ANNONS
Annons

Sigma 150/2,8 + 1,4X telekonverter.

Produkter
(logga in för att koppla)

Fred H

Aktiv medlem
Planerar att köpa ett Sigma 150/2,8 Macro som jag skulle använda även som ett modest teleobjektiv.
Till det skulle passa en Sigma 1,4X telekonverter att öka brännvidden till c:a 210 mm. Kamerahuset är ett D70.
Enligt Sigmas katalog kan 1,4X telekonverter användas med full AF i teleläge men endast MF på kortare avstånd. Det vore helt ok för mig, MEN idag ringde jag till Cyberphoto och fick svaret/varningen om att telekonvertern "fungerar ibland och fungerar inte, ibland..." och att de har kontaktat Sigma om detta.
Jag har läst att vissa Sigma inte fungerar tillfredställande på D200, men det gör de på D70.
Med den här kunskapen vågar jag inte satsa på den här gluggen, och vill gärna höra vad eventuella ägare till Sigma 150/2,8 + Sigma 1,4x konverter har för erfarenheter.
/Fredrik

Jag köpte just en Kenko PRO300 1,4x-konverter som jag bl a skall använda på min Sigma 105/2,8 macro. Testade den häromkvällen, funkade perfekt!

Cyberphoto har den för drygt 2000:-

Tack för tipsen och era svar. Jag är endast intresserad av Sigma150/2,8 Macro med telekonverter och speciellt i AF läge.
Andra kombinationer har jag i reserv om inte 150-an skulle fungera.
Mera, mera, tack. ;)
/Fredrik

Jag är också fundersam hur det funkar med 1,4x konverter till Sigmas 150mm macroglugg. Som Fred H skriver så står det att man ska få fungerande AF med den kombinationen.

'When this lens is used with the 1.4x EX or 2x EX Apo Tele Converters (optional), it becomes a 210mm F4 AF tele-macro lens or a 300mm F5.6 MF tele-macro lens respectively'.

Men när man kollar upp vilka gluggar som ska funka med konvetern så finns inte 150mm macro med. Vad sa dom på cyberphoto? Menade dom att vissa gluggar/konverters funkade ihop eller menade dom att det funkade ibland och ibland inte?

Konvertera numera....

Hej Grabbar!
Testade Sigma 150/2.8 Macro om veckan på EOS 20D.
AF stulade och slutade fungera när fokus-brytaren blev omslagen frå FULL till evnt. redusert- eller macro-läge. Detta hände med och utan Kenko 1.4XPro300DG.
Kamaran måsste stängas av; objektivet tas av och monteras igän för reboot.
Ingen förklaring fra Sigma Sve., men objektivet är skickad tilbaka i väntan på NEWS.
Sett bort från denna hickup, mycket bra glugg i närläge, nogåt tväksam i max läge, men för lite test för att vara säker.
KOLLA LÄGET
mvh Erik J

Selaya skrev:
Jag är också fundersam hur det funkar med 1,4x konverter till Sigmas 150mm macroglugg. Som Fred H skriver så står det att man ska få fungerande AF med den kombinationen.

'When this lens is used with the 1.4x EX or 2x EX Apo Tele Converters (optional), it becomes a 210mm F4 AF tele-macro lens or a 300mm F5.6 MF tele-macro lens respectively'.

Men när man kollar upp vilka gluggar som ska funka med konvetern så finns inte 150mm macro med. Vad sa dom på cyberphoto? Menade dom att vissa gluggar/konverters funkade ihop eller menade dom att det funkade ibland och ibland inte?
Precis. Jag också blev konfunderad över att 150/2,8 finns inte på konverterns lista.
Vad Cyber sa är att det funkar ibland men inte alltid av okända orsaker. Att de har det under test och att de kontaktat Sigma. Mer vet de inte.
Är det så att det inte fungerar så tittar jag efter en annan kombination där ett Tamron 90/2,8 macro ingår med sitt c:a 4300:- pris plus ett billigare tele, t.ex Nikkor 70-300/4-5,6.

