ANNONS
Annons

Sigma 18-50 2.8 - nya vs. gammla

Produkter
(logga in för att koppla)

miniman

Aktiv medlem
Hej

Jag skulle vilja veta lite jämförelse mellan Sigma 18-50/2.8 och uppföljaren med HSM-motor.

Är det någon mer skilnad än att de har satt i en motor i det nya?
Är det samma bra bildkvalité som i det gammla eller är det rent av bättre?

Mvh
Albin

Jag skulle tippa på att bildkvaliten är ungefär densamma som i tidigare versioner - det har ju alltid varit ett erkänt skarpt objektiv. Däremot förbättrades ju närgränsen på den för ett par generationer sedan; från 28 till 20 cm - det kan man ju hålla ögonen öppna efter om man köper en äldre version.

Per

Okej. Sen är läget så att jag har det utan HSM och funderar på att sälja det begagnat och köpa det med motor istället. Vad tror ni om det?

Något snabbare?

Den vinst du får är bättre närgräns (20 cm istället för 28 cm).
Fokus blir lite snabbare.
Troligen tystare.

Sen är frågan om det är värt mellanskillnaden. Kommer att kosta dig ett par tusen?

Jag har den "gamla" typen (samma som du) och är grymt nöjd.

Jag skulle nog satsat mina pengar på ett annat objektiv istället och behållit mitt 18-50. Kanske ett 12-24?

Konfunderad...

Va inne på Cyberphoto och kollade lite på just detta objektiv.
Tycker det verkar vara ett trevligt objektiv, men blir inte helt klok på en sak.
Har en Canon 20D jag, och när jag kollar där så står det inget om HSM-motot, medans det gör det om man går in på samma objektiv för Nikon.
Har inte Canon-versionen HSM-motor eller har cyberphoto bara missat att skriva det?
Någon som vet?

Du har ju bästa gluggen

Du har ju nästan nya versionen (macro). Den ska ju vara ännu skarpare än föregångaren.

Jag har en äldre version, 15 månader gammal, utan macro, och tycker inte att det är idé att byta. Skillnaderna är marginella och hålet i plånboken mer påtagligt tror jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar