Annons

Sigma 135-400 eller 170-500

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag läser på Cyberphotos sida att närgränsen är 2,5m. Det är ju oerhört bra!
På mitt fasta 500,a så är det 4,5m.. Wwwee!! Fördel Tamron;)
Hur illa är det inte att måsta backa.. händer såklart när man jobbat länge för att komma nära:)

Jag har länge tänkt köpa mellanringar till mitt tele,, men jag måste ha väldans mycket längd mellan objektivet och huset för att komma in på 2,5m!

Tänk så att placera ett par/tre mellanringar på totalt 50mm/75mm på 200-500.. måste väl bli närmare än 2m då?

MVH Niclas,
 
Tamronet är ett mycket bra val tror jag.

Jag har god nytta av ett enbensstativ till mitt "Bigma".

Stativval är knepigt. Mitt senaste val är jag mycket nöjd med. Lätt, smidigt och skönt att hålla. Fin stadga och flexibelt med lämplig kulled på (photax.se):
http://www.photax.se/sttv/weifeng/WF894t_600px.jpg

En andragradsekvation som är svår att lösa är:
Tyngd= stabilitet
Tyngd= stannar gärna hemma

Lösningen är kanske:
kolfiber= hyfsad stabilitet och följer gärna med ut och gör nytta

Mvh J O
 
Niclasfoto skrev:
Då rekommenderar jag tex manfrottos 055 eller 190..

Men nu handlar ju inte tråden om stativen. Men jag kunde inte låta bli att nämna det temat eftersom det är direkt länkat.

Manfrottos 055 och 190 ligger ju ändå på en human prisnivå, så dessa ska jag kika närmare på.

Men jag är förstås inte klyftigare än att jag först testar med mitt befintliga stativ för att sedan konstatera att du hade rätt och därefter springa och köpa ett Manfrotto eller liknande :) Det är väl barnet inom mig som vägrar lära sig av andras misstag :)
 
Helt klart så kan ditt staiv göra nytta.
Du gör det som känns rätt för dig. jag har väntat mer än tre år på att investera i ett som passar mina behov:)
MVH Niclas,
 
Förhoppningsvis dröjer det bara en månad efter objektivinköpet innan jag har ett bättre stativ.
Under den månaden hinner jag säkert konstatera att mitt stativ inte duger till ett 500mm och ett stativ införskaffas så snart lönen ramlat in på bankkontot :)

Frugan var lättövertalad vad gäller objektivinköp, så jag hoppas ha ett i mitt ägo lagom till julafton :)
 
Niclasfoto skrev:
Ja mycket är nog en vanesak också. Risken är ju också att ringen kräver mer kraft då den är liten. Vilket leder till sämre precision.

Helt sant, bådadera! Själv fokuserar jag stort sett aldrig manuellt; för bövelen, jag har ju en D70 - hur skulle det gå till..? ;(

/Per

ps - tack allihop för komplimangerna på bilderna!
 
Det är bra att inte förhasta sig.

En idé är ju att tänka sig för langre för varje tusenlapp som investeringen stiger.. Under betänketiden så rullar förhoppn. pengarna in och man blir säkrare på sin investering!

Många marknadshajar ligger månader och scannar annonser. De har övervägt länge och känner sina behov. Då piskar de lätt till momentant när de ser ngt intressant/passande!

Att vänta är alltid tråkigt men lika ofta som tråkigt så är det också väldigt smart..

**
Ex.
Jag med min stativvelighet var 99,9% säker i två år att det var Gitzo 1505 jag skulle köpa, med en arcaswiss led (B1G). När jag så lärde känna flerrörsstativen så svängde det rejält. + många andra aspekter..! Hade jag köpt Gitzo för att sedan byta så hade det blivit en svettigt mycket dyrare affär. Även om det inte är billigt att välja Sachtler i 100mm serierna..

MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.