fujicanon skrev:
Hej Grabbar!
Testade Sigma 150/2.8 Macro om veckan på EOS 20D.
AF stulade och slutade fungera när fokus-brytaren blev omslagen frå FULL till evnt. redusert- eller macro-läge. Detta hände med och utan Kenko 1.4XPro300DG.
Kamaran måsste stängas av; objektivet tas av och monteras igän för reboot.
Ingen förklaring fra Sigma Sve., men objektivet är skickad tilbaka i väntan på NEWS.
Sett bort från denna hickup, mycket bra glugg i närläge, nogåt tväksam i max läge, men för lite test för att vara säker.
KOLLA LÄGET
mvh Erik J
Det står tydligt i beskrivningen att AF fungerar endast mellan 52cm och uppåt.
Dessutom står det att det är viktigt i vilken ordning telekonvertern monteras:
1-Montera först konvertern till objektiv
2-Kameran avstängd (det är alltid regel för mig)
3-Montera det sammankopplade objektiv+ konvertern till kameran
4-Sätt på kameran, då känner den igen objektivet.
Annars fungerar det inte enligt Sigma. Gör man fel då måste man resetta kameran, ganska onödigt.

Hmm, detta verkar minst sagt skumt. Om det alltid fungerar på längre avstånd än 52cm så skulle det vara OK för mig. Men om det är så att det bara funkar varannan palmsöndag så får det vara för mig...

Hej!

Jag har precis den kombination du efterfrågar :)

D70 med Sigma 150/2,8 + Sigma 1,4x konverter.

Nu har jag bara haft objektivet ett par veckor, så jag har inte hunnit prova det så mycket. AF funkar ialla fall bra med konvertern. Jag har för mig att den även fungerade på kortare avstånd än 52cm.

Jag ska undersöka noggrannare när jag kommer hem ikväll!

//Peter

islandman skrev:
Hej!

Jag har precis den kombination du efterfrågar :)

D70 med Sigma 150/2,8 + Sigma 1,4x konverter.

Nu har jag bara haft objektivet ett par veckor, så jag har inte hunnit prova det så mycket. AF funkar ialla fall bra med konvertern. Jag har för mig att den även fungerade på kortare avstånd än 52cm.

Jag ska undersöka noggrannare när jag kommer hem ikväll!

//Peter
Tack Peter. Jag, och säkert andra också, ser med spänning fram emot dina tester. Resultatet kan vara en bricka i mitt beslut att köpa eller inte köpa den här kombinationen.
Du säger att AF kan fungera under 52 cm. Det gör INTE enligt Sigma prospektet. Men AF skulle fungera i läge utöver detta.
Jag föreslår att du gör flera tester med uppehåll mellan tagningarna och du byter objektiv fram och tillbaka. Jo, varför? Därför att enligt Cyberphoto fungerar det bara ibland. Det kan också vara ett missförstånd från Cyber att det KAN fungera alltid på långt håll, men fungerar bara IBLAND då man switchar om objektivet till macro.
När du gör testen, glöm inte monteringsordningen enligt Sigma (och enligt ovan). Viktigt.
Jag vill understryka att AF inte fungerar i macro läget med konvertern. Det är helt ok för mig.
Jag tittar också på ett alternativ, ett Sigma 70-200/2,8-Macro. Detta skall enligt Cyberphoto ersätta det nuvarande 70-200/2,8 med 1,8 m närgräns. Som ni säkert vet, det nya skall ha 1,0 m närgräns och förstoring 1:3,5. Lite löjligt att kalla det för macro, men det kan vara ett bra alternativ.
Cyber vill inte uttala sig om priset, men skulle gissa att det kommer att ligga på samma nivå som det aktuella.
/Fred

Senast ändrad:
Selaya skrev:
Hmm, detta verkar minst sagt skumt. Om det alltid fungerar på längre avstånd än 52cm så skulle det vara OK för mig. Men om det är så att det bara funkar varannan palmsöndag så får det vara för mig...

Jag har ett Tamron 90/2,8 som ibland använder Kenko Pro 300 1,4x till, vilket funkar utmärkt. Har inga AF-problem med detta eller något annat av mina objektiv > 50 mm. För mig funkar allt perfekt som jag kan få på Kenko förlängaren på. Har även testat Minolta 70-210mm (fastastisk kombination tycker jag) och Tamron 24-135. Vilken brännvidden är spelar i dessa fall som ingen roll (AF funkar).

Däremot är begränssningen för mig rent fysisk. Skälet till att jag inte kan koppla på den på exv. mina Minolta 24 eller 50 mmm (men varför skule jag egentligen det?) är att på dessa objektiv sticker det bakre linselementet ut så mycket utanför bajonetten att det inte går att snäppa fast den i bajonetten för att linserna i objektivet och förlängaren slår i varann innan bajonetten greppat.

Auto Fokus... det är Ford de`....

Selaya skrev:
Helt rätt, Lars.
Palmsöndag kann vi använda till något annat. Anmärk att min 20D/Sigma 150 kombination strulade både med och UTAN kenko. Samma visan.
Och staplingen som nävndes; av och på og först och sist är självfallet i sin ordning.
Tror det är klokt at Sigma kommer med raka puckar här....för våran skull.
mvh Erik J; som väntar ett tag.

ROPA PÅ SOMMAREN... ELLER JEPPE !!!!

Mistenker att Hr. Jeppe besitter kombinationen i fråga. Kann vi håppas att han kommer inn här om vi ropar HÖGT NOG !!
Hoppas Erik, som vanligen är tystlåten.

Det är vanligt att det är så med macro objektiv. Även Sigma 180 macro är så och en del andra märke också. På 180 maro med telekonverter så slår objektivet om från AF till MF på 1,2 meter eller närmare.
På macro- objektiv som redan har långsam AF blir den mycket långsam med telekonverter.

Det ser ut att jag försöker satsa på fel "häst" med S150/2,8 + TC..
Men, å andra sidan även telezoomar från Sigma kan ha felaktigheter man inte känner till.
Har Tamrons 90/2,8 kanse sina brister?
Skulle kanse mejla den här tråden till Cyber eller ScandinavienPhoto för den delen? SP tror jag inte har Sigma 150/2,8 i sortimentet? De vet kanske bättre.
/Fredrik

Fred H skrev:
Men, å andra sidan även telezoomar från Sigma kan ha felaktigheter man inte känner till.
Skulle kanse mejla den här tråden till Cyber eller ScandinavienPhoto för den delen? SP tror jag inte har Sigma 150/2,8 i sortimentet? De vet kanske bättre.
/Fredrik

Du satsar på fel "häst" om du försöker få ett långt tele-objektiv.
Men om du vill ha ett bra mecro-objektiv så satsar du rätt.

Fråga mej.. jag vet intet....

Fred H skrev:
/Fredrik
Næææ. Kunden har alltid rätt; eller fel......
Just nu vet kunden inte vad han har....eller hur?
Mina Kenko`s (1.4X o 2X) funkar på allt annat, med akceptabelt tap; så åxå här. Problemet uppstår UTAN konverteren likaledes.
JEPPE, CYBER, SNADINAVIAN,SIGMA.....HÖR,HÖR!
Ropar Erik, som sitter här med pängar som kann bli era löner...........

Mitt exemplar av gluggen har hittills funkat felfritt. Men eftersom macrosäsongen har kommit igång riktigt i norrland ännu, så har jag inte testat den så grundligt. Eftersom jag drömmer om/sparar till ett Sigma 100-300/4 så tänkte jag att en 1,4x konverter skulle vara kanon om den funkade till båda linserna. Men som sagt så får vi väl se vad Peters tester avslöjar...

Nu har gjort jag lite snabba tester map fokusering på kortare avstånd än 52cm.

Vad jag kom fram till var att...

1. Det finns inget som gör att AF slås av då man försöker fokusera på kortare avstånd än 52cm. Oavsett vilket läge fokusavgränsarsvitchen har.

2. Den hittar enbart rätt fokus om man ligger nära rätt fokuspunkt (ett par mm ifrån) annars hittar den inte och stannar vid oändligt fokus.

Slutsatsen av detta är att användning av AF fokus är i stort sett oanvändbar under 52cm (men detta är ju redan staterat av Sigma).
_____

I övrigt fungerar AF bra. Man märker dock skillnad vid fokusering i dämpad belysning, med konverter hittas inte fokus lika lätt.

Jag har provat att montera av och på konverter + objektiv som beskrivits ovan, men även monterat konvertern först på kameran och därefter objektiv.
Resultat: Inga problem! Allt funkar som det ska :)

//Peter

Selaya skrev:
Mitt exemplar av gluggen har hittills funkat felfritt. Men eftersom macrosäsongen har kommit igång riktigt i norrland ännu, så har jag inte testat den så grundligt. Eftersom jag drömmer om/sparar till ett Sigma 100-300/4 så tänkte jag att en 1,4x konverter skulle vara kanon om den funkade till båda linserna. Men som sagt så får vi väl se vad Peters tester avslöjar...
Du da, Lars En Sigma kann aldri bli K(C)anon på din Nikon.
Hälsar Erik, som inte har nån Macro-sesong på västkusten ennu heller.......

Bilagor

• 033102ass_1_prv.gif
    033102ass_1_prv.gif
    540 bytes · Visningar: 193
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar