Annons

Servicefinder?

Produkter
(logga in för att koppla)

iBoat

Aktiv medlem
Hej!
Jag blev uppringd av Servicefinder och de lovade en massa fotojobb. Redan denna vecka! Skeptisk som man är frågade jag en massa saker och det kom till slut fram att man måste betala 3000 kr i förskott för att få beställningarna. Hursomhelst verkar det vara ett företag som inte håller till i en källare utan de är till viss del ägda av Bonniers och har varit verksamma i 5-6 år.

Har någon haft med detta företag att göra?

/Mats

Varför skulle man behöva betala pengar för att få jobben? Låter helmysko enligt mig..

Ja, men de måste ju tjäna pengar på NÅGOT sätt. Att betala i förskott däremot känns inte helt ok. Saken är att de tar en avgift på 49-500 kr för varje utfört jobb och de 3000 kronorna fungerar som en pott, dvs de drar avgiften från dina 3000:-.

Ja, men de måste ju tjäna pengar på NÅGOT sätt. Att betala i förskott däremot känns inte helt ok. Saken är att de tar en avgift på 49-500 kr för varje utfört jobb och de 3000 kronorna fungerar som en pott, dvs de drar avgiften från dina 3000:-.

Hmm, okej. Vad handlar det om för jobb? Varför är det inte bättre att betalningen går genom dem istället, så att de behåller en liten del av summan vid utfört jobb, och sedan ger återstående del till dig? Alt. fakturerar dig efter varje betalt jobb, istället för att du ska behöva pröjsa innan? Tänk om du inte får några fotojobb, får du tillbaka pengarna då?

Hmm, okej. Vad handlar det om för jobb? Varför är det inte bättre att betalningen går genom dem istället, så att de behåller en liten del av summan vid utfört jobb, och sedan ger återstående del till dig? Alt. fakturerar dig efter varje betalt jobb, istället för att du ska behöva pröjsa innan? Tänk om du inte får några fotojobb, får du tillbaka pengarna då?

Det kan vara alla typer av fotojobb (även andra branscher), ibland mot företag men ofta för privatpersoner, bröllop, familjefoto etc.

De frågor du ställer skulle jag också vilja ha svar på.

Har googlat en del och man ser många dåliga omdömen, men det är ju oftast de missnöjda som skriver. Är man nöjd och glad kanske man inte basunerar ut det på diverse sidor, utan vill ha det för sig själv för att minska konkurrensen i sin stad.

Så frågan är om någon här på FS har erfarenhet av dem?

Nej absolut inte. När man tittar lite noggrannare så är det nästan bara privatpersoner som vill ha en bild på sin katt, körkortsbild m.m. inte ett dugg intressant. Hade det varir fler företag som var anslutna vore det intressantare.

Låter som rena bluffen

Hej!
Jag blev uppringd av Servicefinder och de lovade en massa fotojobb. Redan denna vecka! Skeptisk som man är frågade jag en massa saker och det kom till slut fram att man måste betala 3000 kr i förskott för att få beställningarna. Hursomhelst verkar det vara ett företag som inte håller till i en källare utan de är till viss del ägda av Bonniers och har varit verksamma i 5-6 år.

Har någon haft med detta företag att göra?

/Mats

Jag är bara en enkel amatör, men detta låter som rena bluffen. Det hade verkat mer ok om de hade förmedlat jobb och begärt en viss procent i EFTERSKOTT. Jag hade aldrig gått på detta. Hur går det för dig annars? Brist på jobb eller funkar det bra med kundkontakterna? Om det senare - varför bry dig om detta suspekta erbjudande. / mvh FiCa1

Jag är bara en enkel amatör, men detta låter som rena bluffen. Det hade verkat mer ok om de hade förmedlat jobb och begärt en viss procent i EFTERSKOTT. Jag hade aldrig gått på detta. Hur går det för dig annars? Brist på jobb eller funkar det bra med kundkontakterna? Om det senare - varför bry dig om detta suspekta erbjudande. / mvh FiCa1

Att jag brydde mig var för att jag blev uppringd och blev lovad jobb direkt. Det var naturligtvis bara snack, men det var värt att kolla upp. Även om dagarna för det mesta är fyllda så slutar aldrig jakten på nya uppdrag. En ny bra kund kan ersätta en "dålig" kund.

