Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 18-35 mm f/1,8!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, men kom ihåg att 200/2,0 måste täcka hela småbildsformatet med krav att bara belys APS-C skulle i varje fall en 50-135/2,0 inte behöva vara större än en 70-200/2,8. En 70-200/2,0 DX/APS-C skulle ju bli lika lång som en 70-200/2,8 för FF/FX men diametern om den bara skall belysa aps-c med samma vignettering som 70-200/2,8 har på FF måste inte vara så stor.

För teleobjektiv är inte bildcirkelns storlek alls like besvärlig som med normaler och i synnerhet vidvinklar. En 200/2,0 begränsad för aps-c skulle på sin höjd bli marginellt mindre. Ett talande exempel är Olympus Olympus 300/2.8 Zuiko Digital, ett objektiv byggt för Four Thirds - det är faktiskt en aning större än både Canons EF 300/2,8 L IS II USM och Nikons AF-S 300/2,8G IF-ED VR II och väger nästan ett kilo mer än Canon-objektivet och ett halvt kilo mer än Nikon-varianten. Och då talar vi Four Thirds kontra småbildsformat.

Det som styr dimensionerna på teleobjektiv är ju snarare maxbländarens storlek och vilken optisk kvalitet man vill ha vid maxbländaren. Den lilla minskning i storlek du uppnår av att begränsa en 50-135/2,0 till aps-c skulle med stor sannolikt ätas upp, och det med råge, av hur mycket svårare det är att göra en zoom som är bra vid 2,0 jämfört med 2,8. Min misstanke är att en 50-135/2 av jämförbar kvalitet skulle bli både större och dyrare att tillverka än en 70-200/2,8. Dessutom har jag svårt att se att det skulle vara attraktivt för en lika stor marknad vilket skulle göra det ännu dyrare.

Surprice...

Beställde mitt i mars till min K3 och först tänkte jag använda det på stadens Cruising i maj...men tji, jaja kommer väl till studenten i juni...men nä då =o(
Sen har jag inte tänkt på det mer än att jag hoppades att det skulle komma till september då vi skall till Norge och fira frugans 50 årsdag med roadtrip.
Så jag blev lite förvånad när jag stod utanför H&M idag och vänta på frugan när det kom ett sms att jag hade ett paket från Cyberphoto att hämta. Konstigt tänkte jag, har ju inte beställt nåt...för det kan väl inte vara?

JO...äntligen har det kommit, utstrålar kvalitet och den enda bilden jag tog på frugan (i brist på kattjävel) ser riktigt bra ut skärpemässigt utan fininställning.
Nu blir det Skagen på torsdag så vi får väl se om det blir något att lägga upp här.

/Lycklig Skåning...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar