Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

sigma 105 f2.8 Macro

Produkter
(logga in för att koppla)

trebh

Aktiv medlem
Hej..har planer på att köpa ett sigma 105 Macroobjektiv till min D70. Undrar om någon här på forumet har nån erfarenhet av detta objektiv...eller förslag på annat macro-objektiv

Halloj!
Jag använder objektivet till min D70.. och jag är helnöjd! =) Tror inte jag har några bilder upplagda som är tagna med just det men ett tips är att söka i bildarkivet efter bilder, skriv in objektivets namn i rutan för utrustning.

Lycka till! //Malin

Ps/ Hade några här: http://www.smurfmolly.de/macro.html

Jag har Sigmalinsen och anser den uppylla mina behov på området MEd råge!

MEN:
-Den har mycket seg AF, som sagt.
-En enligt mig dålig lösning för AF/M omställning (Tamron har lik),,,

Eftersom jag aldrig använder AF,en på denna lins så spelar dessa båda faktorer ganska så liiiten roll.

Linsen är Helt klart värd sitt pris, spec för den som inte använder AF med ett sådant objektiv!

Mvh Niclas

TAMRON TAMRON TAMRON
Förlåt att jag skriker.

Men jag bara älskar mitt nya objektiv. Sen jag fick det har jag inte tagit av det från kameran, och jag tänker inte göra det heller! Har tidigare använt sigma 180 mm macro som mitt standardmakro. Jag älskar fortfarande den gedigna kvalitetskänslan av sigmat, men med tamron 90 blir bilderna en klass bättre. Och 90 mm är en tillräckligt lång brännvidd på en dslr.

Jag har sett en test att sigma 105 skall vara särskilt dåligt vid full öppning, men hittar inte den i en hast.

Kantskärpan är väl knappast intressant på en 1.5x sensorkamera..

Andra tester jag sett mellan 90 och 105:an så har skärpeskillnaden varit högst marginell, inget man skulle kunna se skillnad på vid en 20x30 kopia.

photodos test visar ett värde på 0.77 för Sigman vid full öppning och för Tamron 0.79..d.v.s. ingen synbar skillnad.

http://www.photodo.se/nav/prodindex.html

Senast ändrad:
Kantskärpan spelar väl heller inte ngn större roll med en 1,6 Dslr, eller?

Visst är Sigmat som de flesta andra linser bättre nedbländat MEn att kantskärpan skulle vara dålig på 2,8 det tror jag absolut INte;)!!

Om det mitt objektiv presterar på bl 2,8 skulle vara svagt så kan jag räkna upp mååånga objketiv som är synbart sämre!

Jag menar också att Tamrons är snäppet skarpare men att skillnaden skulle vara stor, det vet jag att den inte är.

Mvh Niclas, som knappt läser tester längre;)

Jadu Bert!
Som du ser finns det många åsikter! Mitt råd till dig är att läsa tester, läsa recensioner, jämföra mtf kurvor osv. Men kom ihåg att INGA objektivtester är, just det, objektiva. Alla vill favorisera sin egen favorit, så även jag.

Gå till en välsorterad butik så kan du ta egna testbilder med din kamera och avgöra vilket som är din favorit.

[nu blev det väl rätt]

Senast ändrad:
salt skrev:
Jadu Bert!
Som du ser finns det många åsikter! Mitt råd till dig är att läsa tester, läsa recensioner, jämföra mtf kurvor osv. Men kom ihåg att alla objektivtester är, just det, objektiva. Alla vill favorisera sin egen favorit, så även jag.

Gå till en välsorterad butik så kan du ta egna testbilder med din kamera och avgöra vilket som är din favorit.

En objektiv test favoriserar INgen utan ÄR Objektiv. Ett Subjektivt framställt test favoriserar möjligen den ena!

Jag är ("säker") på att Bert inte blir besviken på ngt av objektiven, och frågan är ju om du Magnus hade varit besviken med ett Sigma 105mm eftersom "den lite sämre kantskärpan" kantskärpan inte påverkar dig i din kamera?!

Mvh Niclas,

salt skrev:
Så, hittade länken
http://orchideen-kartierung.de/Macro100E.html

Test av 8 makroobjektiv.
Sigmat hade sämst kantskärpa vid full öppning.
Och "Leistung im Zentrum", men där var det inte lika påtaglig skillnad...

Annars imponerar ju Sigmas 50 makro rejält, både i denna länk och annorstädes på nätet. Men det blir kanske för kort brännvidd.

Det bästa Bert kan göra är väl att försöka låna olika optik och testa själv och bilda sig en egen uppfattning om ev skillnader.

Bilden visar CENTRUMskärpan vid full öppning från ovan nämnda test.

Hade jag blivit besviken? Antagligen inte om jag bara hade tittat på mina bilder, men kanske om jag läst testet?

Bilagor

• test.jpg
    test.jpg
    38.9 KB · Visningar: 1,026
salt skrev:
Bilden visar CENTRUMskärpan vid full öppning från ovan nämnda test.

Hade jag blivit besviken? Antagligen inte om jag bara hade tittat på mina bilder, men kanske om jag läst testet?

Visst är Tamrons snäppet skarpare än Sigmat men jag anser att de generellt sett är marginella.

Jag tror till och med att mitt Sigma är världens skarpaste objektiv, finns inget som slår det helt enkelt eftersom det är det skarpaste som finns! Hehe. Visst ÄR jag högst ironisk här och visst förstår jag att du menar att Sigmat är svagare ngt som inte många heller säger emot. Men att skillnaderna är stora vägrar jag att tro även om jag vet att Sigmat är svagare.

Observera att jag som tidigare flera ggr uttryckt under andra trådar att jag själv hade köpt Tamron idag pga kännslan i linsen. Optiskt prestandamässigt så kommer jag dock aldrig att känna mig handikappad med Sigmat och TRor att få skulle göra det faktiskt.

Mvh Niclas,

Kanske den gode Tyske testpersonen hade fått tag i ett måndagsexemplar av Sigmalinsen? Det är ju inte alls omöjligt. Sen finns det som sagt andra kvalitéer hos ett objektiv än skärpan. Jag gillar den gedigna kvalitétskänslan hos Sigmas EX serie. Tamronet känns ganska plastigt i jämförelse, AF/MF omkopplaren känns fånig och AF hastigheten är ett skämt. Sen finns ju Cosina/Tokina också som inte är fy skam och dessutom hälften så dyra.

Känslan är nog viktigare än alla tester, så kläm och känn efter vilket som känns bäst, det är väl det bästa rådet.

salt skrev:
Sen finns ju Cosina/Tokina också som inte är fy skam och dessutom hälften så dyra.
Vilket macroobjektiv har Tokina menar du? Cosinas känner jag till..den är därimot bedrövlig på full öpning..(helt okej nedbländat ett par steg).

Jag menade nog Cosina/Soligor, det är väl samma objektiv fast med olika namn. Tokina har visst ett som heter Tokina AT-X AF 100/2,8 Macro, men en snabb sökning gav inte mycket information, det verkar inte tillverkas längre. Men på photodo fick det betyget 3.9 så det verkar helt ok.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar