ANNONS
Annons

Sigma 100-300mm f4 EX IF HSM

Produkter
(logga in för att koppla)

Alex Dawson

Aktiv medlem
Är det någon som vet om Sigma APO 100-300mm f4 EX IF HSM är en bra lins i prisklassen för tele linser kring ca 10 000:-???
Eller fins det någon annan bra tele för dom pengarna gärna mer än 300mm?

När tidningen Foto testede den för några månader sedan så var den en av de bästa testade zoomarna jag har sett. Ett kanon objektiv!

Nej, en så bra telezoom som EX 100-300/4 kan du inte hitta för de pengarna. Ruggigt bra enligt många tester. Stor skillnad mot deras 50-500. Skulle satsa på en sådan med deras 1.4x converter och få 140-420/5.6. Kommer att ge bättre bilder än deras egna 50-500 (baserat på de tester jag läst).

Erik skrev:
Du tappar visserligen lite ljusstyrka och eventuellt AF (pga. bl. 6.3) på en sämre Canon (och Nikon?).
Själv har jag en Nikon F90X kommer af att fungera bra?

// Alex

Inga Nikonkameror stänger av autofokusen med långsamma objektiv, däremot fungerar den sämre desto långsammare objektivet (eller kombinationen objektiv-telekonverter) blir. Din F90x ska inte ha några större problem att fokusera ens med sigma 50-500 i hyfsat ljus.

Ett alternativ till Sigma-zoomarna vore Nikons 300/4-AFS. Skarpare än zoomarna vid 300 och torde ge bättre resultat med en 1.4-konverter (TC14e alt. Kenko/Tamron PRO300)

/Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar