Annons

Sigma 120-300 2,8 - Nikon D80

Produkter
(logga in för att koppla)

steffe53

Aktiv medlem
Jag har köpt ett beg Sigma 120-300 2,8 nästan oanvänt - ca ett år gammalt och testat det ngn dag.

När den fokuserar fram och tillbaka verkar det som om den suger musten ur batterierna...kameran tvärdör..går inte att ta bild då...den går ner till blinkande "byt batteri" så väntar jag ett par sekunder och trycker på avtryckarknappen igen så fungerar det åter... eller stänger av och startar upp...batteriindikatorn visar fullt igen...det är alltså nyladdade batterier.
Kallt idag 3+ men det blir så inomhus också...
Det händer titt som tätt...
Problemet är ju inte större än att det bara är att stänga av och starta upp igen men...det ska man väl inte behöva göra?
Det går alltså att fokusera och ta bilder men så helt plötsligt så händer det jag berättat...problemet är inte hela tiden utan kommer lite då och då.
Till saken hör att det inte är några problem med orginaloptiken 18-70 kit + Macro 105 2,8 VR.
Har provat optiken på en ny D80 i butik - samma där.
Nikonsuport svarar "När det gäller kompabilitet så kan vi bara garantera att våra egna objektiv fungerar. För Sigma så får du kontakta dem".
Har så gjort (Tura) och deras servicetekniker återkommer på måndag med svar.
Men är det någon här som varit med om detta och som kan svara.

mvh
Stefan
 
Senast ändrad:
Har du rengjort

Jag förutsätter att du rengjort kontakterna på objektivet med sprit?! Det bör i alla fall vara det första man gör i ett sådant här fall. Annars verkar det lite konstigt, kanske någon kortis/okontakt inne i objektivet.
 
Jepp...med aceton som jag hade hemma och det blev lite svart på topzyt men det hjälpte inte tyvärr.

Stefan
 
Jag äger inget objektiv som detta men har faktiskt funderat på ett för framtiden.

I det jag läst om objektivet så har jag ett minne av att det sägs dra väldigt mycket ström och att vertikalgrepp rekommenderas.
Jag uppfattade detta som att batterierna inte skulle räcka så länge med det kanske är så att batterispänningen faller momentant när det fokuserar? Om man då har ett batterigrepp med dubbla batterier så belastar det ju 2 batterier samtidigt vilket gör att spänningen inte sjunker så mycket.

Men det är bara min 50-öring.
 
Ja...inga problem att ta bilder...det indikerar i vänstra hörnet i sökaren när fokus är rätt.

Det är när jag trycker ner avtryckaren som det blir så där att kameran tvärdör ...det måste vara något med autofokus.

Stefan
 
Jag har ett sigma 150mm macro med EXACT samma fel..Det händer inte lika ofta som du beskriver,
men när det sker så är det ju jävligt irriterande ;(
Har oxå en D80, så det verkar ju vara nåt med den modellen som gör att objektivet, eller kameran får spatt.

Nåväl, det skall bli intressannt att höra vad Tura säger.

Ha det bra
David
 
Har samma problem med ett sigma 120-300/2.8 och ett sigma 100-300/4. Vad jag hört är det ett firmware-problem som åtgärdas med en uppgradering av mjukvaran i objektivet.

Jag har inte orkat fixa det då det räcker med att vänta några sekunder eller slå av och på kameran för att det ska fungera igen...
 
Svar från Tura:

Det låter som det är något fel på optiken. Skicka hit den så får vi ta en titt.
(Finns en uppdatering men inte för detta problem)

****************************************

Återkommer när (och om) problemet lösts.

Stefan
 
Hej
Jag har både 100-300/4 och 120-300/2,8 men endast en D50, har inga som helst problem med batteri kan ta upp till 800 bilder (fullt minneskort) och har batterikapacitet kvar.
Funderar på att skaffa en D80 eller D200, därför intressant att se vad detta fel beror på.

Enligt länken ovan så låter det som att det är både nikon o sigmalinser som är med i problemet, och det verkar som man kan anta att problemen sitter i objektivanlutnigen till kameran (stift, kontaktproblem?)
Ha det gott
 
Senast ändrad:
steffe53 skrev:
Svar från Tura:

Det låter som det är något fel på optiken. Skicka hit den så får vi ta en titt.
(Finns en uppdatering men inte för detta problem)
Stefan

Låter ju lite konstigt och inte helt genomtänkt. Isf är det fel på väldigt många objektiv, verkar vara ett väldigt vanligt problem. Konstigt att objektiven bara "går sönder" för de som har D80.

Båda mina objektiv fungerar felfritt på D50 men inte på D80.....
 
Samma här mitt Sigma 100-300/4 fungerar perfekt med både D50 och D70s men tyvärr inte med D80.

/Henrik
 
Aaaa.. då vet jag vad som hände igår. Trodde kameran fått spel, men det är alltså objektivet som spökade. Hmm...

100-300/4 + D200
 
Senaste nytt:
Frugan ringde Tura idag och fick besked: Det ena objektivet skickat på felsökning, det andra väntas grejor från Japan som kommer om fjorton dagar ungefär.
 
Ska bli väldigt spännande att se hur det går. Skulle vara helt fantastiskt om de fick ordning på det!!
 
Är det bara monterat på Nikon som det är problem? Ingen Canon-användare som upplevt detta?

/I
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.