Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50/2,8 Måndagsex?

Produkter
(logga in för att koppla)

js1

Aktiv medlem
Nu är jag besviken och känner att jag måste ventilera mig nånstans.

Har länge gått och smakat på ett Sigma EX18-50/2,8 efter att ha läst alla positiva omdömen.

Gjorde slag i saken och beställde ett förra veckan. Hämtade glad i hågen ut det på posten. åkte hem och monterade det på kameran och tog några bilder.

In med kortet i datorn och "what the F**K!"..!!
Nåt suddigare har jag aldrig skådat. Testade lite olika fokuseringar bla annat manuellt för att försöka få skärpa nånstans men icke.
På 2,8 är det helt bedrövligt, vid 5,6 duger det men alla mina övriga objektiv presterar bättre (inkl den bespottade sk kitoptiken som jag tycker är helt ok).

Jag blev både sur och besviken och skickade tillbaks skiten direkt.

Har Sigma så stor variation på sina prylar eller hade jag bara otur med ett måndagsex.
 
Problem med front och bakfokusering

Hejsan!

Jag jobbar som fotosäljare på H********S och har stött på kunder med samma problem. Då var det dock ej tillsammans med Minolta utan Canon eos 350D vilken tenderar att ha grymma problem att fungera felfritt med flertalet SIGMA objektiv.

Vi avhjälpte detta med att skicka in optiken och kamerahuset till Tura Scandinavia, som är generalagenter för Sigma. Är det ett såkallat Front/backfocus problem är det lätt åtgärdat, men är det en optik som ger total oskäpa kanske det är ett allvarligare fel.

Jag skulle rekomendera dig att kontakta din återförsäljare eller ringa Tura och snacka med dem på supportavdelningen, trevlig och jusste personal som säkert kan hjälpa dej med problemet.

Kan förövrigt bara rosa denna optik, som med sin fenomenala ljusstyrka i kombination med en bra macrofunktin är den perfekta allround gluggen.

Lycka till!

/Daniel
 
18-50 har ju macro ner till 27 cm från filmplanet/CCD om jag inte minns helt fel... det är ju rätt juste för att vara en standardzoom...

eller?
 
Ahh, men det är ju ändå bättre än de flesta shit-plast-standardzoomar så som 18-50 tillCanon *hua-hua*. Jag har tagit grymt bra närbilder med med just SIGMA 18-50/2,8... okay jag kan väl köpa att det inte är makro då - men om jag säger bättre närbildsfunktion än standard zoomen då.

rock hard
/Daniel
 
fujicanon skrev:
Hmm; en förstorning på 1:5 är vel närmast det motsatta av macro..........
eller?

Definitionen av makro är rätt vid. Skala 1:10 och mer. Så det är skillnad på makro och makro. Bra närgräs är mindre vilseledande att kalla det.
 
Hörru. ursäkta då, jag syftade bara på att den ger en bra närbildsfunktion - vad är problemet?

B e s s e r w i s s e r
 
det är uppenbart fel på objektivet - läman till baka det direkt och kräv pengarna tillbaka eller ett nytt objektiv!

lämna inte inte det till tura scandinavia(!) eftersom det garanterat kommer ta lång tid innan du får tillbaka det

så eftersom du upptäkte problemet direkt skulle jag skicka tillbaka det för ett byt eller återköp
 
fridhamre skrev:

lämna inte inte det till tura scandinavia(!) eftersom det garanterat kommer ta lång tid innan du får tillbaka det

så eftersom du upptäkte problemet direkt skulle jag skicka tillbaka det för ett byt eller återköp

Jag gjorde det för att undvika att hamna i en evighetsspiral där man bollas fram och tillbaka.

Jag får repa mod, betala lite mer och köpa det över disk där man kan testa det på kameran först.
Det var så kass att redan vid förhandsgranskningen i kamerans lcd såg man att bilderna inte var skarpa.
 
Jo, det var nog smart

jag har varit i samma situation med ett Sigm EX 70-200/2.8 Macro och Sigma/Tura Scandinavia briljerade tyvärr inte alls

lycka till med kommande köp!
 
Re: Problem med front och bakfokusering

Icomore skrev:
Hejsan!

Jag jobbar som fotosäljare på H********S och har stött på kunder med samma problem. Då var det dock ej tillsammans med Minolta utan Canon eos 350D vilken tenderar att ha grymma problem att fungera felfritt med flertalet SIGMA objektiv.

Vi avhjälpte detta med att skicka in optiken och kamerahuset till Tura Scandinavia, som är generalagenter för Sigma. Är det ett såkallat Front/backfocus problem är det lätt åtgärdat, men är det en optik som ger total oskäpa kanske det är ett allvarligare fel.

Jag skulle rekomendera dig att kontakta din återförsäljare eller ringa Tura och snacka med dem på supportavdelningen, trevlig och jusste personal som säkert kan hjälpa dej med problemet.

Kan förövrigt bara rosa denna optik, som med sin fenomenala ljusstyrka i kombination med en bra macrofunktin är den perfekta allround gluggen.

Lycka till!

/Daniel

Vi är ett par stycken här på forumet som har bollat lite funderingar och åsikter om våra Sigma 30/1,4. Vi har båda två samma problem med fokus. Fram och backfokus om vartannat och ibland mitt i prick. Jag har D70 och D200 som fungerar perfekt med övriga gluggar (8 st). Min glugg har varit på en 5 veckors visit till Tura utan bättring. När gluggen äntligen kom tillbaka fick jag beskedet att om jag inte är nöjd med resultatet av justeringen måste dom ha mitt kamerahus med vid nästa eventuella service!

Så vad säjer man om det???
En glugg av nio felfokuserar på bägge mina hus! Och som krav för fortsatt felsökning vill han ha ett hus med tillsammans med gluggen av någon anledning!!?

Om man förutsätter att han står vid sitt ord och inte skruvar på mitt hus, kan man ju undra vad han ska med det till! Med tanke på att bägge mina hus inte beter sej så här ihop med dom andra gluggarna, så bör han väl kunna ta vilket Nikonhus som helst (som han har tillgång till) och prova mot. Chansen för att felet skulle ligga i bägge mina hus torde väl vara obefintlig.

Jag vore tacksam om du hade tips eller råd att ge mej.

/K
 
Re: Läs:

AnWi skrev:
Detta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=64770&highlight=1850
och detta:
http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=39597&highlight=1850

Jag har och har haft flera Sigma-gluggar som fungerat felfritt. Utom denna.

Efter att testat två helt nya exemplar med min D70 gav jag upp. Det verkade mer som en slump om de fokuserade rätt.

Dock finns det många som är helt nöjda.

/AnWi

Två mkt intressanta trådar.

Jag testade ett EX24-60/2,8 för ett par veckor sen på min kameran och det var riktigt bra t om på 2,8. Det var lite därför som jag slog till och trodde att 18-50:an var lika bra men som sagt jag blev grymt besviken.
 
Jag hade problem med Sigma 18-50 2,8 till min Canon. Grym frontfocus.
Alla andra objektiv funkade bra utom den. Till slut efter ett par vändor hos TURA skickade jag huset till Canon på justering, och sedan blev allt toppenbra, även de objektiven jag tyckte var bra blev bättre. Mitt Sigma är nu mycket skarpt och bra, även om man ibland får fokusera flera gånger innan kameran har bestämt sig.
Så här var det för mig iaf, men det finns många saker som kan krångla.
 
Hejsan..
Nu får jag också ställa mig bland dom som skickar tillbaka sitt nya 18-50/2.8 macro.
Fick hem det.. och det är den kraftigaste frontfokusen jag råkat på än så länge.

:(
mvh Bassel
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.