Annons

Sigma 150-500/5-6,3 HSM DG APO OS

Produkter
(logga in för att koppla)

yens

Aktiv medlem
Jag såg att ovanstående objektiv har diskuterats lite i några trådar, men det är ingen som sagt vad de egentligen tror om det. Personligen så tycker jag att det verkar högintressant, eftersom objektiv för långt över 10.000 inte ryms inom min hobbybudget. Jag har en Nikon D60 där jag är beroende av HSM och därför verkar ju Sigma vara ett bra alternativ, de bygger ju fler objektiv till kameran än vad Nikon själva gör...

Lite ljussvagt kanske, men eftersom det har bildstabilisering borde det ju åtminstone kompensera för en del av det problemet.

Vad säger experterna, är det något att sikta på?
 
jag hoppas verkligen att det blir en bra glugg, men det är svårt att spekulera..

vi får nog vänta tills i höst tyvärr..
 
Slutet på juni säger cyberphoto. Jag har hört att det finns folk som fått klämma och känna på det på mässor, hade ju varit spännande...
 
Annars finns ju denna till bra pris som fått en
hel del lovord:


Tamron SP 200-500/5-6,3 Di LD IF till Nikon AF

8 750 kr
 
Men det blir ingen AF med en Nikon D60 till den... tyvärr... annars hade det varit ett alternativ.
 
Jag fick några minuter med 150-500:an på elmia. Den är märkbart slankare och smidigare än sigmas 80-400 och den nya 120-400 som jag också klämde på på elmia. Af:en kändes både snabb, tyst och säker, mycket bättre än Tamrons 200-500 som jag kände på några montrar bort. Hur den är optiskt lär väl komma fram vad det lider men den är ingen EX så förväntningarna får väl hållas på rimlig nivå. Själv hoppas på nåt nytt från Nikon under sommaren men skulle Sigman få bättre recensioner än väntat så tycker jag den var mekaniskt så trevlig att jag kan fundera på den.
 
Kika även på Sigmas 100-300/4 EX HSM. Det är verkligen en toppenglugg. Har testat den på en D40 och det funkade hur bra som helst, väldigt snabb och tyst autofokus.

Den kostar iof runt 11000kr ny men alternativet är ju att köpa begagnat vilket jag själv gjorde när jag köpte denna glugg.
 
Fast finessen är just 500, rejält med tele helt enkelt, jag har det oerhört enkla 70-300 idag, och det funkar, men jag vill närmare :)
 
Rawshooter skrev:
Jag fick några minuter med 150-500:an på elmia. Den är märkbart slankare och smidigare än sigmas 80-400 och den nya 120-400 som jag också klämde på på elmia. Af:en kändes både snabb, tyst och säker, mycket bättre än Tamrons 200-500 som jag kände på några montrar bort. Hur den är optiskt lär väl komma fram vad det lider men den är ingen EX så förväntningarna får väl hållas på rimlig nivå. Själv hoppas på nåt nytt från Nikon under sommaren men skulle Sigman få bättre recensioner än väntat så tycker jag den var mekaniskt så trevlig att jag kan fundera på den.

Du menar att det var varianten med OS du kännde på?

Det låter skummt då den inte fanns där vad jag såg eller hörde.
 
laan skrev:
Du menar att det var varianten med OS du kännde på?

Det låter skummt då den inte fanns där vad jag såg eller hörde.

Jodå, livs levande 150-500 OS och OS fungerade som det skulle. På Canonhus. Dom hade 120-400 OS också.
 
Det låter ju både lovande och spännande, vi får väl se om de håller slutet av juni, då kanske vi slåss om de exemplar som finns tillgängliga :) Fast man kanske ska beställa från utlandet, kan ju vara billigare...
 
Rawshooter skrev:
Jodå, livs levande 150-500 OS och OS fungerade som det skulle. På Canonhus. Dom hade 120-400 OS också.

Järnspikar också!!!

väldigt irriterande att jag lyckades missa det trots att jag stod och prata med dem om dessa objektiv och frågade om leveranser osv.. synd att de inte sa att de hade dem.. *grr*

Du tog inga bilder med eget minneskort eller?
nyfiken är man allt..
 
Jag tycker oxå att det är ett spännande objektiv!
Lite oroväckande kanske att man inte vill sätta en EX-stämpel på det, det måste väl tyda på att man inte nått riktigt så långt i konstruktionen som man skulle önska? Dessutom känns vikten på nästan 2 kg lite väl saftig för mig som jämför med Tamron 200-500 (1240g). Med OS lär det väl visserligen bli stabilare på frihand i alla fall, men man ska ju kånka runt på skiten oxå - på en fjällvandring gör ju skillnaden tre stabila chokladkakor!

Per
 
Per skrev:
Jag tycker oxå att det är ett spännande objektiv!
Lite oroväckande kanske att man inte vill sätta en EX-stämpel på det, det måste väl tyda på att man inte nått riktigt så långt i konstruktionen som man skulle önska? Dessutom känns vikten på nästan 2 kg lite väl saftig för mig som jämför med Tamron 200-500 (1240g). Med OS lär det väl visserligen bli stabilare på frihand i alla fall, men man ska ju kånka runt på skiten oxå - på en fjällvandring gör ju skillnaden tre stabila chokladkakor!

Per

Jo, det stämmer.. mitt 70-300 is är precis lagom med sina 675g, men man får väl offra lite när man får en bättre och längre glugg..

En halvt offtopic fråga: os kontra tamron utan, ungefär vilka tider resp iso hamnar du oftast på med skarpa resultat på frihand med ditt tamron?

Är det inte svårt att hålla fokus på rätt ställe när sökaren inte är stabiliserad?
 
laan skrev:
ungefär vilka tider resp iso hamnar du oftast på med skarpa resultat på frihand med ditt tamron?
?

Jag "hamnar" inte överhuvudtaget - jag gör aktiva val i mitt fotande! ;)

Skämt åsido, vilken tid man behöver för stabila bilder på frihand är väl olika från person till person, men den gamla devisen om att man bör komma under en tid på 1/brännvidden gäller säkert Tamron 200-500 också. Hur som helst så tycker inte jag det är särskilt svårt att anpassa mitt fotande så att jag får skarpa bilder med den ljusstyrkan. Men visst hade OS varit välkommet!

(Grattis till alla som kör kameror med inbygd stabilisering!)

Per
 
Senast ändrad:
Lite off topic kanske, men eftersom ni ändå snackar andra gluggar gör jag ett tappert försök :)

Hur är sigmas 50-500 EX objektiv jämfört med den nya 150-500 HSM?
 
Tyvärr finns det väl ännu inte någon som vet vilken optisk kvalité 150-500 kan ge.

Däremot vet vi är att den nya zoomen -- till skillnad från gamla 50-500 -- har både antiskak och ultraljudsmotor för fokusering. Och det är ju trevligt.
 
ErlandH skrev:
Tyvärr finns det väl ännu inte någon som vet vilken optisk kvalité 150-500 kan ge.

Däremot vet vi är att den nya zoomen -- till skillnad från gamla 50-500 -- har både antiskak och ultraljudsmotor för fokusering. Och det är ju trevligt.

Ok, tyckte någon sade sig ha provat den nya..

men 50-500 har ju ultraljud. så enda skillnaden blir ju OS + ev. bildkvalitet
 
ErlandH skrev:
Ja, det har du faktiskt rätt i. Fel av mig. Men OS är trevligt!

jo det är sant. Frågan är om 50-500 kommer sjunka något i pris när nya objektivet kommer.. fan av sigma alltså att ge oss kameraägare ett dilemma som detta :p
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.