Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 17-70/2,8-4,5 VS. Nikons 18-70 f3.5-4.5

Produkter
(logga in för att koppla)

nifo

Avslutat medlemskap
Vad skiljer dessa objektiv åt (på ont och gott). Vilket är det bättre valet? Funderar på att sälja mitt 18-70 från Nikon och köpa ett beggat Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Macro.

Är detta ett bra val?

/Fredrik

Vill kunna säga till säljaren om jag hugger eller ej, så bara ett kort svar skulle ge mig mycket. =)

Mvh
Fredrik

Vad vill du vinna? 18-70mm är ju ett grymt skarpt och prisvärt objektiv och jag är inte säker på att du tjänar så mycket på att byta. Det är ju två mycket lika objektiv. Är det något du saknar eller som stör dig?

/Pontus

Om jag skulle vara du och vill byta så skulle jag bytt mot Tamrons 17-50/2.8.

Kostar ca 4100 kr inkl moms..

Saxar från Cyberphoto:

"Tamron 17-50/2,8 Di II blev vald till årets konsumentoptik 06/07 enligt EISA. Grattis säger vi, och håller med om att det är en mycket bra optik!"

"Tamrons nya 17-50/2,8 är en oerhört skarp optik, ända ut i hörnen och redan vid full bländaröppning."

Också fått deras utmärkelse "Toppklass".
Har den själv och är kalasnöjd!

Senast ändrad:
Vill kunna gå upp till 70mm. Sen jo, jag saknar macro! Dessutom borde väl det större ljusinsläppet ha sina fördelar?

Men det är väl ett helt ok objektiv, Sigmat?

Mvh
Fredrik

Är du ute efter ett objektiv med riktigt bra skärpa ska du satsa på Sigmat, det är betydligt bättre på den punkten än vad priset antyder.
Närgränsen ligger i höjd med frontlisen så det funkar bra som "halvmacro" också.

Att tänka på är att det ger något varma färger och att autofokusen drivs via skruv och därför är lite långsammare.

nifo skrev:
Vill kunna gå upp till 70mm. Sen jo, jag saknar macro! Dessutom borde väl det större ljusinsläppet ha sina fördelar?

Men det är väl ett helt ok objektiv, Sigmat?

Mvh
Fredrik

Du vinner 1/2 steg, vilket inte är så mycket. Ska du byta så byt till en fast 2,8. Nikon 18-70 är en mycket fin glugg och du tjänar knappast något i bildkvalitet på att byta. Snarare tvärtom.

/K

Vi tackar för alla svar. Jag hoppar ett köp denna gång. Dock är ju grymt sugen på ett 18-200 VR i framtiden. Men det är då det... =)

Sen får det la bli en separat macro med. :)

/Fredrik

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar