Annons

Servoläget på Canon 10D???

Produkter
(logga in för att koppla)

Coppe

Medlem
Har ett litet problem!
När jag fotograferar rörliga motiv med min 10D så blir det nästan alltid suddigt. Kör på servoläget med korta slutar tider.
Var ligger felet..hos mig eller kameran?( hoppas att det är hos mig)
Finns det några knep för att få bra skarpa bilder??

Vore mycket tacksam för råd!

/Frustrerad fotograf!!!

Det räcker ofta att posta frågan i ett forum (i det här fallet kanske "Canon Digitalt" hade gett bäst träffbild)...

Hursomhelst; många faktorer spelar in här. Hur snabb och träffsäker autofokusen är beror ju inte bara på huset utan i stor utsträckning också på objektivet. Vad är det för optik du kör med? Även mängden befintligt ljus spelar stor roll; är det taskigt med ljus så blir också AF sämre.

Jag har inga problem med riktigt snabba motorcyklar och min 10D med ett 70-200 4L.
Jag kör med fast fokuspunkt (mitten). Om alla fokuspunkter används prioriteras den mittersta först. Om objektet sedan hoppar mellan punkterna (skakning) samtidigt som det rör sig fattar kameran det och hänger med.
Jag har inte provat det läget så mycket själv.

alcedo [E.F.S] skrev:
Det räcker ofta att posta frågan i ett forum (i det här fallet kanske "Canon Digitalt" hade gett bäst träffbild)...

Hursomhelst; många faktorer spelar in här. Hur snabb och träffsäker autofokusen är beror ju inte bara på huset utan i stor utsträckning också på objektivet. Vad är det för optik du kör med? Även mängden befintligt ljus spelar stor roll; är det taskigt med ljus så blir också AF sämre.

Får ursäkta! Är ny här på fotosidan...i fortsättningen blir det endast ett inlägg.

Använder 17-40 och 70-200/4l mest. Det är faktiskt med 70-200 som jag haft mest problem med.
Det känns som om fokusen inte hänger med riktigt när motivet rör sig fort och oregelbundet.
Har hört att det är stor skillnad mellan servolägena på 10:an och nya 20:an. Skulle det vara lönt att uppgradera till 20:an??

/Jens

Coppe skrev:
Får ursäkta! Är ny här på fotosidan...i fortsättningen blir det endast ett inlägg.
Ingen fara, det är mest för din egen skull :eek:) Många har mailbevakning på vissa forum, och då når man fler personer med goda kunskaper om man postar i "rätt" forum från början.

Ang. din fråga överlåter jag den åt andra; har inte mycket erfarenhet av actionfoto.

Välkommen till fotosidan!

alcedo [E.F.S] skrev:
Ingen fara, det är mest för din egen skull :eek:) Många har mailbevakning på vissa forum, och då når man fler personer med goda kunskaper om man postar i "rätt" forum från början.

Ang. din fråga överlåter jag den åt andra; har inte mycket erfarenhet av actionfoto.

Välkommen till fotosidan!

Tack ska du ha!! Verkar vara en toppensida...varför har jag inte upptäckt denna innan???

ANNONS