Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 10-20mm f4-5.6 oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok...men det är inte vad jag menar med Autofokus.
I min värld är autofokus totalitär Autofokus...dvs auto för allt.

Det du beskriver är en metod som jag också använder , och det är INTE autofokus.

Du kan ju kallade för vad du vill, men förvänta dig inte att någon annan ska begripa om du använder begreppen på ett sätt som inte stämmer överens med vedertagna.
 
Du kan ju kallade för vad du vill, men förvänta dig inte att någon annan ska begripa om du använder begreppen på ett sätt som inte stämmer överens med vedertagna.

AF-A är i min värld autofokus!
AF-C och AF-S är inte autofokus.
Visst fokuserar kameran automatiskt i AF-C och AF-S
Men inte som AF-A där kameran väljer det närmaste objektet.

Hur svårt kan det vara?
Sedan vad du använder vet jag inte.
De flesta begriper nog vad jag menar.
 
Hur svårt kan det vara?

Uppenbarligen ganska svårt.

AF-A är i min värld autofokus!
AF-C och AF-S är inte autofokus.
Visst fokuserar kameran automatiskt i AF-C och AF-S
Men inte som AF-A där kameran väljer det närmaste objektet.

Hur svårt kan det vara?
Sedan vad du använder vet jag inte.
De flesta begriper nog vad jag menar.

Nej. Resten av världen menar autofokus när de säger autofokus. Det är därifrån "AF" kommer.

Dessutom betyder INTE AF-A det du tror (att kameran väljer af-punkt själv) - det innebär att kameran väljer om den ska låsa fokus när du håller nere avtryckaren (AF-S) eller fortsätta fokusera under tiden fram till att du trycker av (AF-S).

Det du syftar på heter "Automatiskt AF-område" och väljs med motsatt kontrollhjul och bör mycket riktigt aldrig användas.

ajto.jpg

Jag rekommenderar att du läser sidorna 71-74 i manualen någon mer gång.
 
Sigma 10-20mm f4-5.6, är inte någon av de bättre vidvinkelobjektiven. Har själv haft en, där skärpeplanet var snett. Fotografkollegor har även uttalat sig negativt om den optiken.
Har man som trådskaparen så högt ställda förväntningar på absolut toppskärpa, då får han skaffa andra (läs betydligt dyrare) grejor att fotografera med.
 
Den Sigma 10-20mm f4-5.6 jag har fotograferat med var riktigt skarp så det skiljer väl mellan exemplaren kan jag tro.
 
Hörnskärpan kan vara ganska sorglig i vissa situationer, men om den inte är skarp i ett stort område i mitten så är det något fel på objektivet.
 
Jag har haft samma objektiv till Canon och var nöjd med det.

Det är svårt med manuell fokus på landskapsbilder. Vidvinkelbilden blir såkomprimerad i sökaren att man inte ser var skärpan ligger.

Använd högt böändartal (8-11) och välj var autofokus ska ligga i bilden.

Det går också att använda DxO Optics för att skärpa upp kanterna.
 
Du har nog som sagt fått en dålig kopia av det äldre 10-20.
Som många nämnt innan så är det objektivet ganska ökänt för att ha oskärpa någonstans i bilden. Jag har själv ägt tre stycken och det första hade genomgående ganska kass skärpa, medan den andra och tredje var knivskarpa rakt igenom.

Om du fotar med stativ så är det rekommenderat att använda en tvåsekunders självutlösare så det är lätt att du skakar kameran något när du trycker av.

Optimala bländare för det äldre 10-20 är F/5.6 vid 10mm, F/8 vid 14mm och 20mm.
Du kan läsa om objektivets MTF-värden här:

http://www.photozone.de/Reviews/307-sigma-af-10-20mm-f4-56-hsm-ex-dc-lab-test-report--review?start=1

Testen är dock gjorda för ganska länge sedan då objektivet har några år på sig nu :)
Många av mina äldre bilder är fotade med 10-20. Spana gärna in om du vill.

Hoppas omkalibreringen löser dina problem!
 
Sorry , jag blev lite ivrig och förhastade mig tillsammans med ett par öl.
Jag borde uttryckt mig annorlunda. Ni har rätt.

Med vänlig hälsning Kent
 
Ser helt normalt ut nu tycker jag.

Om du tittar på gamla bilden 24 april, röda huset strax t h om mitten, så ser man att det är nåt fel. Nya bilderna ser helt normala ut tycker jag.

(För mer exakt bedömning krävs pixel peeping på delavsnitt, inte min grej.)

Kul att du lade in en rapport, det kommer säkert fler synpunkter!
 
Nu har jag fått tillbaka mitt kamerahus och objektiv.
Testade att fota lite på terassen och se om det blev någon skillnad.
Skillnad tycker jag att det blev men är detta den maximala skärpan man kan få?
och vart skulle ni lägga fokuspunkten på denna bild?

Den ser helt okej ut tycker jag, men det är svårt att avgöra eftersom det inte verkar finnas någon större bild än 640x427.

Jag skulle sätta fokus på radiatorerna i nedre högre hörnet. Resten borde hamna inom hyperfokalavståndet.
 
En annan sak som gäller mitt objektiv.
Om jag nu köper ett nytt hus, måste jag omkalibrera den igen med mitt nya kamerahus?
 
Den ser helt okej ut tycker jag, men det är svårt att avgöra eftersom det inte verkar finnas någon större bild än 640x427.

Jag skulle sätta fokus på radiatorerna i nedre högre hörnet. Resten borde hamna inom hyperfokalavståndet.


Hjälp mig lite här nu. :)
Jag hade fokuspunkten längst ner på vägen.
Har läst mig till att om man ska ta "landskapsbilder" detta är iofs inte landskap men ändå,
så ska man fokusera ungefär 2m ifrån början för att få högt skärpedjup.
Vad är det som får dig att välja radiatorerna? :)
 
Hjälp mig lite här nu. :)
Jag hade fokuspunkten längst ner på vägen.
Har läst mig till att om man ska ta "landskapsbilder" detta är iofs inte landskap men ändå,
så ska man fokusera ungefär 2m ifrån början för att få högt skärpedjup.
Vad är det som får dig att välja radiatorerna? :)

Klart att det är ett landskap. Stadslandskap kallas det. ;-)

Jag skulle välja radiatorerna eftersom de är de föremål i bilden som är närmast. Ingen idé att fokusera på två meter om det enda som finns två meter framför linsen är luft.
 
Klart att det är ett landskap. Stadslandskap kallas det. ;-)

Jag skulle välja radiatorerna eftersom de är de föremål i bilden som är närmast. Ingen idé att fokusera på två meter om det enda som finns två meter framför linsen är luft.

Okej okej, ja det førstås hehe.
Det ska jag tänka på. :)

Vet du/någon om jag behöver kalibrera om mitt objektiv om jag köper ett nytt kamerahus?
Eller är det "kalibrerat" för att fungera tillsammans med alla hus?
 
Jag skulle sätta fokus på den blå fasaden eftersom den är huvudmotiv. Resten skulle förmodligen bli acceptabelt skarpt ändå. 16mm, f/8 fokuserat på 35m ger acceptabel skärpa från ett par meter till oändligheten, men mest skärpa får du alltid där du sätter den.
 
Vill inte göra en ny tråd för varje grej jag undrar över så jag ställer frågan här. :)
Jag har sökt på forumet men inte hittat det jag letar efter, kanske jag har letat för dåligt.
Det är som så att jag köpte ett billigt ND filter på ebay, ett graderat som man kan styra det till olika styrkor.
jag köpte det mest för att pröva mig fram innan jag köper ett dyrt Lee kit.
Men jag får fasen inte till det med det mörkaste. Hur jag än gör så får jag ett svart kryss på bilden.
Beror det på att det är ett billigt filter eller att jag gör helt fel?
Åker till Usa om några veckor och funderar på att köpa ett kit med olika gråfilter osv.
Vad rekomenderar ni? det ska först och främst passa mitt sigma 10-20 och jag fotar landskap och gärna forsbiler med lång slutartid. :)
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar