Annons

Side Turkiet

Produkter
(logga in för att koppla)

oshe

Aktiv medlem
Tjenixen!

Om någon vecka eller 2, så åker jag och min familj till Side i Turkiet. Skulle gärna ha lite tips på vad man kan fota där.

Även tips på vad som är värt att besöka skulle uppskattas. :)

Side är fantastiskt. Är en gammal romersk stad som rasat huller om buller och sedan låtits ligga. Man går bland buskar och träd och upptäcker helt plötsligt att man går på ett gammalt mosaikgolv. Marmorpelare ligger i spillror runt om. En hel del utgrävt, en massa inte, och full frihet att springa runt allt. Sen finns en gammal amphieteater och sånt.

Dert är några år sen jag var i Side senast nu...
Trevligt ställe att vara på och ha det bra, men inte så spännande för foto. Gamla stan, vad den nu kallades, är mest turistkommers, klockskojare mm. Kanske det går att få några fina bilder på gatuliv vid restaurangerna i hamnen. (Testa Chilis om den finns kvar. Gott käk, fin utsikt över hamnen.)
Hamam bör ni testa. Välgörande för hela kroppen, och har du en vattentät kamera som klarar värmen kan det bli en del fina foton där.
Side är ett bra utgångsställe för utfärder, och där finns de bra fototillfällena. En båttur på Manvgatfloden t.ex. Den allra intressantaste utflykten jag har gjort därifrån var en tvådagars till Pamukkale med besök i matttväveri, jadetillverkning, fina moskeer, staden Denizli mm. Där fanns verkligen mycket att fota.

Side...

Side är som alla säger underbart men de finns så mycket mer... Nån sade att de var en gammal romersk stad.. inte riktigt sant men Side är gammalt som gatan och har varit en betydelsefull hamn sedan flera hundra år före kristus... Slav handel och smuggling var dess största handel... både greker och romare har haft staden men även de kristna byggde ett fort i hamnen och delar av dess mur finns fortfarande kvar. Att fota: Apollo templet(tempelområdet utgrävs fortfarande) sen finns de den gamla amfieteatern... men jag kan även rekomendera att åka ut till bergen bakom magnavat o side... här finns många gamla akvedukter och annat spännande. kan även vara värt att åka till Alanya (tar ca 1 timme) här finns den stora borgen som man byggde under de stora korstågen. men även många grekiska och romerska bygnationer.... vill man fota basarer o liknande så är Gudugndu basaren eller komköy de hetaste platserna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar