Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 105mm F2.8 EX DG Macro 1:1

Produkter
(logga in för att koppla)

EllinorKempe

Aktiv medlem
Hej!

Jag har köpt detta objektiv och äger en Nikon D7000. När jag ställer in kameran så ändras bländaren och sen går det inte att dra ner den till 2.8 i alla lägen.
När jag läser instruktionerna så verkar det som att den ändrar bländaren, men vad är det då för vits att det är ett 2.8 objektiv om den ändå inte går ner till 2.8.

Går det att göra nåt åt det?

/Ellinor

Om jag förstått rätt med Nikon (har själv ingen digital Nikon) så visar den faktiskt bländarvärde vid höga förstoringsgrader istället för den specande. Vid makro hamnar man in på lite speciella optiska fenomen.

Om jag förstått rätt med Nikon (har själv ingen digital Nikon) så visar den faktiskt bländarvärde vid höga förstoringsgrader istället för den specande. Vid makro hamnar man in på lite speciella optiska fenomen.

När du fokuserar på riktigt nära håll flyttas linserna längre ut från kameran. Det medför också en ljusförlust. Kameran visar vilket bländarvärde den ljusförlusten motsvarar. Lite enkelt förklarat :)

Det är helt normalt, eftersom Nikons kameror talar om att det faktiska ljusinsläppet minskar när du fokuserar närmare med ett makroobjektiv. Om du ställer objektivet på oändligt så kommer kameran att visa f/2,8.

Annars kan du byta till en kamera som istället inte visar vad som händer. Det kommer dock inte att förändra att det händer...

Precis samma sak med min tamron 90/2.8 macro. Inget att bry sig om, för min del fotar mest macro runt F22 endå, för att få lite mer skärpedjup. 2.8 ger inte mycket focusdjup i macrosammanhang, knappt en millimeter ju!

Som sagt - helt normalt och en fördel med Nikon att den faktiskt visar "rätt" ljusinsläpp:)
Här på fotosidan kan man läsa mer om hur makrofotografering fungerar. Kolla speciellt under rubriken "Exponering".
Anders W

När du fokuserar på riktigt nära håll flyttas linserna längre ut från kameran. Det medför också en ljusförlust. Kameran visar vilket bländarvärde den ljusförlusten motsvarar. Lite enkelt förklarat :)
Precis, men det verkar som att ytterst få tillverkare tillämpar den metoden. Mina Pentax visar alltid 2.8 som största bländare.

Tack!

Ah det är så det är!!!
Va bra så då tolkar jag det som att kameror som inte visar faktisk bländare kan ha 3.2 fast den står på 2.8??

Har märkt att vid makro så ändrar den men fotar jag på håll visar den 2.8.

/Ellinor

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar