Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 17-70/2,8-4,5

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Är det nån som vet nåt om detta objektiv? Jag tycker att det verkar mycket intressant, då det ligger mycket trevligt till i brännviddsomfång, pris och ljusstyrka:)
Kan det vara nåt? Lite tråkigt att det inte är 2,8 över hela omfånget, men med tanke på priset finns det inte många objektiv som kan tävla med det. Det är väl Nikon 18-70 då, men den är inte lika ljusstark i vidvinkel-läget.

Som vanligt; vilken tur att vi har tre miljarder forum att välja på, vari nästan hälften av inläggen ligger fel! :-S

Edit: Tycker det ser ut att prestera skapligt för priset: http://babelfish.altavista.com/babe...h.impress.co.jp/cda/lens/2006/02/03/3129.html
Framför allt är jag rätt imponerad av den hyggliga bokeh:n! Brukar ju se ut som skit på billiga objektiv, men inte här vad jag kan ser.
Skärpan är ju inte nåt vidare, och en viss tentens till CA, men som sagt, verkar prisvärt:)
Det jag sett av Nikon 18-70 är knappast bättre. Möjligen aningen skarpare då.

Senast ändrad:
Den uppvisar ju lite märkliga fenomen i motljus som liknar det vi sett på Canons 18-55, dvs regnbågsfärgade ringar.
Mer CA nerbländat till f/5.6 än 18-70:n har vidöppen, samma sak med kantskärpan (åtminstone i vidvinkel).

Bokehn verkar variera en del med brännvidden, vilket ju inte är helt ovanligt med zoomar. Ser inte så himla illa ut på de lite längre brännvidderna, medan det inte ser lika roligt ut i vidvinkel.

På det stora hela ser det väl inte så illa ut (närgränsen är ju onekligen trevlig) och även om jag personligen skulle hålla Nikon 18-70 högre utifrån de få bilder jag sett hittils från Sigman så kan det ju mycket väl vara ett alternativ, särskilt för de som inte kör Nikon. :)

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar