Annons

Service på Canon 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Efter besök på Elgiganten (inköps-stället) & dragit min historia, dvs med snart en sex veckors servicetid, ringde dom till Canon som i sin tur ringde direkt till InfoCare & satte min aktivitet i arbete på studds !

Elgiganten utlovade oxå ett presentkort för dröjesmålet, kameran ska nu komma denna vecka, tack & lov :)

Bexelius har rätt!

Man måste ibland dra till utav bara f-n för att få slöhäckarna att förstå att det är VI som kunder som egentligen är deras verkliga arbetsgivare.

Garantireparationer kan skickas till NCC direkt av kund med giltigt inköpsbesvis. Fungerat bra för mig. InfoCare i Växjö ger mig bara rysningar.

CPS-kund: Löjligt!!!!!! Har fotot som huvudsaklig sysselsättning, men har den i Canons ögon dåliga smaken att bara ha 2 st L-optiker. Deras definition av "proffshus" är blaha! Har en 1DsMkII som givetvis kvalar in enligt deras definition, en 20D som jag använder yrkesmässigt och den är inte fin nog. Att jag totalt har 3 canonhus och 4 Canongluggar som används i yrket är en annan historia. Används en kamera i yrket så är den per definition ett yrkesverktyg.

Jag är INTE snäll när jag får vänta på service för länge utan hotar, spottar och svär. Tyvärr verkar det vara enda sättet. Det är inte min läggning att göra så, men vad gör man när det är det enda som funkar.

Slutligen: En kompis som nyligen återupptagit plåtandet köpte en 400D som var kass från början. Jag upptckte felet när jag kollade hans filer. Den har varit på turné till Stockholm, Göteborg och befinner sig nu i Malmö. Svaret har varit nästa vecka länge nu.

Han slog näven i bordet hos försäljaren som efter 5 veckors kamerafrånvaro lät honom låna en 350D tills kameran är färdig. Veckorna går och det är egentligen inte försäljaren som ska behöva gå in så här utan just Canons berömda service. Sedan kan de stoppa upp CPL where the sun don´t shine och inrikta sig på hela kundunderlaget. För det är inte på oss yrkesfotografer som Canon lever gott utan på alla fotografer i gemen som gett Canon förtroendet genom att köpa utrustning med deras logga på. Och majoriteteten börjar inte med kameror ur 1D-serien med L-optik.

Undrar om Canon fattar att de i längden förlorar en massa på att inte serva instegskunder eller non-CPL. Vid nästa kameraköp kanke inte Canon (och bör inte) får förtroendet att leverera.

För alla som råkar i trångmål: Ring InterVision direkt eller NCC. /Lennart

PS. Det är inte "snällt" av Canon att leverera plåster på såren i form av minneskort eller kuponger. Det är en i underkant tilltagen botgörelse för att de försummat och svikit kunder. DS

Men vad skall man göra. I mitt fall så handlar det inte om en åtgärd som kvalar in under garanti, utan jag repar mitt kamerahus på försäkringen.

Jag har ringt väldigt många gånger till kundservicen på Infocare, de som jobbar där kan inte göra något annat än att ljuga och förhala, de sitter bara som ett skyddsfilter mot verkstan, jag har fått höra en väldig massa bortförklaringar och ursäkter osm dessutom har varit helt motsatta beroende å vem man pratar med. Jag har varit så arg på dom så att mina barn blev rädda för mig. Men hjälper det? Nej...

Numera har jag numret till min personlige tekninker som sitter moch jobbar med min kamera, hjälper det att vara arg på honom, föga tror jag.

Hur som helst så är jag djävligt less på InfoCare, jag lämnade in min kamera och objektiv den 20 Juli, den är inte klar ännu. Jag blir galen!!!!

/M

Shame on you Canon

Har nu snart betat av sjätte veckan!!!!!! efter att ha lämnat in min, då en månad gamla Canon 400D som förmodligen hade medfödda fel i bildprocessorn.
Eloge till Expert i Ljungby som efter femte veckan lånade ut en 350D tills min egen kommer tillbaka fast det egentligen inte är deras bord. Synd att jag behövde bli aggressiv först.
Ännu mer synd att den servicen inte kommer från Canon själv. Jag kvalificerar inte som CPS-kund men Canon borde beakta att det går gissningsvis hundra amatörfotografer på en yrkesdito.
Att bli ersatt med ett minneskort för väntetiden kommer bara att kännas som ännu ett oförskämd slag i huvudet.
Jag sitter här med 500 semesterbilder som jag måste fightas med i PS en efter en för att få nåt vettigt av.
Resan till Zoo i Köpenhamn med en 3G-kompakt i näven trots en nylig investering i ny utrustning på sisådär 20000kr, ska vi bara inte prata om. Kändes härligt.
Minneskortet kan dom iaf trycka upp någonstans.
Det höga priset inkluderar ett par optiker jag köpt på mig, bla en 70-200/4L. Detta har tyvärr låst mig till Canon, annars hade jag redan varit ute och titta på Nikon/Sony/Pentax och krängt 400'an till högstbjudande på tradera, när den någongång kommer tillbaka.
Förhoppningsvis innan den är outdated och ersatt av nya modeller.

Senast ändrad:
Jaa, det är hemskt & bedrövligt !!

Jag sitter som sagt, precis i samma båt, med drygt 15 000:- på en utrustning man inte kan använda :-( Det suger ! Nästan en hel sommar utan sin kamera, som dessutom köptes in i slutet på maj i år.

En EOS 30D kanske inte har såå måånga måndags-ex.

Ett ärende eller aktivitet eller vad dom nu kallar det, skulle varje canon-kund ha en garanti på högst 2 - 3 veckor servicetid. Kan man inte uppfylla detta, får dom ju typ skicka kameran, till annan 'verkstad' som har tid.

Är det någon som läst något av Canon's serviceavtal , finns det något som gäller för kund eller kan denna service-tid få ta hur lång tid som helst.. 6 veckor... 12 veckor... eller ????

Jag har nu lyckats hävt mitt kameraköp hos återförsäljaren, fått pengar tillbaka & köpt en helt ny EOS 400D i annan butik :)

Grattis till det, och och för svaret.
Blev inspirerat att ta en rövare och se om det gick att byta upp mig nu det ändå tar sån tid.
Gått o kärat ner mig i den nya 40D.
Ringde och hörde om det skulle gå att byta mot att lägga mellanskillnaden.
Det lät inte som det var några problem.
Stor eloge till Expert som tar sig an det.
Men ff en käftsmäll eller två till Canon för nonchelans och likgiltighet mot de som väljer deras produkter och har oturen att få en av måndagsmodellerna.
Kanske får historien ett lyckligt slut i alla fall.
Fingers are crossed.

En liten kommentar kring detta:

* Varför ska vi acceptera detta?
* Varför går vår garantitid åt till att kameran ska ligga hos garantiverkstaden?
* Är det några som klagar hos Canon Sverige?

Jag har aldrig varit inne med mina kameror men blir fly förbannad när man hör om sådana här måndagsverkstäder som tror att det är okej! Blir ni inte förbannade?

// Jocke

Visst blir man förbannad.

Om en bråkdel av mina önskningar den senare tiden skulle slagit in, hade en stor del av ledningen i Canon-sverige och deras anlitade verkstäder skyfflat kol på ett mörkt och väldigt varmt ställe vid det här laget.

Tyvärr gömmer dessa typer sig bakom ett antal telefon-slusser, skött av oskyldiga underbetalda tonåringar som får ta skiten när vi ringer och spottar och fräser.
De riktigt ansvariga kommer vi, "pöbeln" aldrig i närheten av.
I mitt fall kan jag bara skälla på innehavaren av affären där jag köpte kameran, men han är sannolikt lika förbannad som jag.
Till skillnad från Canon-folket verkar han vara mån om sin kundkrets.

Men kanske inläggen här kan påverka lite grann om man har tur.
Jag utgår, lite naivt kanske, ifrån att dålig publicity fortfarande är något negativt i affärsvärlden, även om man kan undra ibland.

Funderade ett tag på att byta märke, men efter att ha hört mig för och kollat på nätet, verkar det tyvärr inte vara annorlunda hos några av dom andra.

Finns inte ord för vad jag känner efter att nu väntat i drygt 6 veckor på min 400D !!!

Jag har missat en massa foto-tillfällen där jag kunnat lära mig väldigt mycket.. :(

Till sist vill jag varna er för infocare:

Min kamera har nu legat 6 veckor hos dem och när jag ringde i fredags sa de att de börjat arbeta med den, ringde igår igen för att kolla och de sa återigen att kameran är påbörjad med ej klar än, blir kanske klar på fredag. ??????

Hur svårt är det att kalibrera en 400D för bakfokus ?!?!?!?!?

The nightmare never ends....

Nu ska jag trampa på ömma tår!

Watch out! Det här blir en låååååååång drapa!

Ska vända fokus lite grann. Inte mot Canon/Nikon eller ngt annat kameramärkes undermåliga service i sådana här sammanhang.

De ömma tårna jag ska plåga med denna lilla inlaga sitter även på mig, vill jag tillägga.

Kort skrivet: VI ÄR JÄ..GT DUMMA. Inte snälla eller tålmodiga utan just dumma.

Varför? För det första har vi kunder den egentliga ekonomiska makten. En köpbojkott svider mer för en dålig producent än skyffla kol 25 timmar om dygnet. Det var ju till ett sådant ställe Sören Lund ville förpassa de osynliga härskarna. Och jag håller med. Det finns dock en risk om de verkligen hamnade där: Nämligen att Djävulen själv skulle vantrivas i deras sällskap och starta ett nytt helvete någonstans där han slapp konkurrens av så slipade herrar.

Men vi måste nog se till vårt eget ansvar i det hela. Vi köper kameror på billigast möjliga sätt via nätet i de flesta fall. Inte i etablerade affärer med kunnig personal. Nu är de affärerna på utdöende. För inte så länge sedan var de stora fackhandlarna en blåslampa i häcken på serviceverkstäderna. Okej, kamerorna kostade några hundringar mer där. Men man fick service för de pengarna extr också.

En annan faktor som gjort oss så dumt tålmodiga är faktiskt datorn (Låt inte lura er-jag älskar datorer). Med datorns intåg vandes vi sakta vid att inget "kunde fungera på en gång". Det var alltid någon patch som fattades, alltid något som inte var kompatibelt. Sakta men säkert vande sig folk att sitta i telefonköer till supportcentraler och få till intet förpliktigande svar.

Översatt till en annan kär konsumtionsvara: BILEN. Skulle någon acceptera att köpa en ny bil och dagen efter inköpet konstatera att den faktiskt inte fungerade och snällt vänta på att verkstaden tog 2 månader på sig? Jag svär på att inte ens en körkortslös nunna skulle finna sig i det.

Om bilen var en dator: Du sätter dig i den nya bilen för att köra till Västervik från Malmö. Det går jättefint på både E6 och E4. Men när du ska svänga av från E4 märker du att det går inte att ta av mot vägen som leder till Västervik.

RING! Du ringer försäljaren som hänvisar dig till verkstaden där du får sitta i telefonkö med hissmusik i öronen..."det är många i kö, men vi tar strax emot ditt samtal". Två timmar senare får du prata med verkstaden som kopplar dig vidare till supporten för licensierad väganslutning. Killen i supporten: "Nej, du har ju modellen med 24 milliflipp i pipelinbursten. Du måste uppgradera multiplikatorn i styrkolvens lavemang med nästa version" . Jaha, säger du och vad kostar en sådan. Supporten: "Den är gratis så du behöver bara köra till Västervik och tanka in en patch"
-Jamen, för f-n, jag kommer ju inte till Västervik med den här saaat...ns bilen.
Supporten: "Nej men fortsätt E4 upp till Stockholm och hämta Firmware 666 så kan du Finlandsbåten med bilen till Åbo. Sedan kör du till Helsingfors och tar en färja tillbaks till Nynäshamn. Där kan du hyra in dig på en båt som tar dig till Västervik. Fast då måste du säkert ha en patch till för risken finns att du hamnar i Hudiksvall istället och då defragmenteras motorn inte som den ska"
- Va i h-e menar ni? Och det ska jag betala?
Supporten: "Ja, men för bara 1999 kronor får ni en dubbelsetup och då kan du dessutom köra till Åmål, utom under sommaren såvida du inte uppgraderar till premipaketet. Där har du en extra bonus också som medger körning på väg 54 till Runkarp i Småland".
- Okej, då jag tar hela rasket bara jag kommer härifrån.
Supporten: "Tackar, ta nu och kör till Västervik och....hallå, hallå....? Vafan tog karln vägen?

Svar: Kunden hamnade på ett speciellt sjukhus med en trevlig tröja på sig. Den tröjan knyts med ärmarna på ryggen. Efter 6 månader blev han utskriven och cyklar numera bara på bakgården.

Tillbaks till allvaret: Nej vi varken kan eller ska acceptera sådant här i längden.

Men jag ska lämna 2 bra råd: Gäller det en konsument-dslr så köp den på ett elektronikvaruhus med 30 dagars returrätt. Alla s k yrkesmodeller typ ur Canon 1D-serien hos affärer typ Procenter eller ansvarskännande nätaffärer typ Cyberphoto. Då är man åtminstone rätt väl skyddad vid nyköp.

Sedan; Om var och en som deltagit i den här tråden tog och kopierade upp hela tråden och postade den till Canon i Sverige har vi åtminstone börjat säga ifrån. Posta dessutom ett exemplar till er lokala tidning. Alltid är det någon reporter som nappar. För är det något som "de osynliga herrarna" är skiträdda för så är det dålig good-will. Någonstans fattar de ju att det är vi som är grunden för deras existens.

Eller också kan vi börja knyppla eller spela Fia med knuff istället för att fotografera:):)

Ber om ursäkt för det alltför långa inlägget, men jag blir så upprörd över vad som framkommit i denna tråd. På dem bara!!!!!

MVH/Lennart

Vill bara säga att min 400D nu har kommit tillbaka till affären. 7 veckor tog det!!!!
Som jag förstår det är det andra som är värre drabbat än detta.
Håller helt med Lennart att vi till stor del kan skylla oss själv som handlar billigt på mindre seriösa ställen.
Jag valde att köpa hos en etablerad kedja just för att ha lite extra säkerhet vid ev. reklamation och det tycks då också ha verkat trots allt.

7 veckor är tydligen bra i sammanhangen.

Fast ynkligt dåligt av Canon.

Nu valde jag att uppgradera till en 40D och får då vänta ett tag till då affären där jag köpte inte har den i lager än.
Men det är ju en annan sak.

Var det infocare som lagade din kamera Sören? 7 veckor är tragiskt...

Men var endå glad för det, min 400D har nu legat där i snart 8 veckor och fastän jag ringt 5 ggr och bett de att skynda på mitt ärende så händer inget. Jag har sagt att jag jobbar med kameran och behöver den snarast - inget händer. De skulle "prioritera" mitt ärende för 3 veckor sedan - inget händer. Den slutsats jag kan dra är att infocare SKITER FULLSTÄNDIGT i mig som kund!

Räknar inte längre med att kameran dyker upp innan jul. Nu har jag fått en annan 400D som lånekamera av elgiganten, vilket jag tycker är väldigt bra och de ska ha ett stort plus för detta, för problemet är egentligen inte deras.

Hoppas verkligen att ingen av er råkar ut för samma sak...

Soren skrev:
Vill bara säga att min 400D nu har kommit tillbaka till affären. 7 veckor tog det!!!!
Som jag förstår det är det andra som är värre drabbat än detta.
Håller helt med Lennart att vi till stor del kan skylla oss själv som handlar billigt på mindre seriösa ställen.
Jag valde att köpa hos en etablerad kedja just för att ha lite extra säkerhet vid ev. reklamation och det tycks då också ha verkat trots allt.

7 veckor är tydligen bra i sammanhangen.

Fast ynkligt dåligt av Canon.

Nu valde jag att uppgradera till en 40D och får då vänta ett tag till då affären där jag köpte inte har den i lager än.
Men det är ju en annan sak.

Och sedan efter ytterligare några veckors väntan dyker din 40D upp. Sedan upptäcker du att den är ett måndagsexemplar och sedan blir det samma visa igen: 7 veckors väntan. Under tiden får du låna din "gamla" 400D som lägger av efter 2 dagar. När 40D kommer tillbaks efter 16 veckor istället för 7 har 50D aviserats så då skiftar du till den.

Sedan vet vi hur det går: Samma varv igen fast med logaritmiska tidslängder. Vid nyår 2011 har du förhoppningsvis en fungerande 70D. Enda nackdelen med den är att den inte kompatibel med dina EF-gluggar längre.

Men å andra sidan: Vad gör det? Vid den tidpunkten sitter både du och återförsäljaren på någon psykosinstitution och byter lugnande piller med varandra.

Som man säger: ALLTING GÅR...OM INTE ANNAT ÅT
H-E!

Skämt åsido (och nu gäller inte ikonen i smileyn längre): Lycka till och ditt exempel visar hur oerhört viktigt det är att köpa på "rätt ställe". Precis som Przmek gjort! Det är värt varenda krona.

Jag har alltid fått mina grejor fixade/utbytta eftersom jag handlat hos följande; Expert, Kameradoktorn, El-giganten, Hegerthorns, Scandinavian Photo, Cyber Photo, FotoVideo eller hos det lokala Fotohuset.

Har jag handlat någon annanstans och det krånglat har det som regel tagit energi/tid och dåligt humör. Speciellt viktigt är det när man handlar optik från fristående optiktillverkare. De ska vara med svensk garanti.

Exempelvis Sigmas många gånger utmärkta optiker har Tura Nord som generalagent. De återförsäljare som köper därifrån håller högre priser än andra, men så är det svensk garanti på grejorna. Det är ganska fantastiskt att det på Prisjakt kan vara så stor skillnad att en optik kostar 3100-3330 på många ställen och nästan en tusenlapp mer på andra. Det förklaras med att Tura Nord är de enda som garanterar ordentligt. Det är den förklaring jag fått i alla fall när jag frågat återförsäljare.

Canonoptik har ju världsgaranti- så där spelar det ingen roll hur billigt eller hur dyrt man köpt den. Fast å andra sida: Med den servicefart Canon verkar uppvisa i många fall kanske det inte är någon fördel. I alla fall inte om man vill undvika lång väntetid.

MVH/Lennart

Min kamera har enligt försäljaren, varit på en liten sightseeing till ett flertal olika verkstäder. Göteborg, Stockholm, Malmö.
Det är en ny kamera som kommit tillbaka.

Jag har handlat tv på Elgiganten och de brukar helt enkelt byta till ny vara om det är något fel. I alla fall de första veckorna efter inköp.
Enkelt och snyggt.
Canon-sverige har förbjudit sina återförsäljare att göra så av rädsla för fusk. Kräver att få in kameran och godkänna innan byte får göras.
Sen får alla som lagt ut sina pengar på deras produkter vara utan kamera i veckor/månader.

Men det verkar de, som sagt här innan, skita fullständigt i.

Kollektiv avstraffning är, enligt svensk lag förbjudet, men är det inte just det som de håller på med när de många straffas med långa väntetider för att ett fåtal har fuskat?

Är kundservice ett ord som snart kan tas bort från svenska ordlistan?

Efter 8 veckor som jag väntat på min 400D, kom så dagens stora överraskning: ett sms från infocare:
"Ditt ärende är färdigt".

OJOJ!!

Väntar nu otåligt på att kameran kommer tillbaka till växjö så jag kan lägga vantarna på den och se om AF nu ligger rätt (kameran bakfokuserade).

Återkommer med resultat snart....

Grattis.
Ja det är väl väl nästan på sin plats att ta till med såna lotto-termer i sammanhangen.
Hoppas kameran är ok när du får den.
8 veckor. Fy fa.. Det är ju patetisk.

* UPDATE *

Jag har nu testat kameran några dagar och det verkar som fokus ligger lite bättre, dock ej perfekt.

Hur som helst var det ej värt den 8 veckor långa väntan att få den justering som de gjort, nästan ingen skillnad :(

Bottenbetyg till infocare.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar