Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sigma 10-20mm f4-5.6 oskärpa

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja, så där dålig ska inte 10-20 vara, i synnerhet inte på bländare 11. Med bländare 11 och brännvidd 14 mm så borde skärpedjupet räcka från armlängds avstånd till oändligheten. Att det blir suddigt ändå tyder på något fel på objektivet.

Upplever inte bilden som direkt suddig, men inte knivskarp heller. Vad använde du för inställningar (bländare, slutartid och ISO) på den här bilden?

Upplever inte bilden som direkt suddig, men inte knivskarp heller. Vad använde du för inställningar (bländare, slutartid och ISO) på den här bilden?

Nej men det är så jag upplever alla mina bilder som jag tar med detta objektiv.
Du kan kolla exif själv på Flickr.
F11 1/10 ISO 200
På den bilden.

Nej men det är så jag upplever alla mina bilder som jag tar med detta objektiv.
Du kan kolla exif själv på Flickr.
F11 1/10 ISO 200
På den bilden.

Svårt att få något skarpt på 1/10 sek även om kameran står på stativ. T. ex. träden rör sig och blir suddiga. Prova och ta en serie bilder på samma motiv och med olika kombinationer av bländare och slutartid och se om du kan få till bättre skärpa

Jag får upprepa mig och vara lite tydligare.
Dina bilder är oskarpa. Det beror på ditt nya objektiv som inte tecknar skarpt med ditt kamerahus. Dina andra objektiv fungerar bra vilket betyder att det är något fel på Sigmazoomen.
Eventuellt går det att justera fokus på objektivet. Kontakta företaget som du köpte objektivet av. De ska ordna så att objektivet kommer till verkstad för kalibrering. Antingen justeras bara objektivet eller kamerahus och objektiv tillsammans. Om det är något annat fel än fokusproblem så får de reparera objektivet eller byta det mot ett annat.

Jag tror också det kan vara rörelseoskärpa i det första exemplet. Mitt 10-20mm är skarpt redan från full öppning i centrum och hyggligt i kanterna, ett stegs nedbländning ger bra skärpa över hela bilden.

Jag var ute och fotade lite med mitt 18-55 för att jämnföra och se om det blir samma "oskärpa"
men jag tycker att bilden blir skarpare oavsett motiv.
laddade upp en bild. vad tycker ni?

https://www.flickr.com/photos/132035798@N07/16712931373/

Din första bild som du anser är oskarp , där såg jag inget som jag reagerade på.
Använder du filter? Har objektivet VR? I så fall inaktivera det!
Skruva av ev filter och slå av VR. Stativ och spegeluppfällning samt fjärrutlösare.
Blir bilderna oskarpa då....då har du ett hårdvaruproblem i form av objektiv eller att objektiv o kamera inte är synkade.

Med vänlig hälsning Kent

Din första bild som du anser är oskarp , där såg jag inget som jag reagerade på.
Använder du filter? Har objektivet VR? I så fall inaktivera det!
Skruva av ev filter och slå av VR. Stativ och spegeluppfällning samt fjärrutlösare.
Blir bilderna oskarpa då....då har du ett hårdvaruproblem i form av objektiv eller att objektiv o kamera inte är synkade.

Med vänlig hälsning Kent

Jag använder filter ibland men testat utan och det märks ingen skillnad. VR finns inte på det objektivet. Jag tar med stativ och självutlösare. Blir fortfarande suddigare än med mitt 18-55.
Ska ringa till japanfoto imorgon och höra med dom.

Jag lämnade in objektivet och kamerahuset idag på japanfoto. Får vänta i 3 veckor tills jag får tillbaka grejorna. Tackar för för all hjälp och jag hoppas att kalibreringen hjälper :)

Rätt lämna in

Det var troligen nåt fel på linsen. Helt rätt att lämna in på garantin.

Jag har f ö bra erfarenheter av den verkstaden, ett tappat objektiv blev minst lika bra som nytt.

När jag sökte runt på Google så hittade jag inget om det för D3100 så det kan nog stämma.
Känns ändå som att man ska utnyttja garantin om man har det.

Kalibreringen kunde du gjort själv i kameran. Tar ett par tim men bättre än tre veckor iaf ;-)

Om fokus är rätt inställt men skärpan ändå uteblir så ligger problemet i objektivet och kan inte lösas med mikrojustering i kameran. Dessutom är det en zoom och då är det flera parametrar som behöver vara rätt för att det ska bli rätt på alla brännvidder och fokusavstånd.
Justering på verkstad är det enda rätta!

Med så kort brännvidd får man rätt stort skärpedjup. Det rimligaste skälet till att du får ofokuserade bilder är att du inte fokuserar rätt. Kanske på grund av något synfel. Varför inte prova att använda autofokus i stället? Det kan också vara något fel på objektivet som gör att det inte fokuserar rätt.

Använd för guds skull INTE autofokus!
Auto -C och specifik fokuspunkt!

Använd för guds skull INTE autofokus!

Och varför inte det? Jag använder alltid autofokus med det objektivet (AF-C och 3D-följning).
1) Välj ut det närmaste objekt som ska vara med i bild och uppskatta avståndet till det.
2) Välj en bländare som ger fokusdjup från det avståndet till oändlighet.
3) Sikta på föremålet och lås fokus på det (med avtryckaren halvvägs nere eller AF-ON)
4) Komponera bilden och låt AF-systemet hålla kvar fokus på föremålet.
5) Tryck av.

Och varför inte det? Jag använder alltid autofokus med det objektivet (AF-C och 3D-följning).
1) Välj ut det närmaste objekt som ska vara med i bild och uppskatta avståndet till det.
2) Välj en bländare som ger fokusdjup från det avståndet till oändlighet.
3) Sikta på föremålet och lås fokus på det (med avtryckaren halvvägs nere eller AF-ON)
4) Komponera bilden och låt AF-systemet hålla kvar fokus på föremålet.
5) Tryck av.

Ok...men det är inte vad jag menar med Autofokus.
I min värld är autofokus totalitär Autofokus...dvs auto för allt.

Det du beskriver är en metod som jag också använder , och det är INTE autofokus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar