Annons

sigma 120-300/2,8 ups & downs?

Produkter
(logga in för att koppla)
Provade ett 120-300 innan idag. Kort sagt: det ä en j-a stor klump.
Nu är jag tveksam, kanskeb70-200 är ett bättre val.

Stativfoten var väldigt ivägen på fri hand men den kanske man kan svinga undan.

Stativfoten går att ta av med ett enkelt handgrepp eller vrida upp, har s-versionen och är förbluffad över vad den presterar. Lite mjuk i af innan den satt skärpan men när den väl sitter är det inga problem att följa snabba motiv.

Tack Magnus o övriga
Jag får krypa till korset o inse att det får bli ett 70-200.
Jag gissar att Nikons egen 1,4 konverter är den bästa om det inte är så får ni gärna skriva en rad.

s-versionen klarar bara sigmas egen konverter. Med 1x4 ser det mycket bra ut. Jag har 70-200 och Nikon original telen och kan bara konstatera att 120-300 håller toppklass tyngden kan i jämförelse med 70-200 givetvis vara en nackdel.

Ja Sigmans storlek gjorde sig väl påminnande bara efter 5 min.
O att ta med det på semester. .. njae det blir för stort.
Det får bli Nikons 70-200/2, 8 istället.

Tack Magnus o övriga
Jag får krypa till korset o inse att det får bli ett 70-200.
Jag gissar att Nikons egen 1,4 konverter är den bästa om det inte är så får ni gärna skriva en rad.

Hade undvikit telekonvertrar på Nikons 70-200/2.8 VR II. Jag har provat både Nikons TC14 IIE och TC20 IIIE. Ingen av dem ger bra resultat, TC20 IIIE gränsar till oanvändbar. Teleconvertrar fungerar vanligen bättre på fasta brännvidder än på zoomar som oftast är mera komplicerade linskonstruktioner. Behöver du lång brännvidd skaffa optik som klarar det utan tillbehör.

Har inte pengar till både 120-300 & 70-200

Ur semesterbärbarhetssynvinkel är både 70-200/2.8 och Sigma 120-300/2.8 alldeles på tok för tunga. Förstör inte semestern med att släpa på något av dem.

Fundera mera på om 120-300 är för tung för dagligt bruk, och är det så att du faktiskt behöver längre brännvidd för det bruket är Sigman ett betydligt bättre val än 70-200 + TC.

Nä 70-200 är inga problem. Det har jag burit på i kameraväskan i ca 25 år.
Men storleken på 120-300 är betydligt större än jag har föreställt mig. Så en tc får bli kompromissen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar