ANNONS
Annons

Sigma 18-50 2.8 EX felfokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har precis fått hem min D300 och Sigma 18-50, och upplever samma problem:

http://img516.imageshack.us/my.php?image=dsc0147rd1.jpg

Där bakfokus(fokuserar för nära?) tydligt existerar. I bilden ovanför fokuserade jag på G:et, medans fokusen nästan hamnade på S:et istället.

Måste man skicka den till någon speciell plats för justering, kameran eller objektivet? Gäller garantin för sådant?

Nä, i ditt fall handlar det om frontfokus, FÖRUTSATT att kamerans AF-sensor är tillräckligt liten och är korrekt centrerad, så att den verkligen har mätt bara på G:et i Sigma. Läs lite om hur man testar FF/BF utan att få in sådana fel, och testa igen. I princip - koppla bort allting utom den centrala AF-sensorn, placera ett tillräckligt stort och plant objekt så att AF-sensorns mätområde är helt täckt och placera sedan lite andra föremål på sidorna på olika avstånd. Ett alternativ är att använda millimeterskalor. Full öppning bör förstås användas för att få kort skärpedjup.

Problemet när det ingår prylar från olika tillverkare i systemet som krånglar är att man ofta hamnar i en "crossed-index-finger"-situation, som jänkarna säger. Dvs Nikon pekar på Sigma och säger "Him!", och Sigma pekar samtidigt på Nikon och säger "Him!" Då kommer deras pekande fingrar att från sidan se ut som ett kryss...

Ifall du har köpt både hus och objektiv på samma ställe är det förmodligen enklast att be sagda ställe kolla med Nikon respektive Sigma om hur det hela ska fixas. Problemet är ju att AF-tekniken tydligen inte ännu är tillräckligt väl utvecklad för att hus och objektiv ska kunna justeras in perfekt vart och ett för sig och oberoende av varandra.

Lustigt

Upptäckte ytterligare en konstig sak.

Vid full vidvinkel så sätter autofokusen exakt rätt! Det verkar även som om jag kan fokusera manuellt rätt exakt också i alla lägen.

I vidvinkelläge blir ju skärpedjupet så stort att det kan vara svårt att avgöra exakt var bästa fokus faktiskt ligger.

Ifall du fokuserar manuellt kan det garanterat aldrig bli något autofokusfel i alla fall... :)

Det kan fortfarande bli fel, men då beror det antingen på egen ovana och dålig teknik, på att mattskivan inte sitter på exakt samma avstånd från objektivmittpunkten som bildsensorn gör eller på att mattskivan är en ren klarglasskiva. Eller på att ljuset är dåligt helt enkelt...

Givetvis kan det det också handla om ett icke stillastående motiv, så att man helt enkelt inte hinner med att fokusera perfekt utan måste "bränna av" i förtid.

Well, allt det här gör mig snurrig. Jag vill ju absolut inte behöva leva med att autofokusen(eller kanske fokusen helt och hållet?) träffar en centimeter ifrån där den ska.

Jag ska som sagt träffa en vän imorgon, och prova objektivet på hennes kamera, samt hennes objektiv på min kamera - är det ett tillförlitligt sätt att se vad(vilket) som är fel?

Om inte - hur tar jag reda på det? Och är det säkert att det går att fixa (även om man får ge en slant för det, låt oss säga hos Lasses kameraservice)?

Senast ändrad:
Jo, AF-problem kan nog göra vem som helst snurrig. Men här är en länk till den del av Dyxums Knowledge Base där det finns ett antal artiklar om FF(front focus) / BF(back focus).

Speciellt för dig matnyttiga artiklar kommer du antagligen att finna dels under rubriken "Focus Problems" och dels under "Test Charts".

Basen för denna site är i och för sig användare av Alpha-systemet (Minolta/Sony), men det gör ingenting. Här finns mycket information som är generell och giltig för alla, oavsett kameramärke.

SonnyOboy skrev:
Well, allt det här gör mig snurrig. Jag vill ju absolut inte behöva leva med att autofokusen(eller kanske fokusen helt och hållet?) träffar en centimeter ifrån där den ska.

Jag ska som sagt träffa en vän imorgon, och prova objektivet på hennes kamera, samt hennes objektiv på min kamera - är det ett tillförlitligt sätt att se vad(vilket) som är fel?

Om inte - hur tar jag reda på det? Och är det säkert att det går att fixa (även om man får ge en slant för det, låt oss säga hos Lasses kameraservice)?

Du kan kompensera i din Kamera D300 för fokusfelet på ditt objektiv. RTFM.

FlyerOne skrev:
Själv skulle jag inte våga köpa ett Sigma-objektiv utanför landet, eftersom Sigma inte betalar licens till förstapartstillverkaren, utan ägnar sig åt s.k. reverse-engineering av objektivchippet. Talade med en serviceverkstad nyligen, och chefen där berättade att de fick in massor av Sigma-objektiv med fokusproblem, men praktiskt taget inga Tamron alls. Fick häromdagen reda på att Tamron snällt betalar licens för att kunna använda original-chip, och skillnaden blir ju tämligen uppenbar...

Det stämmer inte. Canon åtminstone licensierar inte sina objektivkommunikationsprotokoll åt någon tredjepartstillverkare.

Det stämmer i alla fall delvis, ifall inte alla uppgifter på nätet är felaktiga (i och för sig inte alls omöjligt...). Enligt dessa uppgifter har Tamron licens-överenskommelser åtminstone med Sony (Minolta). Serviceverkstaden som berättade att de knappast fick in några Tamron-objektiv med FF/BF-fel alls men massor av Sigma servar just Minolta och Sony, så deras uppgifter behöver ju därför inte gälla alla märken.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar