Annons

Sigma 18-50 2.8 EX felfokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)

Flaggskepp

Aktiv medlem
Beställde en Sigma 18-50 2.8 EX MACRO från Hong Kong (tyvärr..?).

När det anlände hämtade jag glad i hågen ut paketet och började experimentera lite. Jag tyckte inte riktigt att den var skarp på f2.8 men jag förmodade att det var bländaröppningen som var för stor för att ge skärpa.

Gluggen fokuserar likadant både på min Dynax 5D och min A700. Bifogar en bild som inte är HELT korrekt fotad kanske, men fokus ligger på tändsticksasken iallafall.
 

Bilagor

Kan man göra något åt saken utan att lämna in skräpet? Jag lär ju inte ha någon garanti.. kan man inte skruva på det själv på nåt vis? Suck..

Bifogar en bild tagen med mitt fasta 50mm @f2.8 som jämförelse. Tror inte att nån annan glugg jag har lider av samma problem som sigmat.
 

Bilagor

Hör med Tura-Scandinavia.
När dom kalibrerar objektiven lägger dom in ett offset, inget du kan göra själv utan rätt mjukvara och interface.

(Här hade det varit bra om A700:an haft möjligheten att justera af:en för olika objektiv likt D300 tex. Nu är det bara att lämna in och pynta för det)
 


Ja, jag kanske drar iväg ett mail då.. men vad menar dom med:

"Servicepriser

Timdebitering 660 kronor
Frakt 120 kronor
Kostnadsförslag 500 kronor (Det vill säga att ett ej utnyttjat kostnadsförslag debiteras. Vid skrotning utgår ingen debitering)

Ovanstående priser är exklusive moms."


Om jag ber om ett kostnadsförslag och avböjer, kommer dom ändå kräva 500 spänn av mig? Man blir ju orolig.. :|
 
Antagligen.
Den konspiratoriskt laggde undrar förstås varför det inte kostar om dom skrotar det?
Teori: Dom återanvänder det så dom kan tjäna mer pengar.
 
Men då har du också betalat 500 kr för att få reda på att inget är fel. skulle något vara fel drar de av 500 kr på de totala reparationskostnaderna.

Att upptäcka ett fel för en tekniker kan ta längre tid än att åtgärda själva felet.
 
Till råga på allt så står det ju att ett kostnadsförslag går på 500 kr plus moms, dvs 625 kr.

Själv skulle jag inte våga köpa ett Sigma-objektiv utanför landet, eftersom Sigma inte betalar licens till förstapartstillverkaren, utan ägnar sig åt s.k. reverse-engineering av objektivchippet. Talade med en serviceverkstad nyligen, och chefen där berättade att de fick in massor av Sigma-objektiv med fokusproblem, men praktiskt taget inga Tamron alls. Fick häromdagen reda på att Tamron snällt betalar licens för att kunna använda original-chip, och skillnaden blir ju tämligen uppenbar...
 
sigma tror jag har garanti på sina grejer även om man importerar från hong kong*

*enligt mail konversation med tura scandinavia


Mailkonversation:

Hej.
Sigma OBJEKTIV, "köpt i sverige" VS "egenimporterad" från asien. Vilka
skillnader finns det vad gäller service och garanti?

lämnar sigma någon världsgaranti på sina objektiv?

SVAR:
Hej,

Ett års garanti gäller oavsett var den är inköpt. Kvitto erfodras.


Med vänlig hälsning / Best regards


Bo Delborg
Service
Phone: +46-300568908
Fax: +46-300568929
www.turascandinavia.com

Tura Scandinavia AB
Energigatan 15B
S-434 37 Kungsbacka






hoppas det hjälper
 
Även jag har mailat och frågat SIGMA om garanti, gällde objektiv från USA.

Jag fick samma svar som REINE.
 
Flaggskepp skrev:
Finns det några riktlinjer för vad en reparation kan kosta?

Jag kalibrerade AF:en på mitt Sigma 70-200 härom dagen och då sa killen på Tura att dom debiterar en timme som standard för kalibrering av objektiv (dvs 660 exkl moms). Om man inte kan ta sig till Kungsbacka får man även betala frakt på 120 kr (exkl moms).

Jag lämnade in objektivet förra fredagen och då sa han att det skulle ta 1-2 veckor (under semestertid), men den var klar igår! Nu funkar den perfekt.

Edit: Kostnadsförslag behövs endast göras när man inte vet vad det är för fel på objektivet (då blir det en kostnad för felsökningen). Detta behöver inte göras om det bara är en kalibrering som ska göras.
 
Tura är mycket hjälpsamma. Dom justera mitt 70-200 f/2.8. förvisso fick jag pröjsa det, men garantin hade gått. 800 tror jag det kostade, men klart värt det. Är som en användare skrev. världsgaranti på sigmas gluggar med.
 
Detta kan naturligtvis bero på felfokuserande AF, men det behöver inte vara detta. Många 2,8-objektiv tecknar ganska oskarpt när man använder största bländaren. Det skulle väl inte behöva vara så, eftersom det finns vissa objektiv som är förvånansvärt skarpa även vid full öppning, men till viss del är detta förstås en kostnadsfråga.

Sedan beror det också på vilket kamerahus du har. Det normala är ju att AF-sensorerna är gjorda för att klara objektiv med max ljusstyrka på 5,6. De optiska lagarna medför att den princip man använder för autofokuseringen i SLR-kameror (fasjämförelseprincipen) INTE ger ökad mätnoggrannhet när man sätter på ett ljusstarkare objektiv. Vilket ju är vad som skulle behövas ifall man använder en större bländare än 5,6, som t.ex. 2,8. Detta är anledningen till att vissa kamerahus har extra AF-sensorer som är avpassade för bländare 2,8 (dessa sensorer fungerar alltså inte för objektiv som har lägre max ljusstyrka än detta, som t.ex. 4,0 eller 5,6-objektiv, varför de måste ha även 5,6-sensorer). Detta till skillnad från manuell fokusering på en traditionell mattskiva, där fokuseringsnoggrannheten ökar i direkt proportion till objektivets maximala ljusstyrka, precis som man vill ha det (noggrannheten ökar faktiskt MER än så pga av att sökarbilden blir ljusare och ljusare ju högre ljusstyrka objektivet har).

OM du har ett kamerahus med en 2,8 AF-sensor, och OM objektiv och kamerahus är tillräckligt bra justerade, och det ändå blir oskarpt, så är objektivet inte bättre än så. Du kan avgöra vilket ifall du tar lite bilder med manuell fokusering, och gör detta noggrant (vilket tyvärr inte är så lätt med de mattskivor som normalt sitter i dagens AF-kameror - de är ganska nära rena klarglasskivor).

Får du skarpare bilder vid manuell fokusering så kan det alltså till viss del bli bättre ifall du låter justera din kamera/objektiv-kombination. Ännu bättre resultat kan du naturligtvis få genom att använda ett kamerahus som är försett med 2,8-sensorer. Detta har t.ex. Canon 40D och Sony A700. I 40D ligger dessa sensorer tyvärr vridna 45 grader, vilket gör att man tappar "ett steg" i noggrannhet där för de flesta motiv. Om det finns tid kan man naturligtvis först vrida kamerahuset 45 grader, låsa AF:en, sedan vrida tillbaka kameran igen och till sist exponera (eftersom det allra vanligaste är att strukturer är vertikala, och därnäst horisontella), men eftersom 2,8-gluggar väl ofta används för sport- och actionfotografering så kan man inte göra så, utan det är bara att plåta och hoppas på det bästa. I sådana sammanhang brukar det ju i och för sig finnas lite fler strukturer i motivet som inte är vertikala eller horisontella.

Ifall man har/tänker skaffa objektiv med mycket hög ljusstyrka, som 2,0 eller 1,4, så är det alltså rekommendabelt att använda sig av ett kamerahus som har 2,8 AF-sensorer (det finns vad jag vet ännu inga kamerahus med 1,4 AF-sensorer). Ifall man sätter ett 1,4-objektiv på ett hus som har enbart 5,6 AF-sensorer, så får man ju en skillnad på "fyra steg" när det gäller behövd och befintlig mätnoggrannhet. Då får man nog räkna med en hel del oskarpa bilder. Ifall huset har även 2,8 AF-sensorer så blir ju förutsättningarna genast betydligt bättre.
 
Senast ändrad:
FlyerOne skrev:
OM du har ett kamerahus med en 2,8 AF-sensor, och OM objektiv och kamerahus är tillräckligt bra justerade, och det ändå blir oskarpt, så är objektivet inte bättre än så.

Ännu bättre resultat kan du naturligtvis få genom att använda ett kamerahus som är försett med 2,8-sensorer. Detta har t.ex. Canon 40D och Sony A700.

Jag har en Sony A700, vilken jag baserat mina tester på. Övertygelsen om att jag fått ett måndagsexemplar från sigma är ganska stor. Med manuell fokus ser det skapligt ut, men det är inget jag orkar pyssla med.
 
twallsten skrev:
Tror som ovanstående att de flesta tillverkare har världsgaranti på optik, förutsatt att kvitto finns.

Tamron som är köpt i USA har man ingen garanti på i Sverige, enligt generalagenturens serviceverkstad, trots att det står "World wide" i pappren som följer med objektivet. Risigt!

Så här svarar de: "Nej, då gäller inte garantin här. Den svenska importören, Focus Trading AB, betalar själva för garantiservice av dom varor man själva importerar. Tamron betalar inget av detta."


Sedan skulle jag vara lite tveksam mot Tokina också, för senast jag hörde, så har de inte ens någon uttalad generalagentur i Sverige. Det lär ju ställe till med en del besvär och dröjsmål, även om man har garanti som är giltig. Men detta är inte fakta, utan mina spekulationer.
 
Kaj, eftersom det blir skapligt när du fokuserar manuellt, så har jag precis samma uppfattning - du har fått en Sigma-glugg som felfokuserar (tycks tyvärr inte vara alltför ovanligt). Du har säkerligen också klart för dig att sagda glugg, även om den vore perfekt AF-justerad) aldrig lär komma i närheten av den skärpa som din 50/2,8 är kapabel till.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.