Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 135-400mm 4.5-5.6 APO

Produkter
(logga in för att koppla)

thurs

Ny medlem
Tjena.
Har försökt att söka mig fram till ett svar lite överallt men inte lyckats något vidare tyvärr.
Jag hittade detta objektiv (av texten att döma, Sigma 135-400mm 4.5-5.6 APO) liggandes hemma hos min far för ett tag sedan. Och det går att fota på 135 mm på 4,5 och helt manuellt utan större problem. Men den går det att ta en bild på de flesta andra kombinationer jag testat, men efter bilden kommer meddelandet:

"Err 01
Kommunikationen mellan
kameran och objektivet är felaktig.
Rengör objektivkontakterna."

Har kontaktat butiker och de har fått svaret att reservdelar ej görs längre. Och visst, det kan jag köpa. Objektivet är väl kanske från 80 eller 90-talet? Och efter mina sökningar så verkar det vara något chip som de bytte ut på olika Sigma-objektiv kring -00 som skulle behövas göras.

Så fråga 1: Finns det någon som har hört talas om något sätt som man kan få till detta byte av chip nu för tiden?
Fråga 2: Finns det någon fäste som man skulle kunna köpa för att överbrygga att elektroniken ens får kontakt? Alltså få det att uppträda som ett manuellt, typ som det finns fästen för M42 objektiv till EF.
Fråga 3: Skulle det funka och sätta på eltejp på kontakterna? Vågar man det med tanke på kameran?

Kan tillägga att jag har en 7D...

/Tommy
 
Kontakta Sigma och fråga om dom kan chippa om det..
Dom gjorde det med 300/4 för drygt 10-15 år sen.
/G
 
Jag har själv testat flera Sigmaobjektiv som inte passade nyare EOS dslr.
Det du nämner är sannolikt från mitten av sista halvan av -90talet. Men det hjälper ej.
Tyvärr så tror jag att Om du lyckas med tejp så blir det bara med en risig AF som följd.

Tyvärr så figurerar det en del Sigmaoptik där ute som hoppar runt mellan olika folk som initialt tror att de fungerar - eftersom de har EF-bajonett.

Sälj vidare (med info om detta såklart) och köp ett nyare. Lättare sagt än gjort kanske.
/N
 
Tack för svar!

Har du provat att helt enkelt rengöra guldkontakterna baktill på objektivet? Det kan ju vara så enkelt i o f s.

Jo jag har ju det utan framgång tyvärr...

Kontakta Sigma och fråga om dom kan chippa om det..
Dom gjorde det med 300/4 för drygt 10-15 år sen.
/G

Jag har försökt det också, jag var rätt många år för sent ute. Det är lustigt, känns som om man är född försent! ;)


Jag har själv testat flera Sigmaobjektiv som inte passade nyare EOS dslr.
Det du nämner är sannolikt från mitten av sista halvan av -90talet. Men det hjälper ej.
Tyvärr så tror jag att Om du lyckas med tejp så blir det bara med en risig AF som följd.

Tyvärr så figurerar det en del Sigmaoptik där ute som hoppar runt mellan olika folk som initialt tror att de fungerar - eftersom de har EF-bajonett.

Sälj vidare (med info om detta såklart) och köp ett nyare. Lättare sagt än gjort kanske.
/N

Det är som sagt lättare sagt än gjort. Och ekonomin har inte utrymme för något nytt för tillfället.

Det som jag tänkte med tejpen var i grunden att göra så att objektivet fungerar som ett manuellt, alltså är ju därmed AF inte så viktig! Bekymret är om det överhuvudtaget skulle fungera? Och framförallt utan att riskera att förstöra kontakterna i kameran? Någon som vet om ett alternativ kan vara att pilla bort kontakterna? Eller täcka dem med något iaf, hur reagerar ett sådant här objektiv på en sådan åtgärd? De på butikerna som jag pratat med trodde inte att det skulle gå med tanke på elektroniken i objektivet, det tycker jag låter väldigt långsökt?
/Tommy
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.