Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 15mm f2.8 EX

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är en enorm skillnd på vidvinkel och fish eye! Fish eye är kul ett litet tag... Köp en Sigma 10-20mm Zoom istället den får du mer glädje av till samma pris!

Du kanske redan visste det, men den optiken är ett sk. fisheye objektiv, så du kommer få en väldigt förvriden bild, effekten är ungefär som när man kikar i titthålet på en ytterdörr.

Jag skulle rekommendera att du försöker få tag på nikons 12-24, tokinas 12-24 eller sigmas 10-20mm objektiv. Dessa är rakteknande, skarpa och du har dessutom zoom möjlighet (har själv tokinat och är mkt nöjd).

Om du ska köpa ett fisköga så ska du definitivt inte köpa ett diagonalt (180 grader från hörn till hörn) anpassat för 24x36. 15 mm är inte särskilt vidvinkligt, utan du får bara ett objektiv som förvränger allt i onödan. Möjligen kan du köpa ett cirkulärt fisköga (hela cirkeln får plats på filmrutan) för 24x36, eftersom det kommer att likna ett diagonalt när bilden beskärs i din kamera. En brännvidd nedåt 10 mm eller mindre är önskvärt om det ska vara någon vits.

finns det några bra och hyffsat billiga vidvinkliga objektiv för runt 2000:- som det sigmat kostar på ebay, det kostar ju runt 4000:- som de andra som ni har föreslagit.

Wally skrev:
finns det några bra och hyffsat billiga vidvinkliga objektiv för runt 2000:- som det sigmat kostar på ebay, det kostar ju runt 4000:- som de andra som ni har föreslagit.
Nej, tyvärr finns inte det. Vidvinklar till APS-C-sensorformatet är dyra och ljussvaga. Det närmaste du kommer är ett helt vanligt kitobjektiv som börjar på 18 mm. Kostar ungefär 1500:- tror jag.

just nu har jag ett 18-70 dx till min d50, men det passar inte bra när jag är på spelningar och vill få med så mkt som möjligt, det går bra så länge jag står några meter ifrån,men jag vill gärna komma närmare, i vissa fall är jag 1m eller närmare "the action" liksom och då fungerar det inte så bra

Wally skrev:
näe, fast man kan väl slippa det om dom skriver att det är "gift" på paketet?

Om det är en privatperson du köper utav utan garanti så kan det funka om dom skriver att det är en present till ett värde under 100 dollar, men dom ebay firmor i USA jag handlat ifrån säljer inte utan försäkra transporten, och då måste dom uppge dess riktiga värde.

Vissa firmor i Hong Kong vet jag gör det om man frågar, men försvinner paketet så är det du som får stå för förlusten, det är dom väldigt noga med att påpeka :)

/kent

Wally skrev:
men dom är dubbelt så dyra på ebay, sen så vet jag att bilderna blir rundaktiga, men jag har tittat på bilder från den, och dom ser inte så ut, kanske är att dom har nån bättre kamera med andra inställningar?
men just nu har jag inte råd med någon för 4000:-

nån som tagit bilder med den och en d100
http://www.photosofpuertorico.com/anasco/puenteanasco_0003.jpg
http://www.photosofpuertorico.com/anasco/puenteanasco_0020.jpg

men jag kollar väl in dom andra också

Det finns ju alltid möjlighet att räta upp bilderna i Photoshop. Dessutom finns det plug-ins som man kan skaffa.

Dock förlorar man alltid i upplösning eftersom en del av bilden måste kapas bort. Dessutom är det väldigt svårt att komponera bilden så att alla man vill ha med finns kvar efter beskärning.

Jag har haft en sådan glugg. Sålde den efter ett halvår då jag helt tappat intresset. Den har så lite användbarhet om det inte är just effekterna man är ute efter.

Till slut blev det en Nikkor 12-24. Den är ju inte precis gratis men är min absoluta favvoglugg!

/Anders

varför ligger den under "wide lenses" på sigmas hemsida för då?
den har även 75 graders betraktningsvinkel, det är väl ändå mer på en standardzoom?

På en småbildskamera ja, inte på en digitalare med liten sensor.

Brännvidd är brännvidd. 28 mm är längre än 18 mm. Och du hade ju redan 18 mm.

28 mm med det där Sigmat ser precis likadant ut som när du ställer in 28 mm på din zoom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar