Annons

Sigma 18-50/2,8 och ADI?

Produkter
(logga in för att koppla)

Per

Aktiv medlem
Funkar Sigmas 18-50/2,8 med ADI-blixtmätningen på D7D? Och om inte; hur stor förlust är det?

/Per

Så vitt jag kan förstå så fungerar det inte.

Jag har gjort lite tester med ADI jämfört med TTL & tycker inte att det är nån förlust. Har testat mot ljusa ytor som kan lura normal TTL men kan allvarligt talat inte skilja mellan bilderna med & utan ADI!

Det ska sägas att detta är gjort med D7i. Jag har nu beställt en D7D & får se om den hanterar ADI bättre än D7i. Tanken med att även avståndet till motivet räknas in i TTL-mätningen är ju dock god. Man ska dock tänka på att ADI bara är aktivt vid blixt rakt på & kopplas ur om man vinklar blixten.

//Larsa

Vet faktiskt inte. I reklamen så brukar det stå att man får ADI med K/M-objektiv men det säger väl inte så mycket...

Har tagit för givet att det inte ska funka då jag funderar just på detta objektiv men samtidigt inte brytt mig...

//Larsa

Alla Sigmas D-optik funkar med ADI.
Till min stora besvikelse funkade inte Tamron Af SP28-75/2,8 DI IF XR med ADI men väl utmärkt med TTL. Jag har två stycken Sigma D-optik, 17-35mm f/2.8-4 EX DG och 100-300mm f/4 EX IF, det funkar klockrent.

mvh/Ove

Tamron 28-70 ADI

Totalt felexponerad, dvs det funkar inte.

Bilagor

• tamron-adi.jpg
    tamron-adi.jpg
    16.1 KB · Visningar: 314
Till alla exempelbilder användes blixten 5600HS D utan någon som helst EV kompensation.

mvh/Ove

Ok, tack- det var ju trevligt att få det bekräftat!

Lite helt apropå, visst känns det rätt onödigt att kameran ställer in ADI-mätning på det gröna P-läget? Visserlien använder man väl ändå mest vit P, men om man mixtrat, och snabbt vill ha tillbaka grundinställningarna vore det ju fint att kunna slå över till grönt utan att behöva ända blixtmätningen om man råkar ha nåt annat än D-optik monterat.

/Per

Vevo skrev:
Till alla exempelbilder användes blixten 5600HS D utan någon som helst EV kompensation.

mvh/Ove

På tal om EV-kompensation. Har du kalibrerat din 5600/D7D eller exponerar dom rätt ändå?

En annan fråga. Upplever du att ADI ger någon speciell fördel på D7D med 5600? Som jag skrev tidigare så har jag på D7i med 5600 inte upplevt några nämnvärda skillnader mellan ADI & TTL, detta trots att jag testat på "svåra" motiv. Har dock alltid använt ADI i fall att...

//Larsa

Jag har en sprillans ny 5600HS (inköpt i april i år) och den var förmodligen redan kalibrerad. Jag har inte haft några tendenser till felexponeringar. Jag har inte märkt någon större skillnad mellan ADI och TTL, det märks en del på histogrammet, TTL blir något ljusare (mer högdager) och kan tendera till att ge blixtblänk i panna etc. dock inga stora skillnader. Så att mitt Tamron 28-75 inte funkade med TTL var ingen större katatstrof. Jag har ju äldre Minolta-gluggar som inte heller funkar med ÁDI.

mvh/Ove

Vevo skrev:
Så att mitt Tamron 28-75 inte funkade med TTL var ingen större katatstrof.
mvh/Ove

Den funkar visst med TTL, Jag menar förstås att den inte funkar med ADI. Jag har nog fått solsting, jag har suttit på ett soldäck på en båt hela dagen.

/Ove

Tack för ditt svar Ove. Min blixt är två år gammal så jag är inställd på att få kallibrera.
Tills vidare så kompenserar jag dock, enligt uppgift så verkar de äldre 5600 konsekvent underexponera 1 steg med D7D.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar