Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 17-70mm

Produkter
(logga in för att koppla)

Cubix

Aktiv medlem
tjenare, jag var o köpte ett sigma 17-70mm för canon men har inte hunnit få det då de fick beställa hem det, ska få det imorgon! Jag rådfrågade i fotodisken o sa att jag ville ha ett macro där jag kan ta riktiga closeups på ex: spindelben och annat smått, tänkte därför fråga här,

någon som har detta objektiv?
Nöjd/missnöjd, med vad?
Extrema närbilds exempel att visa mig?

tack på för hand!
 
Hej

Tyvärr tror jag inte att du kan ta riktga "close ups" med det objektivet. För detta ändamål bör du ha ett "riktigt" macroobjektiv. Jag har själv inte använt objektivet men har ett sigma 18-125 och det har bra närgräns men går inte att komma lika nära som med mitt Ef 100 f/2,8 macro. Någon som har objektivet kanske kan svara dig bättre, prova annars med mellanringar eller närbildslinser på det objektiv du har

Hälsningar

/HYB
 
Hej,

Har haft objektivet, men har nu sålt min Canonutrustning.
Man kommer rätt så nära, men inte så att du fyller hela bilden med t.ex. en hummla.

/P
 
Jag har objektivet sedan 2,5 år och är jättenöjd! Håller med de andra om att det inte kan mäta sig med ett dedicerat macro, men det duger bra för en "close-up" då och då.
 

Bilagor

  • Blåbär_liten.jpg
    Blåbär_liten.jpg
    65.2 KB · Visningar: 201
Men va f*n, då lurade hon ju mig... hon visade det objektiv o jag frågar: kan jag ta bilder på ex: ett spindelben där hårstråna syns skarpt och så med denna nu då varpå hon säger "ja"... vad besviken jag blir :(


Hej,

Har haft objektivet, men har nu sålt min Canonutrustning.
Man kommer rätt så nära, men inte så att du fyller hela bilden med t.ex. en hummla.

/P
 
Köpte ett sånt förra veckan å efter att ha fått det första utbytt som hade bakfokus är jag jättenöjd med detta. Fast det inte är ett dedicerat makro som sagts så har det mycket bättre närgräns än Sigmas 18-200 t ex och jag kan komma så nära så ljusskyddet nuddar objektet, så med en bra upplösning på kameran och om spindlarna är stora kan du nog få skärpa på håren t o m. Men för små spindlar kanske du får köpa till en mellanring, men då har du ju en bra combo, en bra allroundlins plus med ringen på ett bra (?) macro.
 
va ja tänkte var såna där närbilder där bilden är på ett spindelben och inte hela spindeln och ansiktet på insekter osv... riktigt närbilder, suck... nu kommer ju hela kalaset gå upp x3 gånger i pris om ja måste köpa ett sånt jag faktiskt VILL ha och var ute efter för jag tvivlar att det är bytesrätt när man handlat på avbetalning =(


Köpte ett sånt förra veckan å efter att ha fått det första utbytt som hade bakfokus är jag jättenöjd med detta. Fast det inte är ett dedicerat makro som sagts så har det mycket bättre närgräns än Sigmas 18-200 t ex och jag kan komma så nära så ljusskyddet nuddar objektet, så med en bra upplösning på kameran och om spindlarna är stora kan du nog få skärpa på håren t o m. Men för små spindlar kanske du får köpa till en mellanring, men då har du ju en bra combo, en bra allroundlins plus med ringen på ett bra (?) macro.
 
Stämmer. Jag tycker att det är ett mycket bra allround-objektiv för en vettig peng, har haft mitt sedan mars i år och är mycket nöjd. Men som skrivs ovan så tar det fina närbilder, inte makro-bilder. Jag såg fusk-makro-funktionen som en kul bonus, det var inte därför jag valde det.

/ Jonas
 
va ja tänkte var såna där närbilder där bilden är på ett spindelben och inte hela spindeln och ansiktet på insekter osv... riktigt närbilder, suck... (
Det finns nog inget objektiv som klarar av det utan hjälpmedel som mellanringar, bälg eller försättslinser. (Om det inte är väldigt stora spindlar, förstås!)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.