Att jag brydde mig var för att jag blev uppringd och blev lovad jobb direkt. Det var naturligtvis bara snack, men det var värt att kolla upp. Även om dagarna för det mesta är fyllda så slutar aldrig jakten på nya uppdrag. En ny bra kund kan ersätta en "dålig" kund.

Of course. En annan behöver ju inte ragga kunder. Hoppas att det går bra för dig / mvh FiCa1

Of course. En annan behöver ju inte ragga kunder. Hoppas att det går bra för dig / mvh FiCa1

Smakar dålig attityd här tycker jag? Varför skulle man inte fortsätta leta jobb även om man redan har kunder? Dagen då dina kunder hittar en annan, vad gör du då? Vill du inte utvecklas? Att ha samma kunder hela tiden tror jag inte är nyttigt, att knyta kontakter är ovärdeligt. Jag hoppas det går bra för dig!

Mvh
André

Smakar dålig attityd här tycker jag? Varför skulle man inte fortsätta leta jobb även om man redan har kunder? Dagen då dina kunder hittar en annan, vad gör du då? Vill du inte utvecklas? Att ha samma kunder hela tiden tror jag inte är nyttigt, att knyta kontakter är ovärdeligt. Jag hoppas det går bra för dig!

Mvh
André

. . . av det enkla skälet att jag inte är yrkesfotograf / mvh Fica1

Hej Fotosidan!

Mitt namn är Navid Ishan och arbetar som kundrelationsansvarig på företaget.
Av vad jag förstår så verkar det som om det finns lite frågetecken kring hur vår affärsmodell fungerar.

Vi är idag marknadsledande inom tjänsteförmedling i Sverige och förmedlar ca 50.000st förfrågningar per år till våra leverantörer. En siffra som ständigt växer vilket vi är stolta över.

Inom foto så är det mestadels från privatpersoner men det förekommer även förfrågningar från företag och vi ser en ökning.

Pott-paketet som ni beskriver fungerar precis som ett kontantkort där ni laddar på med ett visst antal kronor i förskott. När ni ser ett intressant uppdrag så väljer ni själva att köpa kontaktinformationen till uppdragsgivaren och då dras den summan från din pott. Därefter så sköter man själv hela kundkontakten.

Vår affärsidé är fortfarande relativt ny i Sverige och vi är medvetna om de eventuella missförstånden som kan förekomma vid en nyetablering. Vi är fullt medvetna om kritiken på nätet men vi ser även att fler och fler förstår hur detta fungerar och nyttan i det då alla resultat är mätbara. Dessutom så har vi många återkommande kunder som väljer oss efter att ha provat andra medier.

Jag hoppas att jag har gjort det lite tydligare för er. Om ni har några frågor så kan ni kontakta mig på 08 653 00 00 så kan jag berätta mer.

Vänliga hälsningar

Navid Ishan
Kundrelationsansvarig

Definitivt ett företag som man bör hålla sig ifrån. Tar betalt, lovar mycket, du får inget igen.
Dessutom med påstridiga försäljare som inte lyssnar på dig.

Nä, har många kolleger som också blivit uppringda och varningsklockorna har som tur ringt.
Vi har diskuterat denna firma i privat nätverksforum och varning har gått ut i hela sverige.

Som sagt googla på....

Senast ändrad:
Av vad jag förstår så verkar det som om det finns lite frågetecken kring hur vår affärsmodell fungerar.

Vi är idag marknadsledande inom tjänsteförmedling i Sverige och förmedlar ca 50.000st förfrågningar per år till våra leverantörer. En siffra som ständigt växer vilket vi är stolta över.

Inom foto så är det mestadels från privatpersoner men det förekommer även förfrågningar från företag och vi ser en ökning.

Pott-paketet som ni beskriver fungerar precis som ett kontantkort där ni laddar på med ett visst antal kronor i förskott. När ni ser ett intressant uppdrag så väljer ni själva att köpa kontaktinformationen till uppdragsgivaren och då dras den summan från din pott. Därefter så sköter man själv hela kundkontakten.

Vår affärsidé är fortfarande relativt ny i Sverige och vi är medvetna om de eventuella missförstånden som kan förekomma vid en nyetablering. Vi är fullt medvetna om kritiken på nätet men vi ser även att fler och fler förstår hur detta fungerar och nyttan i det då alla resultat är mätbara. Dessutom så har vi många återkommande kunder som väljer oss efter att ha provat andra medier.

Jag hoppas att jag har gjort det lite tydligare för er. Om ni har några frågor så kan ni kontakta mig på 08 653 00 00 så kan jag berätta mer.

Vänliga hälsningar

Navid Ishan
Kundrelationsansvarig

Navid,
Er ide är bra i grund och botten, men som det ser ut nu är det nog inte många som tycker att ni är seriösa. Ni börjar samtalet med att berätta att ni har en kund till mig, "har du tid nu i veckan?". Klart som tusan att man blir intresserad! När man sedan ber om mer info vad det rör sig om får man ett svävande svar. När man tittar på er hemsida finns inte uppdraget där. Många vittsemål berättar samma sak.

Ni marknadsför er mot era kunder som ett sätt att hitta de billigaste leverantörerna. Nästan alla uppdrag kommer från privatpersoner, allt från att fotografera lilla Lisas katt (som hon kanske ska betala med veckopengen) till bröllop som knappt får kosta något.

Att man dessutom ska sätta in minst 3000 kr för att få dessa skituppdrag stärker inte precis en seriös framtoning.

Navid,
Er ide är bra i grund och botten, men som det ser ut nu är det nog inte många som tycker att ni är seriösa. Ni börjar samtalet med att berätta att ni har en kund till mig, "har du tid nu i veckan?

Just den biten stör jag mig något oerhört på när jag blir uppringde, SF söker inte något dom kan ev ha en kund som söker något men då bör man för att framstå som seriös upplysa om det.

Vänliga hälsningar

Navid Ishan
Kundrelationsansvarig

Jag jobbar visselrigne med Klottersanering ( www.fastighetskonsulterna.com ) , men min historia säger en del om min upplevelse av företaget (OBS: Detta är min bild och jag vet att det finns branshcer där de fungerar bättre, tex byggbranschen).

Jag blev uppringd av en säljare som heter Robin Edenfjäll och frågar om vi vill knyta oss till företaget. Visst säger jag om det finns kategorin "Klottersanering". Han säge att de ska lägga till den.
Jag får faktura och jobbförfrågningar på alla möljliga saneringar, radonsanering, asbestsanering osv.
-Då mailar jag Robin och frågar vad som hände med kategorin Klottersanering,
"Jag får till svar "Lite fel i våran databas för tillfälligt"

Jag mailar igen och han hänvisar då till kundtjänst.

Jag ringer upp Kundtjänst som säger att de ej har Klottersanering och ej ska ha det.
Jag vill säga upp avtalet men det har natulrigtvis en 12-månaders giltighetstid. Jag ber dem ta fram samtalet jag och rbin hade (de spelar in samtalen). Kundtjänstkillen säger att han ska göra det och återkomma (precis innan han ska lägga på frågar jag om han har mitt nummer, vilket han ej hade. Hur skulle han återkomma?).
Ingen återkommer. Han som skulle återkomma heter Navid (namnet är väl bekant?), men hörde aldrig av sig. Det senaste samtalet spelade jag in och mailade till Kundtjänst. Inget svar då heller.
Jag gissar att de använder sina inspelningar när det passar dem...

Naturligtvis har jag mailkonversation och sådant kvar, men man orkar inte tjaffsa. Tyvärr vet de nog att det lönar siga att trötta ut småföretagare.

Nu var det inte så mycket pengar och avtalet gick ut nu i Januari, men fortfatande ett par tusenlapar för jobb jag ej var intresserad av.

Dåligt betyg från mig.

Vi använder tjänsten och får en eller ett par intressanta leads i veckan, detta förväntas öka när vår lågsäsong är över. Dessa leads kommer från servicefinder på tidningen Vi i villas hemsida och kostar 50-150kr/styck. Vi är max 5 företag/lead..

Att kalla detta bluff är enl. min mening felaktigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar