Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-50/2.8 eller Tamron 17-50/2.8?

Produkter
(logga in för att koppla)
WFS) (Graylingman skrev:
Vi är flera som sitter i samma båt...

Kollade på photozone.de och enligt deras test är ju Tamronen skarpare. Frågan är om det är något man märker i praktiken...

Lutar nog åt Sigman i alla fall.... tror jag... eller.... GAAHHH

På Photozone.de testas den äldre Sigma-versionen. Den nya macro-versionen sägs vara mycket skarpare.
 
sigmat eller tamron....
jag tror fanimig att jag köper tamronen iom att jag har filter å slipper lägga en massa sköna pengar på att köpa tex polarisationsfilter.
Nog blir jag nöjd. hursomhelst är den nog bättre än nikkor 18-50 kitgluggen :)
har haft bslutsångest nog länge nu!
 
paul innergård skrev:
Ursäkta såg att jag hade fel. Det finns ingen variant med HSM till Canon. men jag skulle tro att det dyker upp en sådan ganska så snart. Ser ingen anledning till att just Nikons modell har HSM.

Det finns en ganska uppenbar anledning till att Sigma har lanserat just Nikon-modeller med HSM: Nikon D40/D40x. Dessa saknar autofokusmotor i kamerahuset och kräver en i objektivet.

Med tanke på hur många sådana hus det säljs kan jag tänka mig att Sigma vill vara med i kampen om de kunderna.
 
Snabbhet?

Ni som har köpt, alternativt läst om objektiven hur snabb är autofokusen? Jag plåtar ibland fotboll inomhus och då krävs det snabbhet...
 
Ojdå.
Det kommer en ny 17-50 i mars i japan.
undrar om man ska hålla i sig och vänta på den...
verkar ha sama filterdiameter som 28-75 och den gamla 17-50,
Aja.. Får grubbla vidare...
 
Beställde ett Sigma 18-50 2,8F i fredags efter att likt många andra velat mellan det och Tamron. Hoppas kunna komma med lite kommentarer snart.
 
Jag köpte Tamronet efter att ha kollat på och testat objektiven på Scandinavian photo.

Sigmat fokuserade otroligt fel med min Canon och det kändes inte bra även om jag kanske hade hittat ett ex som fokuserade bra om jag hade provat olika ex. För mig fick det avgöra även om jag hade två fördelar med Sigmat:
- Samma filterdiameter som mitt 80-200
- "Macro"-möjligheten

Kvalitetskänsla tyckte jag var ganska lika i båda objektiven.

Nu har du/ni väl ungefär 50/50 fördelning om vilka som gillar Sigma resp Tamron. Det blev knappast ett lättare val misstänker jag! :)
 
Nej sannerligen inte!

Sitter i samma sits som trådskaparen. Ska inhandla en 40D så snart jag bara kan, och till den står det mellan dessa två objektiv.

Det där med felfokusering med Sigmat låter ju lite oroande, och vad var det där om att det skulle komma ett nytt Tamron i mars?

halp

Fortsätt komma med synpunkter och erfarenheter! :)
 
Kan ju ge mig in i denan diskution jag med. satt i samma sits att välja medllan dessa två... hade endast erfarenhet från sigmas 50-500 sedan tidigare annars ingen erfarenhet från "pirat" objektiv vallet föl på sigma dels eftersom jag hade ett sigma sedan tidigare. men också för att min uppfattning vart att den var ltei bättre...

och jag är inte det minsta missnöjd :) ett suveränt objektiv, kvalitets känsla rakt igenom känns robust och gediget med en bra lagom tung känsla i zoomen å så... skulle kunan rekomendera alla detta objektiv. men som sagt kan inte utala mig om att tamronet är sämre men detta är jag kanon nöjd med..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.