Annons

Sigma 18-50/2,8 trist?

Produkter
(logga in för att koppla)
Dajo skrev:
konsumentverket använder det begreppet för att tydliggöra vad som gäller istället för att lägga fram hela lagen vilket långt ifrån alla begriper.

En tolkning av lagtexten alltså
Jag tror inte han ville rikta kritik utan var mer öppet undrade om varifrån (url) du hade citerat för att kunna läsa mer
 
bEPH skrev:
Jag tror inte han ville rikta kritik utan var mer öppet undrade om varifrån (url) du hade citerat för att kunna läsa mer

Konsumentverket verkar ha gjort om sin sida och städat lite.

Här är dock Googles Cachade version av sidan jag tänkte på.
http://216.239.59.104/search?q=cach...distansavtalslagen+försiktigt+undersöka&hl=sv

Klippt och klistrat...

Om distansavtalslagen
Internethandel, postorder- och telefonförsäljning regleras i distansavtalslagen. Lagen gäller när en konsument handlar något av ett företag utan att köpare och säljare träffas. Sådana köp kallas distansavtal.
Lagen om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal, den så kallade distansavtalslagen, gäller när du handlar på distans och vid hemförsäljning. Den innehåller bland annat krav på näringsidkarens informationsskyldighet och regler om konsumentens ångerrätt.

För vem och vad gäller lagen

Distansavtalslagen gäller för dig som konsument om du köper eller hyr lös egendom eller köper tjänster av en näringsidkare.
Som lös egendom räknas inte bara saker som böcker och möbler, utan även aktier och andra värdepapper, bostadsrätter med mera.
En tjänst kan vara till exempel ett ändrings-, reparations-, installations-, tillverknings- eller rivningsarbete. Det kan också vara ett uppdrag till någon att utföra en intellektuell eller konstnärlig prestation, exempelvis en arkitekt som ska göra en ritning eller ett avtal om medicinsk behandling av djur eller människor.
Lagen omfattar också digitala produkter som leveras elektroniskt, till exempel genom Internet.

Distansavtalslagen gäller både distansavtal och avtal som träffas vid hemförsäljning

Distansavtal

Ett distansavtal är när du och näringsidkaren inte träffas personligen. För att lagen ska vara tillämplig måste näringsidkaren ha sin verksamhet organiserad så att avtal kan ingås på distans. Några exempel på distansavtal är köp via Internet, telefonförsäljning, postorder, tv-shopping och e-post.

Hemförsäljning

Ett hemförsäljningsavtal kan till exempel ingås vid ett hembesök i din eller annan konsuments bostad, vid s k Home Parties, eller under en av näringsidkaren organiserad utflykt till en plats utanför dennes fasta försäljningsställe. Hemförsäljningsreglerna är också tillämpliga när avtalet ingås på din arbetsplats, på sjukhus, vid konferens, på tåg, i samband med ett evenemang eller på annan plats där du inte endast för stunden befinner dig. En ytterligare förutsättning är att det är näringsidkaren som söker upp dig och inte tvärtom.

Undantag


Distansavtal
Lagen gäller inte distansavtal som

* avser försäkringar, krediter eller andra finansiella tjänster
* avser uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på mark eller i vatten
* ingås med hjälp av en varuautomat eller annan liknande automat eller en automatiserad affärslokal
* ingås med en teleoperatör genom användning av en offentlig telefonautomat
* ingås vid en auktion där budgivningen normalt inte sker elektroniskt. Internetauktioner omfattas däremot av lagen.



Hemförsäljning
Lagen gäller inte vid hemförsäljning om:

* det pris som konsumenten sammanlagt ska betala understiger 300 kronor
* avtalet gäller finansiella instrument som avses i lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument
* avtalet gäller försäkring
* avtalet gäller uppförande av byggnad eller annan fast anläggning på mark eller i vatten
* avtalet ingås vid hembesök som äger rum på konsumentens uttryckliga begäran och som har direkt samband med den varan eller tjänsten.



