Annons

Sigma 135-400 eller 170-500

Produkter
(logga in för att koppla)

Gutenisse

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa ett nytt teleobjektiv inom ett par månader och velar mellan Sigmas 135-400 4,5-5,6 (http://www.scandinavianphoto.se/?36290) och deras 170-500 5,6-6,3 (http://www.scandinavianphoto.se/?36296).

Jag är väldigt sugen på att börja fota djur av olika slag - ekorrar, rådjur, fåglar etc. - och jag vill ha ett så skarpt objektiv som möjligt. Skärpan är viktigast då jag är sån som till stor del bedömmmer bilden efter skärpan. Jag vet att det är fel, men sån är jag :)

Jag har ju redan ett 70-300 idag, så frågan är om ett 400 gör så mycket mer? Kanske behöver komma upp till 500? Rådjuren är ju förbannat svåra att komma nära inpå, åtminstone för mig. Ekorrar har jag inte sett sedan jag köpte min Dynax 7D :(

Jag har idagsläget ett Minolta 70-200 f4 och ett Sigma 70-300 4-5,6. Ska dessa vara tillräckliga för det jag är ute efter att fota? Sigmat håller väl inte världsklass vad gäller skärpa, men Minolta-gluggen är ju erkänt bra.

Flygande fåglar har jag inte tänkt ge mig på. Jag har tänkt mig mer stillastående/sittande varelser, så jag kan använda stativ.

Då jag är en simpel amatör, så kanske jag bara hoppas på att nya prylar ska lösa mitt problem, men kanske är det bara skit bakom spakarna...

Ingen som bor i närheten av Enköping som har lust att ta med mig på en "jaktrunda" och lära mig att använda redskapen jag redan har?

Är mycket tacksam för alla råd och förslag då jag inte har lust att slänga 6-7.000 i sjön helt i onödan. Som simpel lastbilschaufför måste jag ha hyffsade argument om jag ska få frugans tillstånd att spendera pengar på dyra objektiv :)
 
Jag tycker att du ska satsa antingen på Sigma "Bigma" 50-500mm eller Tamron 200-500mm.
De objektiv du nämner håller inte samma klass som dessa två, trots att dessa har längre brännvidd.
(Till Canon väljer man ofta Sigmas HSM-objektiv för snabbare fokusering men de gäller väl inte Sony/KM) Så Tamrons 200-500 är nog ett mycket bra val.

Bra priser:
http://www.technikdirekt.de/main/en/foto/fotodigital/objektive/obj-konica/624489/-/Article.html?

Direktlänken fungerar inte men du kan hitta objektiven där i alla fall och välja svensk valuta.


Lycka till // J O
 
Tamrons 200-500 hade jag nog secklat över om jag var ny i telegamet!

135-400 kommer inte att vara ett så väldans stort steg för dig, som du själv antyder.

Bigma tror jag också kan vara ett bra val, med ett oerhört spännande zoomomfång.

MVH Niclas,
 
Jag får nog hålla med Niclas och Jan Olof! Tamrons 200-500 verkar vara skarpare än båda Sigma-gluggarna du nämnde och dessutom verkar Sigmas objektiv vara lite "otighta" eftersom zoomen skjuts ut när man bär kameran med objektivet riktat nedåt!

Jag har suttit många timmar och jämfört dessa på pbase.com och jag kommer utan tvekan att satsa på 200-500an till våren! Eftersom du redan har ett 70-200 som du är nöjd med så skulle väl ett 200-500 passa perfekt? =)

MVH:Mattias
 
Tackar för svaren, Niclas och Jan Olof!

Tamron har jag inte ens tittat på, men deras 200-500 verkar ju helt klart intressant. Däremot sticker det iväg ytterligare några tusenlappar, men det kanske det kan vara värt.

50-500 är jag lite skeptiskt till... Har läst (här på FS) att större zoom ger sämre bildkvalité och i det här fallet är det hela 10 gångers zoom. Visserligen väldigt trevligt, men frågan är om inte bildkvalitén fått lida för det? Dessutom är det ju en systemkamera jag har, så behöver jag kortare brännvidd, så byter jag bara objektiv :)

Nu har jag dock sållat bort 400:an och valet står mellan Tamrons 200-500 vs. Sigmas 170-500.
 
Man kan helt klart fota handhållet med båda dessa. Men om man vill pressa fysiken lite, genom att fota med lågt ISO och (den optiskt bättre) f/8 och in i skymmingen så blir stativet viktigt. Det är lätt att glömma det.

Bättre med ett optiskt sämre objektiv och ett bra stativ än ett dåligt stativ och bra optik,, -- om man fotar där "fysikens gränser pressas alltså"...:)

**

Tamrons 200-500 skulle jag själv vilja testa. Hade varit roligt! Jag har stor tro på det. Har sett det begagnat också, men inte ofta och det senaste för en lång tid sedan.


MVH Niclas,
 
Tyska tidningen d-pixx (verkar vara en rätt OK tidning) har testat Tamron SP AF 5,6 - 6,3/200-500mm Di LD(IF) *pustar ut*
Dom testade det särskilt på en Sony A100 för att kolla antiskaken på långa brännvidder.
Objektivet fick bra kritik, Dom gnyr lite över storleken, men det får man väl ta med det omfånget. Skärpan och AF:en är helt ok.

Edit: jag skulle nog kunna scanna testen om det är av intresse, men den är på tyska.
 
Senast ändrad:
Nu har jag varit inne på pbase.com och kikat på bilder tagna med Sigma 170-500 och Tamron 200-500. Tackar Mattias för det tipset!

Har även bestämt mig för att spara lite längre och köpa ett Tamron 200-500.

Vad hade jag gjort utan Er på Fotosidan?

Ett STORT tack!

Har ni tips på hur jag lägger fram det här för frugan också ;)
 
Gunnar D skrev:
Edit: jag skulle nog kunna scanna testen om det är av intresse, men den är på tyska.

Testet hade helt klart varit av intresse, men för min del behöver du inte scanna av det då min tyska är synnerligen begränsad :/

Vad tyckte dom om A100:ans antiskak ihop med nämnda objektiv?

Vad gäller storleken, så har den ingen betydelse ;)

Nicklas: Jag kikade på jämförelsen mellan Tamron och Canon och visst är det skillnad, men det är det som sagt även prismässigt.
 
Niclasfoto skrev:
Bättre med ett optiskt sämre objektiv och ett bra stativ än ett dåligt stativ och bra optik,, -- om man fotar där "fysikens gränser pressas alltså"...:)

Jag har ett Hama Star 62 (http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=8437) stativ som jag tycker är väldigt smidigt, men det är i lättaste laget och därmed kanske inte så stabilt. Däremot sitter det en krok nertill under huvudet som jag tror man kan hänga en tyngd i. Skulle det hjälpa till att stabilisera stativet, eller ska jag satsa på ett nytt stativ också?
 
400mm brännvidd 1/500 sek ingen direkt skillnad.
1/125 sek klar skillnad
1/20 sek skillnaden är en helt oanvändbar bild utan och en anvä'ndbar men inte jättebra bild med AS.
Alla bilder utan stativ såklart.
Bländare varierande då alla bilderna togs vid samma tidpunkt (nästan)

Dom har oxå en exempelbild på 500mm 1/200 sek som är klockren, iofs så vet vi ju inte hur många bilder dom har kastat.

Skit oxå, nu är jag ju sugen på en sådan :-(

OT, dom tycker att DRO gör nytta, om än inte revolutionerande.
 
Jag hade nog kollat på andra stativ.

Finns en del begagnat på manfrotto 055 & 190 fronten.. de håller en ok stabilitet och ok vikt.

För att vara flexibel i fält så behöver du ett stativ som har individuellt flexibla ben. Det har inte det stativ du har.

Stativ kostar fläsk om man skall ha det bästa. Långt dyrare än objektivet.. billigare och lite sämre än de bästa är tex Gitzo,, kostar fortfarande mycket, nästan som enbart objektivet.

Då rekommenderar jag tex manfrottos 055 eller 190..

Men nu handlar ju inte tråden om stativen. Men jag kunde inte låta bli att nämna det temat eftersom det är direkt länkat.

MVH Niclas,

Ps, jag vet hur drygt det är att investera i ett bra stativ. Tog ett tag innan jag köpte ett 055 till mitt 70-300 men det hjälpte stort.
Sedan så har jag använt det till flera större telen, stora och tunga. Med mitt 500,a så är det inte bra nog.. Har dragit mig till i September i år innan jag slog till på det bästa som finns. Ett Sachler.. Nu kommer jag att ha stativ för livet! Så det tog många år innan jag slutade vela och lät förståndet äntligen få segra.
 
Tja, tillför inte så mycket kanske, men eftersom jag använt Tamron 200-500 ett tag ville jag bara hålla med om att det är ett härligt objektiv! Skarpt, välbygt, med bra stativfäste, filterhållare och zoomlås. Fokuserar väl inte blixtsnabbt mellan ändlägena, men inom 'anbetsavstånd' tycker jag det är helt ok! Vettig väska oxå, som jag använder som beredskapväska för objektivet med hus monterat allt som oftast.

Några exempelbilder:

Fjällripa 300mm, F8 och 1/500sek.

Stenskvätta 400mm, F8 och 1/250 sek

Ängspiplärka 500mm, F8 och 1/500sek

/Per
 
Underbara resultat Per! Sådana bilder säljer lätt effektivt!!!

Mellan ändlägena är det inget tele på 500mm som fokuserar snabbt. I synnerhet inte om närgränsen är typ inom 5m!

Vad är närgränsen på ett 200-500 ?

MVH Niclas,
 
Hur upplevs den manuella fokuseringsringen på 200-500 ? Är det liksom lätt att justera exakt eller är den lite lös rent mekaniskt, som tex andra långa zoomar av bla Sigma..?

Jag är beroende av fin mekanik i mina objektiv. Eftersom jag är mer beroende av MF än AF..

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Hur upplevs den manuella fokuseringsringen på 200-500 ?

Tja, jag har ju inga riktigt flotta objektiv att jämföra med, men Sigma 150/2,8, med riktigt lyxigt bred fokusring , känns kanske lite bättre. Fokusringen på Tamronet sitter nära kamerahuset, vilket jag tycker känns lite avigt.

/Per
 
OKey, bra förklarat. Ja mycket är nog en vanesak också. Risken är ju också att ringen kräver mer kraft då den är liten. Vilket leder till sämre precision.

Det är nog ett fint objektiv för den som vill testa 400 & 500mm.
Men samtidigt så menar iaf jag att 500mm är långt svårare generellt än 300mm. Stor skillnad, en barriär som jag nästan höll på att ge upp när jag bytte upp mig... Risken är väl att många bränner sig när de plötsligt står med 500mm:)

Det hade vairt spännande att kombinera den zoomen med ett par feta mellanringar och fota blommor och insekter på avstånd..

MVH Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.