Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 105 EX 2.8 Macro vid vanlig fotografering?

Produkter
(logga in för att koppla)

Dajo

Aktiv medlem
Jag funderar på att skaffa ett "riktigt" macroobjektiv till våren att ha till min D70.

Jag har ett Sigma 70-300 APO med "fuskmacro" skala 1:2 men jag vill nog ha ett objektiv som jag kan komma nära motivet med eftersom det kan vara lite klumpigt att vara minst en meter ifrån det jag vill fotografera.

Brännvidden 105mm tror jag skulle vara utmärkt i många andra sammanhang tex vid hundforografering som ofta ligger runt 100mm brännvidd för mig.

Jag har ett Sigma 70-200 2.8 HSM som jag är nöjd med men vill ha ett mindre och lättare objektiv för situationer då jag vet att jag inte kommer att behöva zooma. Dessutom vill jag gärna åt skärpan som brukar finnas i objektiv med fast brännvidd (gärna skärpa i klass med Nikkor 50mm 1.8D).

Om jag köper ett 105mm Macro så kommer det att användas till 80% för vanlig fotografering och endast 20% till macro.

Jag värderar alltså "vanligt bruk" högre än Macrofunktionen som jag ser som en rejäl bonus.

Hur är kvaliteten (skärpa, AF, ljudnivå osv) på detta objektiv och finns det andra jag bör titta på?

Jag handlar gärna begagnat och om det lönar sig från utlandet.
Var bör priserna ligga för begagnat?

Om du med hundfotografering menar t ex agility bör du nog tänka om. Sigmats autofokus är alldeles för slött, det har inte ens HSM. Är det studiobilder på hundar tycker jag personligen en 105:a på en D70 ör för stort med sin 1.5x sensor. Jag använder själv 50 samt 85 mm.

bjanha skrev:
Om du med hundfotografering menar t ex agility bör du nog tänka om. Sigmats autofokus är alldeles för slött, det har inte ens HSM. Är det studiobilder på hundar blir 105:an på en D70 rätt stort med sin 1.5x

Det är snarare utställningar, bruksprov och andra "livebider" på hundar.

Jag har sigmas 105/2,8 och använder det ofta till andra saker än macro, tex porträtt. Älskar det! Skarpt och bra, men som björn säger är AF inte särskilt snabb så om det är frågan om några actionbilder på hundar så ska du nog tänka om. Annars rekommenderar jag det varmt!

/Malin

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar