Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 100-300 + telekonverter ger blinkande display

Produkter
(logga in för att koppla)

Martin W

Aktiv medlem
Har nyss packat upp mitt nya sigma 100-300 f4 samt min nyinköpta soligor dg pro 1,4x konverter och får dem inte att fungera tillsammans.
Problemet är att autofokusen far fram och tillbaka i korta steg runt fokus och delar av toppdisplayen blinkar och visar olika värden (slutartid och bländare).
Objektivet fungerat utan problem utan konvertern och konvertern fungerar utmärkt med alla andra objektiv jag har (tamron 90mm, sigma 70-300 4-5,6 samt nikons kit-optik 18-70).
Är det någon som har varit med om något liknande eller har någon idé om vad det kan vara för problem?
 
Ang. problem m Sigma-konverter

Jag hade själv liknande problem i början men det visade sig bara vara fett eller liknade på kontakterna från tillverkningen för att dessa inte skall oxidera eller liknande. Torka rent dessa eller vrid objektivet/konvertern fram och tillbaka i sina fästen några gånger så kanske det fixar sig. För övrigt har jag exakt samma ojektivkombination som dej med en Canon mkII och jag tycker den ger fantastigt bra resultat i alla zoomlägen och vid full öppning. Sigma har lyckat otroligt bra med dessa två gluggar i kombination. Jag är helnöjd och kommer att behålla dessa lång tid framöver. MVH Roger
 
Hej Roger!

Tack för tipsen!
Jag har sedan jag skrev det förra inlägget skickat tillbaks konvertern och fått en ny soligor-konverter. Inte heller denna fungerade. Har nu skickat tillbaka även denna i utbyte mot sigmas motsvarighet som borde komma i veckan. Kul att du är nöjd med objektivet! Har inte hunnit hårdtesta objektivet än men det verkar väldigt fint.
Meddelar hur det går med den nya konvertern senare i veckan.
Håll tummarna!

//Martin
 
Soligors konverter verkar inte fungera ihop med sigmas EX objektiv. Jag har provat den konverten på både ett sigma EX 100-300 och ett sigma EX 150 med samma resultat som dig. På övriga obketiv fungerade den utmärkt. Har gett upp den konverten nu och kör med sigmakonverter. Synd eftersom jag upplever soligors konverter som minst lika skarp.
 
Jag håller med min namne, Soligirs TC funkar inget vidare till Sigmas objektiv, de glappar i kontakterna.
Sigmas egna är riktigt bra både funktions och skärpemässigt, så försök att byta mot en sådan.
1,4x ger en i praktiken ( vid utskrift ) försumbar kvalitetsförlust.
 
den fungerar dock bra på ett sigma 70-300 4-5,6 för mig också, så jag tror inte det bara beror på glapp. EX objektiven borde inte ha sämre kontakter än de billiga. För mig slutade ljusmätningen att fungera och gav helt slumpmssiga värden.
 
Hej!

Tack för all info.

Synd det där med kompabiliteten med ex objektiven alltså. Är lite lättad att höra att jag inte är den enda som har haft problem med kombinationen. Var lite orolig att det inte skulle fungera alls med konverter.

Håller fortfarande tummarna för säkerhets skull ;)

//Martin
 
Nu har jag äntligen fått min sigma konverter och
det fungerar, som ni trodde, betydligt bättre än soligor konvertern.

//Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.