Annons

Sigma 150/2,8 + 1,4X telekonverter.

Produkter
(logga in för att koppla)
Spök till revolver

Det är nåt galet som inte är riktigt här ennu, Peter. Mina 6 lappar ska få ligga i Handelsbanken tills Sigma kan svara och garantera.
Basta Erik, EOS 20D.
 
islandman skrev:
Nu har gjort jag lite snabba tester map fokusering på kortare avstånd än 52cm.

Vad jag kom fram till var att...

1. Det finns inget som gör att AF slås av då man försöker fokusera på kortare avstånd än 52cm. Oavsett vilket läge fokusavgränsarsvitchen har.

2. Den hittar enbart rätt fokus om man ligger nära rätt fokuspunkt (ett par mm ifrån) annars hittar den inte och stannar vid oändligt fokus.

Slutsatsen av detta är att användning av AF fokus är i stort sett oanvändbar under 52cm (men detta är ju redan staterat av Sigma).
_____

I övrigt fungerar AF bra. Man märker dock skillnad vid fokusering i dämpad belysning, med konverter hittas inte fokus lika lätt.

Jag har provat att montera av och på konverter + objektiv som beskrivits ovan, men även monterat konvertern först på kameran och därefter objektiv.
Resultat: Inga problem! Allt funkar som det ska :)


//Peter

Jag har också en D70 + Sigma 150 + Sigma 1,4X DG.
AF funkar bra hittils men jag har heller inte hunnit testa så grundligt. Jag har märkt dock att när konvertern sitter på så spelar det ingen roll hur man ställer "fokusbergränsningsknappen" på sidan av objektivet. Alla lägen blir 52cm och uppåt; 52cm gäller ju från filmplanet. Närmare än så har jag ingen AF verkar det som.
// Hamann
 
Som vanligt så får man massor med nyttig information från fotosidans medlemmar, fujicanon undantagen förstås ;)<--- obs iroi

Det är alltså så att AF funkar bra med 1,4x konverter ner till 52cm avstånd, det duger bra för mig. Så jag kommer att köpa en konverter när jag har fått ihop tillräckligt med pengar, det vanliga problemet...
 
Ja, nu fick jag en hel del saker bekräftade. Saker som jag visste vid frågeställningen.
Jag fick inte svar på påståendet från Cyberphoto att, som de sa att "AF fungerar ibland men ibland inte..." Vad de menar med "ibland" är fortfarande oklart för mig och endast Cyberphoto kan svara på. Och, de skall det, för jag skall kontakta dem igen för ett förtydligande.
Sammantaget har jag svalnat lite för Sigma 150/2,8.
Ett tvålinsalternativ (2 olika objektiv) kan vara aktuellt för mig, där ett Tamron 90/2,8 kan ta macrojobbet. För tele är jag inte så krävande. Jag tar inte (aldrig) sportbilder. På Elmiamässan har jag kollat en Nikkor 70-300/4-5,6 D ED som ser både acceptabelt ut optiskt och prismässigt. Men den är en annan historia.
/Fredrik.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.