Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 12-24, mycket prisvärt?

Produkter
(logga in för att koppla)
matnyttige skrev:
Den lär ju vara bättre än Nikons 12-24 men det står inte NIKON på framsidan. Det är ju viktigare än om optiken är bra;-)
Det jag har sett och hört om Nikon 12-24 är bara bra omdömmen, däremot en del negativt om Sigman.
Var har du sett att den är bättre? Är lite nyfiken eftersom jag ska skaffa en ordentlig vidvinkelzoom.

Korr: Såg först nu dina länkar. Tackar!

När det blir dags för dslr kommer jag köpa denna glugg direkt. Det är framförallt bildvinkeln jag vill åt. Ingen glugg är perfekt, så varför förvänta sig att denna skulle vara det? Låt vara att den inte är lika ljusstark, vinjetterar en del, något suddig i hörnen. Det mesta av dessa egenskaper kan man ju undvika genom att välja rätt bländare. Förvisso införs vissa begränsningar, men behöver man andra egenskaper kan man ju ta en annan glugg, fast då får man ju inte den trevliga bildvinkeln förstås...

Calle S skrev:
Det jag har sett och hört om Nikon 12-24 är bara bra omdömmen, däremot en del negativt om Sigman.
Var har du sett att den är bättre?
Det ska sägas att det bara var ett test där någon hade jämfört de mot varandra. Andra kanske kommer till annat resultat.

Jag tror...men det är ju vad jag tror... att sigma har lite problem med jämnheten i kvalitén...

Jag provkörde 12-24:an på fotomässan och jaa... hörnen såg inte sååå farliga ut.. eller åtminstone inte så kassa som jag sett i tidigare tester på nätet..

10D med Sigma 12-24/4.5-5.6 @ 24mm
1/80 f5.6 (ISO 800)

Hörnet

Bilagor

• corner.jpg
    corner.jpg
    43.7 KB · Visningar: 581
10D + Sigma 12-24/4.5-5.6 @ 12mm
1/80 f4.5 (ISO 800)

Hörnet

Bilagor

• corner-12.jpg
    corner-12.jpg
    35.9 KB · Visningar: 563
Detta är ju extremförhållande för gluggen... Vid "vanliga" bilder så tyckte jag den presterade acceptabelt på full öppning och bra "redan" vid f8

En mera normal bild..

12mm f8 (1/10!!! ;))
Från hörnet..

Bilagor

• 12-f8-corner.jpg
    12-f8-corner.jpg
    26.8 KB · Visningar: 539
Tyvärr missar FOTO alltid en för mig mycket viktig egenskap: Motljusegenskaperna/flares.
Mig veterligen har inte sigma ngn vidvinkel med bra motljusegenskaper (15-30mm, 14mm, 17-35mm).
Hur är det med 12-24mm???

/PG

Och hur är motljusegenskaperna på deras 1.8 vidvinklar? Någon som vet? (kanske lite off topic men jag tar det här i alla fall)

Jeppe skrev:
Detta är ju extremförhållande för gluggen... Vid "vanliga" bilder så tyckte jag den presterade acceptabelt på full öppning och bra "redan" vid f8
Det var ju inte så upphetsande skärpa i hörnen. Kan du visa hela bilden också? Kanske är den rejält kass vid närbilder.

Jag är oxå sugen på den gluggen så lite mer bilder vore kul att se. Behöver mestadels en extrem vidvinkel för att fota bilinredningar åt lokalt taxibolag.

Okej.. det är ju knappast lönt att lägga upp hela bilden i 400 px här.. men jag lägger in ändå..så ska jag lägga upp större senare..

Sigma 12-24 @ 12mm 1/10 f8

Bilagor

• 12-full.jpg
    12-full.jpg
    35.7 KB · Visningar: 551
matnyttige skrev:
Det var ju inte så upphetsande skärpa i hörnen. Kan du visa hela bilden också? Kanske är den rejält kass vid närbilder.

Ja, jag fick intrycket av att den var ganska kass i närgränsområdet, vid 12mm och full glugg. Men vid 24mm var den klart bättre..

Men som 10D-ägare finns det i nuläget inte mycket motsvarigheter om man vill ha 19mm ;)

Jag retar mig mest på den variabla bländaren...

Tack Jesper, men jag tänkte mer på den bilden med texten. Verkar som om den var tagen på väldigt nära håll. Många vidvinklar lider ju av bildfältskrökning som innebär att plana ytor inte tecknas skarpt utan skärpan blir bättre om man fotar insidan på en sfär. (Rätta mig om jag har fel).
Din bild på människorna är ju en bild som är mer användbar (för mig i alla fall) än att köra macro med optiken.
Enligt Fotos MTF-kurvor så borde den inte vara någon synlig skillnad med en Canon 10D mellan mitten och kanten på bilden vid 24 mm. (Men teori är ju en sak)

gameburg skrev:
Tyvärr missar FOTO alltid en för mig mycket viktig egenskap: Motljusegenskaperna/flares.
Mig veterligen har inte sigma ngn vidvinkel med bra motljusegenskaper (15-30mm, 14mm, 17-35mm).
Hur är det med 12-24mm???

/PG
Kolla mina länkar längre upp. Den verkar ganska bra på det fick jag uppfattningen om.

Løp og kjøp Sigma 12-24
Jeg har nå hatt dette objektivet siden tidlig i år og er KJEMPEFORNØYD!! Kononobjektiv.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar