu, även om jag inte hunnit jämföra bilderna ordentligt. Men bara skillnaden i kvalitet när man tar i det räcker för att bli gladare.
// Örjan
Har inte ångrat mig ännu, även om jag inte hunnit jämföra bilderna ordentligt. Men bara skillnaden i kvalitet när man tar i det räcker för att bli gladare.
// Örjan
Jonsjoberg
Avslutat medlemskap
Ja du får kortare skärpedjup och kortare slutartid vid om du har större bländare, samma exponering och samma iso...
det står med om det här http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
det står med om det här http://www.fotosidan.se/cldoc/3659.htm
pery
Aktiv medlem
Siffrorna som sådana säger inget om kvaliteten. Siffror som brukar säga något om kvalitet är de som står på prislappen. (Oftast...)
Bländare 2,8 ger dig möjlighet att ta bilder med mindre skärpedjup om det är en effekt du strävar efter.
Om ljuset ger dig möjlighet att blända ner till 8 eller så, så brukar skillnaderna mellan "bra" och "dålig" optik inte vara lika stora som vid största bländare. Men det bättre objektivet är alltid bättre. (Sen finns det kanske undatag till den regeln också...)
Bländare 2,8 ger dig möjlighet att ta bilder med mindre skärpedjup om det är en effekt du strävar efter.
Om ljuset ger dig möjlighet att blända ner till 8 eller så, så brukar skillnaderna mellan "bra" och "dålig" optik inte vara lika stora som vid största bländare. Men det bättre objektivet är alltid bättre. (Sen finns det kanske undatag till den regeln också...)
kalliljas
Medlem
Sigman är skarpare över alla bländarsteg, och fokusererar nog också lite snabbare än 18-55:an. Det har dock varit lite blandade omdömen av Sigman. Du kan läsa om det här: http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=232&sort=7&cat=37&page=2
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Även om inte kitobjektivet är ett dåligt objektiv så är Sigma 2,8/18-50mm ett bättre objektiv på alla sätt.
Den bättre ljusstyrkan är mest påtaglig på 50mm. Sigmat har ljusstyrka 2,8 över hela zoomomfånget. Vid denna brännvidd så tar du t.ex fina porträtt.
Skärpan på Sigmat är bättre än kitgluggens även om man bländare ned kitgluggen så det är inte bara på bländare 2,8 som man har fördelar.
Ett alternativ som är billígt och bra är att kompletterar kitgluggen med ett 1,8/50mm som är ett mycket skarpt och även ljusstarkt objektiv.
Jag tycker dock att det är bra att ha ett fint standardobjektiv och då är Sigmas 2,8/18-50mm ett bra val.
Den bättre ljusstyrkan är mest påtaglig på 50mm. Sigmat har ljusstyrka 2,8 över hela zoomomfånget. Vid denna brännvidd så tar du t.ex fina porträtt.
Skärpan på Sigmat är bättre än kitgluggens även om man bländare ned kitgluggen så det är inte bara på bländare 2,8 som man har fördelar.
Ett alternativ som är billígt och bra är att kompletterar kitgluggen med ett 1,8/50mm som är ett mycket skarpt och även ljusstarkt objektiv.
Jag tycker dock att det är bra att ha ett fint standardobjektiv och då är Sigmas 2,8/18-50mm ett bra val.
HusKul
Aktiv medlem
JanOlofHärnström skrev:
köpte en för ca. 3veckor sen
men med 50mm är det lite jobbigt att fota inomhus
sen strular den oxå
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=51515
ska ringa dom imorgon
om jag får byta tar jag en Sigma 18-50
skulle sitta fint med den oxå men om jag köper sigman kommer jag säkert inte att använda den
peterA
Aktiv medlem
Köp med kitobjektiv. Om du inte vet varför du ska ha Sigmat så kan du lika gärna köra kittet ett tag. Jag hade en analog 300:a med kit i tre år och det funkade utmärkt. Tog dessutom bra bilder med det 28-90-objektivet på min nya 350D i våras innan jag köpte Sigmat och 70-200/f4L. Se själv på bildexempel med 350D+28-90 (som ju måste vara sämre än 18-55) på Fallet och Budapest i natten och Maskrosen. Jämför mot 350D+Sigma 18-50/f2.8 EX DC i New York.
Jag vet inte hur länge du fotat, men pengarna till kittet är så lite att du lika gärna kan testa dig runt lite. Lägg pengarna på nåt annat istället, större minneskort, bra blixt, polfilter, uv-filter, schysst ryggsäck osv.
peterA
ps. Okej, efter att ha smackat in mitt inlägg såg jag din fotoväska Du har ju redan en del grejer...de flesta av de jag tipsade om ;-) Använd dom och försök få fram bra bilder istället för kliniskt perfekta fotografier. Lägg pengarna på en fotokurs på nåt bra ställe med bra lärare. (Har sett reklam för en resa till Costa Rica som jag varken har pengar eller tid till själv)
Jag vet inte hur länge du fotat, men pengarna till kittet är så lite att du lika gärna kan testa dig runt lite. Lägg pengarna på nåt annat istället, större minneskort, bra blixt, polfilter, uv-filter, schysst ryggsäck osv.
peterA
ps. Okej, efter att ha smackat in mitt inlägg såg jag din fotoväska Du har ju redan en del grejer...de flesta av de jag tipsade om ;-) Använd dom och försök få fram bra bilder istället för kliniskt perfekta fotografier. Lägg pengarna på en fotokurs på nåt bra ställe med bra lärare. (Har sett reklam för en resa till Costa Rica som jag varken har pengar eller tid till själv)
HusKul
Aktiv medlem
peterA skrev:
Köp med kitobjektiv. Om du inte vet varför du ska ha Sigmat så kan du lika gärna köra kittet ett tag. Jag hade en analog 300:a med kit i tre år och det funkade utmärkt. Tog dessutom bra bilder med det 28-90-objektivet på min nya 350D i våras innan jag köpte Sigmat och 70-200/f4L. Se själv på bildexempel med 350D+28-90 (som ju måste vara sämre än 18-55) på Fallet och Budapest i natten och Maskrosen. Jämför mot 350D+Sigma 18-50/f2.8 EX DC i New York.
peterA
jag har inte alls fotat länge
köpte min 350d för 3mån sen
använde engångskamera innan
alla säger 99% är fotografen som tar bilderna
så det måste vara nåt fel på mig o inte på mina objektiv
mina bilder skulle garanterat bli lika dåliga om jag köpte objektiv för 40000:- måste nog lära mig att hantera kameran
sen att man är prylb*g gör inte saken lättare
vill bara tro att det är objektivet som gör bilden
får kanske nöja mig med mina
18-55 "kit", 18-200 och 50/1,8
nu fotar jag ganska mkt min lilla son "3 1/2mån"
ska man kanske satsa på en extern blixt
blir bilderna bättre eller ska man nöja sig med inbyggda
krävs säkert en hel del att hantera extern blixt
eller?
BoJohan
Aktiv medlem
Nädå, krävs inget att hantera en extern blixt, om du inte vill (förutsatt att du köper en ur Canons EX-serie* eller kompatibel). Den sköter sig lika automatiskt som den inbyggda, men med skillnaden att den har mycket bättre räckvidd och sitter så högt upp att man undviker röda ögon, och så kan du rikta den för att t ex undvika skuggor mm. En extern blixt är helt klart en bra investering.
*Vet inte om det ens funkar med andra på Canons digitalkameror överhuvudtaget.
*Vet inte om det ens funkar med andra på Canons digitalkameror överhuvudtaget.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Harry_ skrev:
Sigma EF-500 DG Super
har fått mkt bra betyg iaf
men tycker mer om Canon Speedlite 430EX
den har runda o fina
har mina kuponger kvar oxå
man får tillbaka 450:- om man köper innan 1januari
Jag tror inte (är dock inte säker) att man kan vrida blixthuvudet i sidled på Canon-blixten. Det är en stor fördel om man kan göra detta. För då kan man rikta blixten åt olika håll när man vill slå den indirekt (t.ex i taket eller en vägg) mot motivet.
Fredrik O.
Aktiv medlem
Jorå 430EX går både i sid- och höjdleds.