Annons

Sif vill köpa mina bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Fotograf121

Aktiv medlem
Att ta betalt har varit uppe flertalet ggr men nu måste jag fråga endå för har för ont om tid för att leta.

SIF vill köpa 2-3 bilder utav mig för att ha i deras medlems tidning. Då handlande om teknikstress. Vad skulle ni säga att man skulle kuna ta betalt för det?

Då kommer vi in på fråga två. Hur kan man ta betalt doom ville ta det över faktura men jag har inget företag så det går väl inte?

Sedan det lite komiska i det hela är att när dom fick nys om att jag hade tagit bilder så hade dom varit i kontakt med jornalist programet här i sundsvall som jag fotograferade åt. Detta gjorde jag som utomstående för dom var utan fotografer. Då hade ett smartskaft nästan lämnat ut bilderna och sa att dom var "gratis" och att det vara bara att fråga mig om det gick bra. Så när hon ringde så blev det en ganska lång diskution för det... Vissa vet bara inte vad som gäller...

Senast ändrad:
Om du fakturerar så måste dom betala skatter/avgifter.

Ett annat bra sätt är att ta betalt i Material som du använder eller behöver..Köp film eller annan utrustning för säg 3000 kr så får dom ersätta dig kontant mot kvittot!

marcus Johansson har alldeles rätt, har du inte F-skattsedel ligger du pyrt till.

O gör som han säger, köp prylar o se till att dom betalar.

Ilkka

Vilken skattsedel du har spelar ingen roll.
Du får ha verksamhet som tar in en viss summa utan att ha firma. Hobby.
Men sen måste man deklarera för pengarna.
Men överstiger dom inte ett belopp av...förr var det 30 000 så behöver man inte en firma.
Utan firman kan du ändå göra avrag för diverse utgifter och förluster.
Möjligen att man gjort om systemet efter att jag själv var i din sits.
-Anders

121an skrev:
....jag hade tagit bilder så hade dom varit i kontakt med jornalist programet här i sundsvall som jag fotograferade åt. Detta gjorde jag som utomstående för dom var utan fotografer....

Blir lite konfunderad att ditt beskrivningssätt. Hade du plåtat till dig själv eller på uppdrag åt någon annan?

Re: Re: Sif vill köpa mina bilder

Liza skrev:
Blir lite konfunderad att ditt beskrivningssätt. Hade du plåtat till dig själv eller på uppdrag åt någon annan?

Ja ursäkta om jag uttryckt mig dåligt.

Jag har en kompis på jornalist programet på mitthögskolan. Dom hade i uppdrag att göra en bilaga till Computer Sweden. När dom skulle göra den bilagan var dom praktiskt taget utan fotografer som kunde dokumentera allt dom behövde bild till då bilder på tex föreläsare. Så dom frågade mig om hjälp och jag ställde upp. Detta gjorde ju inte att det blev Deras bilder utan dom är ju fotfarande mina.

Till en del tidningar jag säljer så tar jag det i lön. Fast bilden är alltid min.
Då behöver du inte alls bry dig om nåt i deklarationen alls.
Mvh/-Anders

Chano skrev:
Till en del tidningar jag säljer så tar jag det i lön. Fast bilden är alltid min.
Då behöver du inte alls bry dig om nåt i deklarationen alls.
Mvh/-Anders

Ja nu får/fick jag ingen lön för det jobbet eftersom det var hjälp till mitthögskolan. Skulle SIF köpa någon bild så skulle det vara den enda förtjänst jag gjort på det "jobbet".

121an skrev:
Tack för alla svar!!

Vi får se hur det urartar sig nästa vecka då jag mer får veta vika bilder dom tar och använder.

Vi får väl verkligen hoppas att det inte urartar!
Snarare att det artar sig!

=0)

Numera får jag ju tyvärr inte tidningen! Vore kul att se bilderna! Hoppas ni kommer överens med ersättning så att du blir nöjd.

xerxes28 skrev:
Vi får väl verkligen hoppas att det inte urartar!
Snarare att det artar sig!

=0)

Numera får jag ju tyvärr inte tidningen! Vore kul att se bilderna! Hoppas ni kommer överens med ersättning så att du blir nöjd.

Ja tackar för redigeringen på mit dåliga språk =)

Det kommer nog somsagt lösa sig på ett bra sätt något är bättre än ingenting bara tråkigt om det blir skam bud på det.

Undrar hur många tidningar sif skickar ut??

121an skrev:
Ja tackar för redigeringen på mit dåliga språk =)

Det kommer nog somsagt lösa sig på ett bra sätt något är bättre än ingenting bara tråkigt om det blir skam bud på det.

Undrar hur många tidningar sif skickar ut??

Gjorde ett avsteg från att kommentera ordval/stavfel i detta fall! Brukar normalt sett inte göra det eftersom jag anser att människor i gemen "borde" ha överseende med detta, jag menar att människor i gemen borde ha överseende med stavfel/ordvalsfel/slarvfel m.m. eftersom de flesta som läser inläggen här ändå oftast vet vad som menas (har kommenterat nån gång men dåhar det gällt någon som kommenterat m.m.).
Somliga ska alltid vara såna ordpoliser/svenskalärare, så jag tänkte att nu kunde även jag kosta på mig att vara det!
Ber om ursäkt för det, men jag får ursäkta mig med att det är fredag kväll och några öl cirkulerar.

Jag är dock fortfarande intresserad av att i framtiden se vilka bilderna är.
Vet du om de kommer hamna på SIF:s webbplats eller är det bara i tidningen?

xerxes28 skrev:
Gjorde ett avsteg från att kommentera ordval/stavfel i detta fall! Brukar normalt sett inte göra det eftersom jag anser att människor i gemen "borde" ha överseende med detta, jag menar att människor i gemen borde ha överseende med stavfel/ordvalsfel/slarvfel m.m. eftersom de flesta som läser inläggen här ändå oftast vet vad som menas (har kommenterat nån gång men dåhar det gällt någon som kommenterat m.m.).
Somliga ska alltid vara såna ordpoliser/svenskalärare, så jag tänkte att nu kunde även jag kosta på mig att vara det!
Ber om ursäkt för det, men jag får ursäkta mig med att det är fredag kväll och några öl cirkulerar.

Jag är dock fortfarande intresserad av att i framtiden se vilka bilderna är.
Vet du om de kommer hamna på SIF:s webbplats eller är det bara i tidningen?

Det gjorde mig absolut inget att du komenterade mitt skrivfel.

Det skulle vist inte läggas upp på hemsidan utan det skulle bara komma med i tidningen.

Som en självkritiker var jag ärligt talat lite missnöjd med bilderna hade just fått min 10D och var tvungen att fota med den så lite nybörjar missar gjorde man ju med den. Men kan visa vad en utav bilderna dom ville ha. Den har ju kunnats gjorts på tusen andra olika vis.

Hade velat ha mer vidvinkel. Lite knivit nu när bränvidden man har inte riktigt är den man har. pga den 1,6x förstoringen som blir. Var inte så poppis när jag skulle ta denna bild då jag ställde mig ivägen för en hel del människor. Somsagt jag gillar inte bilden riktigt själv men dom ville ha den. Sedan var det en bild till också vilken vet jag inte riktigt

Bilagor

• resize of från sundsvall 42-12.jpg
    resize of från sundsvall 42-12.jpg
    24.1 KB · Visningar: 135
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar