Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Service på kamera (EOS 350D)

Produkter
(logga in för att koppla)

RedRiver

Medlem
Hejsan!

Intresset har varit lågt ganska länge och nu är min fru intresserad av att börja fota igen. Anledningen till att vi slutade var att vi tyckte bilderna blev så dåliga med kameran. Har sett andra foton på nätet tagna med Canon 350D och de blir ju skitbra. Nu har vi ju säkert inte objektiv av samma kvalitet men det vore ändå trevligt att få några kort med skärpa på.

Frågor:
Går det lämna in kameran på service och få den "fixad" eller är det bara rengöring som görs?
Vad kostar det att serva en kamera?
Är värt att lägga pengar på en EOS 350D?
 
Kraftig oskärpa kan bero på

*Fotograf som valt fel slutartid / bländarvärde

*Dåligt kalibrerat objektiv och kamera (skärpan bör då hamna fel i djupled, för långt bak eller fram)

*Trasigt objektiv, alternativt jäkligt dåligt objektiv.


Det som kan fixas med service är felkalibrering av kameran så att skärpan hamnar rätt i djupled.

Hur menar du att bilderna blir dåliga?
 
Dessutom ska man nog tänka på att de "skitbra" bilderna på nätet förmodligen är efterbehandlade när det gäller t ex kontrast, färgmättnad och skärpa.
 
Några exempelbilder som ni anser "dåliga" (i full storlek) hade underlättat för att bedömma om det är kameran som är problemet, eller om det är fotografen/efterbehandlingen som brister.
 
Bilderna på don.vn.cz är solklart efterarbetade.

Din bild verkar innehålla såväl rörelseoskärpa som skakningsoskärpa, men ser i övrigt ut som en typisk titta-och-tryck-bild, där komposition/exponering inte är planerad.
 
Men de flesta bilderna blir så här. Vår pocketkamera tar mycket bättre bilder...

Man ska väl inte behöva stativ mitt på ljusa dan?
 
Då det inte finns någon EXIF-info kvar i din bild så går det inte att se hur ni ställt in kameran.

Jag personligen tror mer på handhavandefel än tekniskt fel.
 
Lite längre slutartid kanske skule gjort susen. 1/40 är i längsta laget för allmänbilder. Jag går helst inte på längre tider än 1/60 utan IS oavsett brännvidd.

Anledningen till att pocketkameran tar "bättre" bilder:
*Den använder autoISO vilket leder till kortare tider (Du har haft 100 på exempelbilden)
*Den använder blixt
*Mindre sensor ger längre skärpedjup och mindre viktigt vart man lägger fokus
*Pocketkameran kanske gör en "hårdare" bildbehandling i kameran jämfört med hur du ställt in din systemkamera

Men om du frågar mig så är alla ovanstående negativa egenskaper.

Vad du skulle gjort är att du valt en kortare tid, kanske en mindre bländare för att förbättre skärpan och förlänga skärpedjuper (om du nu vill det), För att detta skall gå ihop behöver du höja ISO. Lätt som en plätt.
 
Jag tog mig friheten att ta ner din bild och göra en 30-sekundersredigering av den (Ökad kontrast, ett varmfilter, en aningens färgbalans och uppskärpning), enligt mitt tycke så vann bilden en del på det. Rörelse/Skakoskärpa kan jag ju dock inte göra mycket åt.
 
Jag laddar gärna upp min quick-edit till tinypic eller så.. Men eftersom det rör sig om ett barn (och PUL etcetcect) så vill jag nog att du godkänner det först.. Eller så mailar jag den till dig.
 
Ladda gärna upp bilden. Det är ok.

Här är EXIFen.


Filename : James i stadsparken 011.JPG
JFIF_APP1 : Exif
JFIF_APP1 : http
Main Information
Make : Canon
Model : Canon EOS 350D DIGITAL
Software : Microsoft Windows Photo Viewer 6.1.7600.16385
DateTime : 2010:09:24 10:41:26
Sub Information
ExposureTime : 1/40Sec
FNumber : F4,5
ExposureProgram : Program Normal
ISOSpeedRatings : 100
ExifVersion : 0221
DateTimeOriginal : 2010:09:24 09:31:33
DateTimeDigitized : 2010:09:24 09:31:33
ShutterSpeedValue : 1/40Sec
ApertureValue : F4,5
ExposureBiasValue : EV0,0
MeteringMode : Division
Flash : Not fired(Compulsory)
FocalLength : 28,00(mm)
UserComment :
ExifImageWidth : 2304
ExifImageHeight : 3456
ExposureMode : Auto
WhiteBalance : Auto
SceneCaptureType : Standard
 
Som redan konstaterats: 1/40 är VÄLDIGT lång tid för att köra handhållet om man inte är förberedd på det, eller har stöd.
 
Hmm.. Frugan som tagit kortet. Skyller på henne.

Jag ska leta reda på en dålig bild som jag tagit då. :p

Tack igen för era snabba svar!
 
Det kanske är som ni säger... fotografen. Har nu tittat på massor av kort som jag tagit och hittar inte så många dålig som jag trodde. Min fru behöver nog lära sig inställningarna bättre.

För att knyta ihop denna tråden skulle jag vilja fråga följande:

Vad kostar en service i runda slängar och är en 350D värd det?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.