Detta kan naturligtvis bero på felfokuserande AF, men det behöver inte vara detta. Många 2,8-objektiv tecknar ganska oskarpt när man använder största bländaren. Det skulle väl inte behöva vara så, eftersom det finns vissa objektiv som är förvånansvärt skarpa även vid full öppning, men till viss del är detta förstås en kostnadsfråga.
Sedan beror det också på vilket kamerahus du har. Det normala är ju att AF-sensorerna är gjorda för att klara objektiv med max ljusstyrka på 5,6. De optiska lagarna medför att den princip man använder för autofokuseringen i SLR-kameror (fasjämförelseprincipen) INTE ger ökad mätnoggrannhet när man sätter på ett ljusstarkare objektiv. Vilket ju är vad som skulle behövas ifall man använder en större bländare än 5,6, som t.ex. 2,8. Detta är anledningen till att vissa kamerahus har extra AF-sensorer som är avpassade för bländare 2,8 (dessa sensorer fungerar alltså inte för objektiv som har lägre max ljusstyrka än detta, som t.ex. 4,0 eller 5,6-objektiv, varför de måste ha även 5,6-sensorer). Detta till skillnad från manuell fokusering på en traditionell mattskiva, där fokuseringsnoggrannheten ökar i direkt proportion till objektivets maximala ljusstyrka, precis som man vill ha det (noggrannheten ökar faktiskt MER än så pga av att sökarbilden blir ljusare och ljusare ju högre ljusstyrka objektivet har).
OM du har ett kamerahus med en 2,8 AF-sensor, och OM objektiv och kamerahus är tillräckligt bra justerade, och det ändå blir oskarpt, så är objektivet inte bättre än så. Du kan avgöra vilket ifall du tar lite bilder med manuell fokusering, och gör detta noggrant (vilket tyvärr inte är så lätt med de mattskivor som normalt sitter i dagens AF-kameror - de är ganska nära rena klarglasskivor).
Får du skarpare bilder vid manuell fokusering så kan det alltså till viss del bli bättre ifall du låter justera din kamera/objektiv-kombination. Ännu bättre resultat kan du naturligtvis få genom att använda ett kamerahus som är försett med 2,8-sensorer. Detta har t.ex. Canon 40D och Sony A700. I 40D ligger dessa sensorer tyvärr vridna 45 grader, vilket gör att man tappar "ett steg" i noggrannhet där för de flesta motiv. Om det finns tid kan man naturligtvis först vrida kamerahuset 45 grader, låsa AF:en, sedan vrida tillbaka kameran igen och till sist exponera (eftersom det allra vanligaste är att strukturer är vertikala, och därnäst horisontella), men eftersom 2,8-gluggar väl ofta används för sport- och actionfotografering så kan man inte göra så, utan det är bara att plåta och hoppas på det bästa. I sådana sammanhang brukar det ju i och för sig finnas lite fler strukturer i motivet som inte är vertikala eller horisontella.
Ifall man har/tänker skaffa objektiv med mycket hög ljusstyrka, som 2,0 eller 1,4, så är det alltså rekommendabelt att använda sig av ett kamerahus som har 2,8 AF-sensorer (det finns vad jag vet ännu inga kamerahus med 1,4 AF-sensorer). Ifall man sätter ett 1,4-objektiv på ett hus som har enbart 5,6 AF-sensorer, så får man ju en skillnad på "fyra steg" när det gäller behövd och befintlig mätnoggrannhet. Då får man nog räkna med en hel del oskarpa bilder. Ifall huset har även 2,8 AF-sensorer så blir ju förutsättningarna genast betydligt bättre.