Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 17-70/2,8-4,5 DC Asp IF Macro bra köp i förhållande till kitobjektivet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Chewbacca

Aktiv medlem
hej,
funderar på detta objektiv.
har någon erfarenheter av det?
är det bättre än kitobjektivet till pentax (18-50)

Jag funderade för att tag sedan på att köpa Sima 17-70. Men så gjorde jag en snabbtest med en polares kamera med Sigma 17-70 mot Pentax kit 18-55, och vad jag kunde se var skärpan bättre i Pentax gluggen, nu är ju inte skärpa allt men det är vad jag var ute efter. Så jag behöll mitt 18-55 och kör på med det fortfarande. Dock blir det snart ett systembyte till Canon :)

Chewbacca skrev:
ok... provade du att blända ner nått steg?
var du nöjd med omfånget?

Jadå, jag provade olika bländare, och Pentax gluggen var bättre på alla. Omfånget är helt okej, trivs du med 18-55 kommer du trivas med 17-70, du har ju något mer i telesidan, dessa 15mm upplever jag dock inte som någon större skillnad.

Jag skaffade mig Sigma 17-70 för någon månad sedan, visserligen för Canon men det kan ju inte vara någon större skillnad. Här får man mycket för pengarna tycker jag, omfång och skärpa mycket bra. Så du kommer absolut att bli nöjd. 100% utsnitt till höger.

Bilagor

• sigma-17-70.jpg
    sigma-17-70.jpg
    76.8 KB · Visningar: 235
Det här är ett av de mest prisvärda objektiv som finns. Det finns andra objektiv som är bättre på skärpa, ljusstyrka eller zoomomfång, men det finns inget som kombinerar det så bra till ett så lågt pris.

Själv saknar jag bara bildstabilisering till min Canon-kamera. Canon säljer tyvärr inget motsvarande objektiv med bildstabilisering (EF-S 17-85 har bildstabilisering men är för ljussvagt och har sämre skärpa, mer vinjettering, mer distorsion, mer CA och är dessutom betydligt dyrare).

Här är några recensioner om du inte redan sett dem:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=11918&reviewID=13585

ANNONS