niklasl
Aktiv medlem
Intressant - har själv mest använt PTAssembler och då för att göra panoraman men inte insett att man kan arbeta med en enda bild för att korrigera distorsion? Och då får du alltså fram pitch när du sätter "reference point"?jimh skrev:
Man kan jobba med PTAssembler eller PTGui och sätta linjekontrollpunkter, det går ganska snabbt och smidigt. Man har samma bild uppe både till vänster och höger i kontrollpunktssteget och sätter punkterna växelvis i höger och vänster.
Det är också ett enkelt sätt att skapa parametrar för korrigering av distorsion. Jag brukar fotografera ett rakt objekt längs långsidan och sätta punkterna längs det. För knepigare distorsion (Tokina 17/3.5 AT-X!) så vinklar jag kameran några gånger så jag får en serie linjer från långsidan och in mot centrum och sätter upp flera rader kontrollpunkter.
Jo, vidvinkeldistorsion är ofta W-formad och då blir det knepigare med manuell trial-and-error för att få fram korrektionsfaktorerna. Oftast räcker det dock med att testa fram b-värdet och skippa a-värdet. Brian Caldwells sida kan i sammanhanget vara intressant för er Nikon-ägare.