Information vid marknadsföring


Distansavtal
Näringsidkaren måste i sin marknadsföring ge dig följande information:

* sitt namn och sin adress
* varans eller tjänstens huvudsakliga egenskaper
* varans eller tjänstens pris, inklusive skatter och avgifter
* leveranskostnader
* sättet för betalning och leverans
* din ångerrätt
* kostnader för att ett medel för distanskommunikation används, om inte kostnaden är beräknad efter normaltaxa, till exempel 071-nummer
* hur länge erbjudandet gäller
* avtalets kortaste löptid.



Du har rätt att kräva att informationen ges i rimlig tid innan avtalet ingås, så att du har möjlighet att överväga villkoren. Informationen ska också vara klar och begriplig. Den ska till exempel vara lätt att hitta på en webbsida vid marknadsföring på Internet. Vid telefonförsäljning ska säljaren redan i början av samtalet ge dig information om sin identitet och syftet med samtalet.

Information efter köp


Distansavtal
Näringsidkaren ska alltid ge dig information om

* att det finns möjlighet att ångra sig, hur ångerfristen räknas, hur du ska göra om du vill ångra dig och vad som gäller när du utnyttjat din ångerrätt
* namn och adress till den som ångerrätten kan utövas mot
* garantier och service
* villkoren för att säga upp avtalet om det gäller tills vidare eller för en längre tid än ett år.



Informationen ska ges till dig snarast efter det att avtalet har ingåtts eller senast vid leveransen även om den lämnats vid ett tidigare tillfälle. Informationen ska ges i en handling som du kan spara. Om näringsidkaren redan i marknadsföringen gav dig all information behöver han inte ge dig den på nytt - förutom de punkter som anges ovan. Det är näringsidkaren som ska kunna bevisa att du har fått informationen.

Hemförsäljning
När ett hemförsäljningsavtal ingås ska näringsidkaren samtidigt ge dig skriftlig information om din ångerrätt, samt namn och adress till den som du kan utöva ångerrätten mot. Du ska skriva under ett exemplar av handlingen som bekräftelse på att du tagit emot den. Informationshandlingen ska överlämnas till dig tillsammans med en ångerblankett som du kan använda dig av för att utnyttja din ångerrätt. Utformningen av informationshandlingen och ångerblanketten ska stämma överens med särskilda formulär, enligt Konsumentverkets föreskrifter.

Ångerfristen är 14 dagar

Tidigare gällde den så kallade ångerveckan vid hemförsäljning. Numera gäller följande:

* Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar.
* Du behöver aldrig ange varför du ångrar dig. Om du ångrar dig ska du lämna eller skicka ett meddelande till näringsidkaren inom ångerfristen.
* Du behöver inte meddela skriftligt att du ångrar dig. Det avgörande är att det klart framgår att du ångrar dig.
* Det är du som ska kunna bevisa att du har ångrat dig i rätt tid. Det kan därför vara bra att skicka meddelandet som rekommenderat brev eller på annat sätt som visar att du inte meddelat näringsidkaren för sent.



När börjar ångerfristen att löpa ?

Ångerfristen börjar löpa

* den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den
* den dag då avtalet om en tjänst har ingåtts.


Ångerfristen börjar inte löpa förrän du fått informationen, och vid hemförsäljning ångerblanketten.

Om avtalet gäller en specialtillverkad vara - eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag näringsidkaren lämnat information och vid hemförsäljning ångerblanketten.

Vid distansavtal har du inte ångerrätt om:

* tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke
* priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie
* varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas
* förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering
* avtalet gäller tidningsprenumerationer och enstaka tidskrifter
* avtalet gäller vadhållning och andra lotteritjänster.



Ångerrätten upphör att gälla

Distansavtal
Om näringsidkaren inte lämnat information om ångerrätten förlorar du rätten att ångra dig ett år efter det att du tog emot varan eller avtalet om tjänsten ingicks.

Om näringsidkaren inte lämnat dig den information som ska ges vid marknadsföringen förlorar du rätten att ångra dig tre månader efter det att du tog emot varan eller avtalet om tjänsten ingicks.

När du utnyttjat din ångerrätt

Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Distansavtal
När du utnyttjat din ångerrätt ska du

* om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till näringsidkaren
* om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för näringsidkaren, om det inte medför besvär för dig. Det ska inte heller behöva kosta dig något för att näringsidkaren tar tillbaka materialet.





Vid distansavtal och hemförsäljningsavtal har du inte någon ångerrätt om du köper

* livsmedel eller andra varor för ett hushålls löpande förbrukning. Det kan till exempel vara hushållspapper, tvättmedel eller eldningsolja,
* om varorna levereras hem till dig eller till din arbetsplats och näringsidkaren normalt kör ut varorna i ett distributionssystem. Undantaget gäller inte vid utkörning av varor i enskilda fall.


Återbetalningsskyldighet

Näringsidkaren ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig.

Distansavtal
Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Näringsidkaren ska alltid betala returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Om du häver avtalet är näringsidkaren skyldig att lämna tillbaka vad du har betalat. Detta ska ske snarast, dock senast inom 30 dagar från den dag då näringsidkaren tog emot ditt meddelande om hävning.
 
FouFoto skrev:
Ahh! Jag var för sent ute!

Kul att se att vi hittade två olika paragrafer med samma innehåll!


Det beror på att Björn hänvisade till den gamla lagen; "Lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal" och du Thomas hänvisade till den nya lagen "Distans- och hemförsäljningslag (2005:59)" som började gälla istället för den gamla 2005-04-01.

Den Björn citerade gäller alltså inte längre, dock är den nya lagen snarlik den gamla. Det mesta finns kvar och lite nytt har tillkommit.

Så var det med det, ville bara klargöra varför det var olika § med likvärdigt innehåll :)
 
Man kan förstås ana att distansköplagen skulle kunna vara ett aber för t.ex. fotohandlare som säljer prylar som det går att använda ganska flitigt under ett par veckor utan att de slits synligt. Kanske därför man (mot rådande regler?) hävdar att förpackningen måste vara oöppnade för att ångerrätten skall gälla?

/Per
 
Per skrev:
Man kan förstås ana att distansköplagen skulle kunna vara ett aber för t.ex. fotohandlare som säljer prylar som det går att använda ganska flitigt under ett par veckor utan att de slits synligt. Kanske därför man (mot rådande regler?) hävdar att förpackningen måste vara oöppnade för att ångerrätten skall gälla?

/Per

Mycket sannolikt...
Ångerrätten går att missbruka ganska rejält.
Men det går ju inte att den inte gäller fullt ut vilket ger ett oseriöst intryck för dom företag som hitar på egna lagar.
 
Per skrev:
Så kan det ju vara - tack vara det korta skärpedjupet är det ju också enkelt att se i sökaren att skärpan hamnar lite olika om jag auto-fokuserar upprepade gånger. Så i så fall är slutsatsetsen att kamerans autofokus är för dålig för objektivets stora bländare. Eller?
Nej, det betyder som skrivet att det bara syns tydligare att fokus inte är perfekt där du ville ha den. Kör du på samma (mindre) bländare som ett annat objektiv ska det vara ungefär jämförbart skarpt där du autofokuserat.

Per skrev:
Men jag upplever inte samma problem med mitt Tamrom SP90, även det 2,8 som största bländare. Och det har ju ännu kortare skärpedjup pg brännvidden.
Detta talar för att det verkligen är fel/sämre AF med Sigmat.
 
Per skrev:
Man kan förstås ana att distansköplagen skulle kunna vara ett aber för t.ex. fotohandlare som säljer prylar som det går att använda ganska flitigt under ett par veckor utan att de slits synligt. Kanske därför man (mot rådande regler?) hävdar att förpackningen måste vara oöppnade för att ångerrätten skall gälla?

/Per

Ja, absolut!

Lagen säger följande:

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Det betyder i princip att man får öppna förpackningen, prova exv. objektivet och sedan ångra köpet efter 14 dagar. Lagen är relativt tydlig på den punkten. Klistrar in ett utdrag från propositionen som låg till grund för den nya "distansavtalslagen" (prop. hör till lagens förarbeten, ur den kan man alltså utläsa lagstiftarens syfte med lagen, vilket också domstolarna gör när de dömer):

...Vidare får konsumenten enligt 17 § första meningen endast utöva sin
ångerrätt om den vara som han har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Av 17 § andra meningen följer dock att detta inte gäller om varan har
förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras
till konsumenten.
Enligt Konsumentverket har denna reglering vållat vissa svårigheter vid den
praktiska tillämpningen, t.ex. vid köp av underkläder, läkemedel och liknande
produkter, men även vid köp av viss elektronik och andra produkter av
engångskaraktär samt telefonkort. Verket menar att det finns behov av att
närmare utveckla vilka varutyper som bör undantas från ångerrätten och vilket
skick en vara skall ha för att kunna återlämnas. I verkets rapport föreslås att
detta sker genom att lagtexten i dessa delar förtydligas.
Som Konsumentverket framhåller ställs i detta sammanhang olika intressen mot
varandra. Dels gäller det att säkerställa att den enskilde konsumentens
ångerrätt inte urholkas i praktiken, dels gäller det att tillgodose intresset
av
att inte sekunda varor säljs vidare på marknaden. Även intresset att hindra
onödig värdeförstöring måste beaktas.
Vidare gäller - allmänt sett - att lagstiftning av detta slag bör innehålla
generella regler som kan tillämpas i en rad olika praktiska situationer.
Bestämmelserna bör naturligtvis utformas så att risken för tolkningsproblem
minimeras, men de bör inte utformas alltför kasuistiskt och detaljerat. Att
direkt i lagen utveckla vilka varutyper som bör undantas från ångerrätten och
vilket skick de olika varutyperna skall ha för att kunna återlämnas kan inte
komma i fråga. Detta måste få lösas i rättstillämpningen, utifrån lagtexten och
med ledning av lagens syften.
Enligt regeringens bedömning innefattar den nuvarande regleringen en lämplig
avvägning mellan de samhällsintressen som här ställs mot varandra. Den synes
också ge möjligheter att finna rimliga lösningar i enskilda fall. Som uttalats
i
lagens förarbeten bör det alltså för det stora flertalet varor anses
nödvändigt
att konsumenten får öppna förpackningen och prova varan, samtidigt som varan
vid ett eventuellt utövande av ångerrätten bör returneras tillsammans med sin
originalförpackning. Kostnaden för en ny förpackning måste således normalt
anses
ingå i de kostnader för varans återtagande som näringsidkaren har att svara
för
(se prop. 1999/2000:89 s. 92 f.). Vid bedömningen bör dock beaktas att
konsumenten, för att vara bibehållen sin ångerrätt, bara får vidta sådana
åtgärder som varit nödvändiga för att undersöka varan. Har åtgärderna gått
längre än så och varan därigenom förstörts, är ångerrätten förlorad. I
undantagsfall bör också en varas särskilda art kunna leda till att den
betraktas
som en sådan vara som enligt 14 § 3 inte kan återlämnas på grund av sin
beskaffenhet...
 
Senast ändrad:
Ledsen för det långa inlägget, men det är ganska intressant läsning, och man inser att man har stora möjligheter som återförsäljarna gärna försöker "avvisa"

Här kommer ännu ett långt inlägg. Denna gång är det en "dom" som ARN kom fram till (visserligen inte mer än vägledande men deras domar har ofta ganska stor genomslagskraft ändå)

YD D:ARN Allmänna reklamationsnämnden ARN 2002-2164
Rekommendation Avgörande:2002-11-27

TITEL: Fråga om vad som avses med begreppet "väsentligen
oförändrat skick" i 17 § lagen (1999/2000:89) om
konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal


R köpte en dammsugare och en TV vid hemförsäljning av bolaget B. Elva
dagar efter köpet skickade hon ångerblanketten till säljaren. R
yrkade att få frånträda avtalet som ingicks vid hemförsäljning.
Säljaren vägrade att ta tillbaka varorna med motiveringen att de var
använda.

Nämnden gjorde följande bedömning.

Av utredningen framgår att R köpte en dammsugare och en TV vid
hemförsäljning. Elva dagar efter köpet skickade hon ångerblanketten
till säljaren. När säljaren skulle hämta varorna ville han inte ta
tillbaka dem på grund av att han ansåg att de var använda. Bolaget B
har invänt att dammsugaren var repig och TV:n använd.

Nämnden konstaterar att tillämplig lag på det aktuella köpet är lagen
(2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och
hemförsäljningsavtal (distansavtalslagen). Av 17 § framgår att
konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som mottagits
hålls i väsentligen oförändrat skick. Ordet "väsentligen" innebär att
återgång kan ske, om varans skick har förändrats endast i obetydlig
grad (prop. 1999/2000:89 s. 93).

R har anfört att hon inte använt varorna mer än endast obetydligt.
Bolaget B har invänt att dammsugaren var repig och TV:n använd.
Nämnden anser inte att det framgår av de fotografier som åberopats i
ärendet att dammsugaren skulle vara så pass repig att den skulle vara
använd mer än endast obetydligt. Det framgår inte heller av annan
utredning att den skulle ha använts i nämnvärd grad. Nämnden anser
således att R är berättigad nyttja den ångerrätt som följer av
distansavtalslagen vad gäller dammsugaren.

Vad gäller TV:n har bolaget endast invänt att den använts. Nämnden
anser inte att det är ett tillräckligt skäl för att neka konsumenten
möjlighet att ångra köpet. R har dessutom anfört att TV:n stått
insvept i en filt på vardagsrumsgolvet. Nämnden anser att R är
berättigad att återlämna även TV:n.
 
nikmoz skrev:
Vad gäller TV:n har bolaget endast invänt att den använts. Nämnden anser inte att det är ett tillräckligt skäl för att neka konsumenten
möjlighet att ångra köpet.

intressant läsning, men jag tror och hoppas att våra väletablerade fotofirmor har betydligt seriösare attityd än dörrknackande dammsugarförsäljare..
Kanske återstår att se? Men det kommer naturligtvis att bero på hur pass seriös attityd vi som konsumenter har.
 
Per skrev:
intressant läsning, men jag tror och hoppas att våra väletablerade fotofirmor har betydligt seriösare attityd än dörrknackande dammsugarförsäljare..
Kanske återstår att se? Men det kommer naturligtvis att bero på hur pass seriös attityd vi som konsumenter har.

Självklart!

Jag menar bara att till och med mot dem går det att få rätt. Fallet går ju att direkt överföra på motsvarande fast med ett objektiv istället för dammsugare. Dörrknackare eller internetaffär är här likgiltigt.

Skillnanden är förhoppningsvis att man mot exv CP får man rätt direkt, utan omvägen via ARN :)
 
Skumt, jag köpte ett Sigma 18-50 i somras och har samma känsla. Ibland lägger sig fokus fel, men jag har inte hittat nåt sätt att kolla det.

Nån som har ett tips på hur jag säkerställer vad som är felet med det? För om det är konstant fel i fokuseringen är det ju en garantiåtgärd. Jag är nöjd med det för övrigt, men är osäker på just 2.8 som jag har svårt med.

Min 350D hittar dessutom fel fokuspunkt i autoläget och det är ju lite störande med stora bländare :)

peterA
 
Observera att lag (2000:274) om konsumentskydd vid distansavtal och hemförsäljningsavtal är upphävd och ersatt (delvis?) av distans- och hemförsäljningslag (2005:59). Båda finns dock på Rixlex och det är alltså förklaringen till att två personer kunde hitta två olika numrerade paragrafer med samma (eller liknande) innehåll.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.