Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 120-300/2,8

Produkter
(logga in för att koppla)

StefanM

Aktiv medlem
Jag är i köpartagen och ska till o beställa ett Sigma 120-300/2,8! Vad jag vill fråga är: Om jag sätter på en 2x converter så får jag 240-600/5,6 antar jag?! Vad händer om jag sätter på ytterligar en 1,4x converter??

Nästa fråga: Vilken brännvidd är lämplig för cik/pol filter?

Du får 240-600/5.6 med en 2x konverter, japp och eftersom du har en D70 så får du gångra ytterligare med 1.5 för att få fram motsvarande bildvinkel som för småbild...d.v.s 360-900.

Sätter du på en 1.4x konverter så förlorar du AF och skärpan kommer försämras ytterligare, vidare så förlorar du ett slutarsteg, brännvidderna gångras vidare med ytterligare 1.4.

Något polfilter som passar på det objektivet blir svårt att hitta, då den har en filterdiameter på 105mm.

Jag tycker inte att skärpan är någon höjadare tillsammans med Canons 2x-konverter. Det fungerar till nöds för press på full glugg, annars måste man blända ner.

En 1,4-konverter skulle jag inte rekommendera. Visst går det att få bilder med kraftiga stativ, stillastående motiv och kraftigt nedbländat till 11-16. Men är man inte gjord av pengar så tycker jag att det är en bra idé.

Jag rekommenderar att man använder 120-300:an med en Canon 1,4x konverter (funkar antagligen med Nikon dito också). Då får man en skarp kombination som är ljusstark och fungerar till massor av olika motiv.

Den som gapar över mycket...

Polfilter på långa telen är ovanligt, varför vill du ha det. Bara ett skyddsfilter på 105 mm i diameter till gluggen kostar ca 1500.

Polfilter stjäler ju dessutom en massa ljus.

Jag tror att jag kanske skrev lite otydligt. Jag undrade om en lämplig brännvidd för pol-filter.
Alltså menar jag inte att jag skall ha den på 120/300:an. Det var 2 olika frågor. Jag hade tänkt att fota lite blandat med pol-filtret och eftersom jag fotar mycket i skärgården kanske det skulle vara bra med ett sådant. Kanske till mitt Tamron 28/200 ? Vad tycker ni?

StefanM skrev:
Jag hade tänkt att fota lite blandat med pol-filtret och eftersom jag fotar mycket i skärgården kanske det skulle vara bra med ett sådant. Kanske till mitt Tamron 28/200 ? Vad tycker ni?

Ett polfilter kan vara trevligt, men man ska inte ha det på för jämnan. Det gör inte alltid nytta och stjäler som sagt mycket ljus, det blir särskilt problematiskt på en ljusssvag zoom som din. Men till en del landskapsbilder är det super.

Se också upp så att du inte får vinjettering av filtret i vidvinkelläge.

StefanM skrev:
Tack för svaret!

Jag har ett fast Nikkor 50/1,8 , skulle det passa bättre till pol-filter?

En solig sommardag är polfilter säkert ok på din 28-200 när du plåtar vidvinkel. Det är ju oftast just vid vidvinkel och solsken som man vill ha polfiltr. Men kolla bara att det inte vinjetterar. Du kanske får prova flera filter,

froderberg skrev:
Jag tycker inte att skärpan är någon höjadare tillsammans med Canons 2x-konverter. Det fungerar till nöds för press på full glugg, annars måste man blända ner.
Tycker det fungerar skapligt, men visst är det stor skillnad mot utan extender, vill man kunna göra större förstoringar så är det inte att rekommendera att använda full öppning.

Här har jag en testbild jag tagit med 2x extendern (canon 2x EF mk II) vid 300mm och full öppning:
http://fphoto.org/Kim10D/extender/f5.6.text

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar