Annons

Sigma 150mm Macro ..SEG AF?!

Produkter
(logga in för att koppla)

blueman

Aktiv medlem
Hej

har nu i ett par veckor använt mig av sigmas 150 mm macro ..hus 350 D.. summan av denna tid ... inte alls bra .. AF är extremt osäker och tar väldigt lång tid på sig ..ska det vara så ..fler som upplevt samma ? ... objektivet känns väldigt gediget men det felar rejält ..det kan ta långa sekunder att ställa fokus ... även i bra ljus ... kan jag fått ett måndags ex ? era reflektioner och erfarenheter ? mycket tacksam för svar ...
ha de
fredrik

Mitt är exakt och snappy, men vill jaga i lite skummare ljus. Använder begränsningsknappen och hjälper till sista biten

FILM) (blueman skrev:
Hej

har nu i ett par veckor använt mig av sigmas 150 mm macro ..hus 350 D.. summan av denna tid ... inte alls bra .. AF är extremt osäker och tar väldigt lång tid på sig ..ska det vara så ..fler som upplevt samma ? ... objektivet känns väldigt gediget men det felar rejält ..det kan ta långa sekunder att ställa fokus ... även i bra ljus ... kan jag fått ett måndags ex ? era reflektioner och erfarenheter ? mycket tacksam för svar ...
ha de
fredrik
Min var exakt likadan och det finns flera på forumet som delar mina erfarenheter. tyvärr blev min sämre efter den kostnadsfria uppdatering som fanns att tillgå till Nikon D200. Dels så fastnade focus i olika lägen så att man blev tvungen att rikta om eller använda sig av M/A override för att få igång optiken. Dessutom så var det en fördröjning helt slumpmässigt, bara ibland innan gluggen började focusera. Mina problem var ganska så oberoende av om ljuset var bra eller inte. Visst var det värre när ljuset var dåligt, men det uppstod relativt ofta även när ljusförhållandena var bra. Det finns onekligen en hel del kvalitetsproblem med den här gluggen, vilket är synd då den är så bra i övrigt, både sett till bildkvalitet och byggkvalitet.

Jag har också probem med AF till min sigma 150 och Canon 5D, Paul Innergård ovan har ganska exakt beskrivit hur min funkar.
Det började när ja uppdaterade mjukvaran i kameran, innan dess funkade den finfint. Har faktiskt inte ens kontaktat Sigma om de för de känns som att de inte kommer att kunna fixa det alt. skylla på canon eller nått sånt. Men får väl ta mig i kragen och kontakta dem ändå, kan ju gärna inte bli så mycke värre.

//Timmy

Kung skrev:
Jag har också probem med AF till min sigma 150 och Canon 5D, Paul Innergård ovan har ganska exakt beskrivit hur min funkar.
Det började när ja uppdaterade mjukvaran i kameran, innan dess funkade den finfint. Har faktiskt inte ens kontaktat Sigma om de för de känns som att de inte kommer att kunna fixa det alt. skylla på canon eller nått sånt. Men får väl ta mig i kragen och kontakta dem ändå, kan ju gärna inte bli så mycke värre.

//Timmy
Jag kontaktde Tura Nord som tog in gluggen för en koll. Men de hävdade att det inte fanns något fel på min glugg och då gav jag upp, eftersom det enligt min mening var så uppenbart. Jag sålde gluggen till vrakpris, med all nödvändig information till köparen och skaffade mig en Nikon macro istället. Synd som sagt, på en annars så bra glugg.

jaha ....

...tack skall ni alla ha för snabba reflektioner och feedback ... får bli ett samtal till cyberphoto imorgon ..garanti kvar och detta lär ju jag inte vara nöjd med ... surt sa räven ...
läst så mycket gott om detta så jag trodde det var packat och klart ...
tack för kaffet =) ....

ha de och än en gång stort tack ....
mvh fredrik

paul innergård skrev:
Jag kontaktde Tura Nord som tog in gluggen för en koll. Men de hävdade att det inte fanns något fel på min glugg och då gav jag upp, eftersom det enligt min mening var så uppenbart. Jag sålde gluggen till vrakpris, med all nödvändig information till köparen och skaffade mig en Nikon macro istället. Synd som sagt, på en annars så bra glugg.

Så de är så illa.
Har väl nån stilla förnoppning någonstans i bakhuvudet att problemet med lite tur kanske kan ordna sig när de släpper nästa mjukvaruuppdatering för canon 5D, annars för väl ja göra nån liknande åtgärd som du antar jag.

Kung skrev:
Så de är så illa.
Har väl nån stilla förnoppning någonstans i bakhuvudet att problemet med lite tur kanske kan ordna sig när de släpper nästa mjukvaruuppdatering för canon 5D, annars för väl ja göra nån liknande åtgärd som du antar jag.
Jag sålde den till en kille som enbart utnyttjar den för macroarbete och för honom hade inte af någon betydelse. Trots sin defekt var gluggen fortfarande knivskarp och led inte av front eller backfocus. Men som sagt priset var ordentlig subventionerat. Har för mig att han fick den för typ 1800 kr. När en sak börjat krångla finns alltid oron för att ytterligare fel kommer uppstå.

Per skrev:
Tat lugnt, om det ditt objektiv är normalt så är det ett fantastiskt objektiv!

/Per

Tack,*puh*:)

Suttit & testat nu på blommorna på köksbordet men verkar inte vara några som helst problem.. Blev lite skärrad där ett tag..
Trist att få en glugg som inte funkar ordentligt ju..*Lider med er*
Mvh
Micke

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar