Annons

Shiftlenses.com (var: Bluff sajt eller ?)

Produkter
(logga in för att koppla)
Postade detta i en tråd igår. Vad jag vet så finns det adaptrar för följande typer av objektiv till EOS-kameror. Ingen aning om det funkar på oändligt. Fokusering och nedbländning måste ju göras manuellt.

- Canon FD
- Contax RTS
- Leica R och Visoflex
- Minolta
- Nikon F
- Olympus OM
- Pentax 42mm

Det som också är värt att nämna i sammanhanget att detta är till viss del möjligt för att EF-bajonetten är lite större diameter på och ligger lite närmare filmplanet än de äldre system. Så adaptern behöver inte göras lika otymplig och kan göras plattare än för många andra system som jag har uppfattat det.

Det som också är värt att nämna i sammanhanget att detta är till viss del möjligt för att EF-bajonetten är lite större diameter på och ligger lite närmare filmplanet än de äldre system. Så adaptern behöver inte göras lika otymplig och kan göras plattare än för många andra system som jag har uppfattat det. [/B]

Det är snarare att den just är närmare, då får man mera space ATT göra adaptern på. Som Canon FD måste man ha optik emellan, alla andra, som har längre avstånd behövs ingen optik, bara luft emellen, iform av adaptern =)

hej jag undrar...

Hej Hej

Jo, min far har ett FD-system som han gillar men hans kamera är lite "sliten" och till och med farsgubben har fått upp ögonen för en digital system... äntligen!

Har jag förstått det rätt att hans objektiv går att använda på 300D/350D/10D/20D osv men givetvis med manuella inställningar.

Han har
50 mm /1,8
35-70/4-5,6
och ett contrax (eller nåt) 70-205/3,5

Han får då en "bländarförsämring" med 1 steg och en brännviddsförlängning på 1,25 ggr?

Hur fungerar exponeringen? Kan han använda alla lägen på "ratten"? AUTO, P, T, A, M, A-DEP?

kan inte tänka mej att A-dep eller T funkar? eller?

Visst måste man ställa in bländaren själv och sen fixar kameran tiden?

hälsningar /Rasmus

Re: hej jag undrar...

Majorskan skrev:
Hej Hej

Jo, min far har ett FD-system som han gillar men hans kamera är lite "sliten" och till och med farsgubben har fått upp ögonen för en digital system... äntligen!

Har jag förstått det rätt att hans objektiv går att använda på 300D/350D/10D/20D osv men givetvis med manuella inställningar.

Han har
50 mm /1,8
35-70/4-5,6
och ett contrax (eller nåt) 70-205/3,5

Han får då en "bländarförsämring" med 1 steg och en brännviddsförlängning på 1,25 ggr?

Hur fungerar exponeringen? Kan han använda alla lägen på "ratten"? AUTO, P, T, A, M, A-DEP?

kan inte tänka mej att A-dep eller T funkar? eller?

Visst måste man ställa in bländaren själv och sen fixar kameran tiden?

hälsningar /Rasmus

Jo, det stämmer att det blir en "bländarförsämring" med 1 steg, och en brännviddsförlängning med 1,25 ggr. Så tex hans 50/1.8 blir ett 62mm/2.5.

Du har också rätt i att man ställer bländaren själv och att kameran fixar tiden.

Däremot skulle jag inte råda din far att använda adaptern på sina zoomar. Kombinationen av en medelmåttig zoom och en adapter med glas i har inte dom bästa förutsättningar. Däremot skulle 50/1.8 fungera bra tillsammans med adaptern, MEN då är det vettigare att istället lägga pengarna på ett nytt Canon EF 50/1,8 II, som man får för dryga tusenlappen. För övrigt ett mycket bra objektiv som ofta rosas optiskt sett.

Även att tänka på är att sensorn är ju liten på 20d, så det blir en förstoring på 1.6 ggr, samt att sökaren är mörk och liten så att det är svårt att fokusera manuellt:-(

Tre frågor till Staffan:

Hur snabbjobbad är Zörk shiftadapter?
Skruvar man fram rätt possition vid shiften, eller finns det ett snabblås som man låssar och sedan låser efter att man har förskjutit kameran?
Går det att fästa kameran både i stående och liggande format?

Re: Tre frågor till Staffan:

SixBySix skrev:
Hur snabbjobbad är Zörk shiftadapter?
Skruvar man fram rätt possition vid shiften, eller finns det ett snabblås som man låssar och sedan låser efter att man har förskjutit kameran?
Går det att fästa kameran både i stående och liggande format?
Ursäkta att jag inte svarat tidigare, såg frågan först nu.

Jo, det finns snabblås (man kan skruva eller skjuta), så den är ganska snabbjobbad, och det går att vrida kameran 360 grader vilket gör att man kan ta kort i både liggande och stående format.

Största abret är priset (ganska enkel konstruktion, vilket borde vara rätt billigt att tillverka) och att det inte finns en tiltfunktion. Borde kunna gå att tillverka en shift/tilt adapter för Pentax 67 till en inte alltför dyr peng. Men det är väl efterfrågan som är för liten, för att en tillverkare skall göra en dylig adapter (men det vore ju smidigt att få hela objektivserien av Pentax 67 att fungera som tilt/shift optik för småbildsformatet).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar