Annons

Sigma 120-300

Produkter
(logga in för att koppla)

Chrille K

Medlem
Hej! Jag har ett Sigma 120-300mm f/2.8 EX DG HSM som inte vill fokusera när det är långt
ifrån fokus så att man får hjälpa till manuelt, ligger man nära fokus så funkar det hur snabbt
och bra som helst. Någon som vet vad det kan vara för fel eller ska det vara så?
Vad kan detta objektiv vara värt om man säljer det, lite använt, pedantskött och uv filter
på sedan dag 1.

MVH Christer

Jag hade ett sådant, sålde det i somras för 9000 kr, tog ett par veckor här på fotosidan, köpte Sigmas 300/2.8 istället, något jag inte ångrar, den är till och med bättre.

Hej! Jag har ett Sigma 120-300mm f/2.8 EX DG HSM som inte vill fokusera när det är långt
ifrån fokus så att man får hjälpa till manuelt, ligger man nära fokus så funkar det hur snabbt
och bra som helst. Någon som vet vad det kan vara för fel eller ska det vara så?
Vad kan detta objektiv vara värt om man säljer det, lite använt, pedantskött och uv filter
på sedan dag 1.

MVH Christer

Det känns lite märkligt att i ett o samma inlägg både fråga om eventuellt fel och pris vid försäljning?

Inte det minsta märkligt tycker jag, om något inte funkar så vill man väl göra sig av med det?

Visst, om det står defekt i annonsen med så...det framgick inte riktigt om TS ville ha ett begagnatpris för ett helt eller ett defekt objektiv tyckte jag?

Å andra sidan lär ju de flesta köpare på fotosidan se denna tråden oavsett så ja, du har nog rätt...

För övrigt inget defekt med hans objektiv, som är oerhört bra. Men funkar tydligen inte bra för honom. Som många långa telen, även Canons varianter, kan fokus ha svårt att hitta om man ligger för långt ifrån skärpeläget, eller har du annan erfarenhet?

För övrigt inget defekt med hans objektiv, som är oerhört bra. Men funkar tydligen inte bra för honom. Som många långa telen, även Canons varianter, kan fokus ha svårt att hitta om man ligger för långt ifrån skärpeläget, eller har du annan erfarenhet?

Det är inte defekt men det funkar inte bra för honom?

Jag känner inte igen det nej men sen har jag aldrig testat just detta objektiv heller.
Dessutom svårt att förstå exakt vad TS menar, iaf för mig.
Men är det inget fel på det så är ju allt frid o fröjd...

Hej! kanske ett svar på min fråga, det har svårt att hitta när det är långt ifrån skärpeläget men funkar utmärkt
när det är i närheten. Har läst någonstans att det sitter något chip i objektivet som kan vara trasigt men då borde det ju inte fungera alls. Tycker för övrigt att det är ett suveränt objektiv och kommer förmodligen inte sälja det.

Hej! kanske ett svar på min fråga, det har svårt att hitta när det är långt ifrån skärpeläget men funkar utmärkt
när det är i närheten. Har läst någonstans att det sitter något chip i objektivet som kan vara trasigt men då borde det ju inte fungera alls. Tycker för övrigt att det är ett suveränt objektiv och kommer förmodligen inte sälja det.

Jag tror inte det är något fel, fler än det objektivet har svårt att hitta tillbaka till skärpan om man ligger alldeles för mycket off, då får man vrida manuella skärperingen lite så funkar det. Tror inte på något chipfel. Du gör rätt i att behålla det, till skillnad mot nya OS-varianten är denna skarp ända ut i kanterna. Men den fasta är faktiskt snäppet skarpare, oavsett rykten som går på nätet. Jag har som sagt haft/har båda.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar