Nu ska jag trampa på ömma tår!
Watch out! Det här blir en låååååååång drapa!
Ska vända fokus lite grann. Inte mot Canon/Nikon eller ngt annat kameramärkes undermåliga service i sådana här sammanhang.
De ömma tårna jag ska plåga med denna lilla inlaga sitter även på mig, vill jag tillägga.
Kort skrivet: VI ÄR JÄ..GT DUMMA. Inte snälla eller tålmodiga utan just dumma.
Varför? För det första har vi kunder den egentliga ekonomiska makten. En köpbojkott svider mer för en dålig producent än skyffla kol 25 timmar om dygnet. Det var ju till ett sådant ställe Sören Lund ville förpassa de osynliga härskarna. Och jag håller med. Det finns dock en risk om de verkligen hamnade där: Nämligen att Djävulen själv skulle vantrivas i deras sällskap och starta ett nytt helvete någonstans där han slapp konkurrens av så slipade herrar.
Men vi måste nog se till vårt eget ansvar i det hela. Vi köper kameror på billigast möjliga sätt via nätet i de flesta fall. Inte i etablerade affärer med kunnig personal. Nu är de affärerna på utdöende. För inte så länge sedan var de stora fackhandlarna en blåslampa i häcken på serviceverkstäderna. Okej, kamerorna kostade några hundringar mer där. Men man fick service för de pengarna extr också.
En annan faktor som gjort oss så dumt tålmodiga är faktiskt datorn (Låt inte lura er-jag älskar datorer). Med datorns intåg vandes vi sakta vid att inget "kunde fungera på en gång". Det var alltid någon patch som fattades, alltid något som inte var kompatibelt. Sakta men säkert vande sig folk att sitta i telefonköer till supportcentraler och få till intet förpliktigande svar.
Översatt till en annan kär konsumtionsvara: BILEN. Skulle någon acceptera att köpa en ny bil och dagen efter inköpet konstatera att den faktiskt inte fungerade och snällt vänta på att verkstaden tog 2 månader på sig? Jag svär på att inte ens en körkortslös nunna skulle finna sig i det.
Om bilen var en dator: Du sätter dig i den nya bilen för att köra till Västervik från Malmö. Det går jättefint på både E6 och E4. Men när du ska svänga av från E4 märker du att det går inte att ta av mot vägen som leder till Västervik.
RING! Du ringer försäljaren som hänvisar dig till verkstaden där du får sitta i telefonkö med hissmusik i öronen..."det är många i kö, men vi tar strax emot ditt samtal". Två timmar senare får du prata med verkstaden som kopplar dig vidare till supporten för licensierad väganslutning. Killen i supporten: "Nej, du har ju modellen med 24 milliflipp i pipelinbursten. Du måste uppgradera multiplikatorn i styrkolvens lavemang med nästa version" . Jaha, säger du och vad kostar en sådan. Supporten: "Den är gratis så du behöver bara köra till Västervik och tanka in en patch"
-Jamen, för f-n, jag kommer ju inte till Västervik med den här saaat...ns bilen.
Supporten: "Nej men fortsätt E4 upp till Stockholm och hämta Firmware 666 så kan du Finlandsbåten med bilen till Åbo. Sedan kör du till Helsingfors och tar en färja tillbaks till Nynäshamn. Där kan du hyra in dig på en båt som tar dig till Västervik. Fast då måste du säkert ha en patch till för risken finns att du hamnar i Hudiksvall istället och då defragmenteras motorn inte som den ska"
- Va i h-e menar ni? Och det ska jag betala?
Supporten: "Ja, men för bara 1999 kronor får ni en dubbelsetup och då kan du dessutom köra till Åmål, utom under sommaren såvida du inte uppgraderar till premipaketet. Där har du en extra bonus också som medger körning på väg 54 till Runkarp i Småland".
- Okej, då jag tar hela rasket bara jag kommer härifrån.
Supporten: "Tackar, ta nu och kör till Västervik och....hallå, hallå....? Vafan tog karln vägen?
Svar: Kunden hamnade på ett speciellt sjukhus med en trevlig tröja på sig. Den tröjan knyts med ärmarna på ryggen. Efter 6 månader blev han utskriven och cyklar numera bara på bakgården.
Tillbaks till allvaret: Nej vi varken kan eller ska acceptera sådant här i längden.
Men jag ska lämna 2 bra råd: Gäller det en konsument-dslr så köp den på ett elektronikvaruhus med 30 dagars returrätt. Alla s k yrkesmodeller typ ur Canon 1D-serien hos affärer typ Procenter eller ansvarskännande nätaffärer typ Cyberphoto. Då är man åtminstone rätt väl skyddad vid nyköp.
Sedan; Om var och en som deltagit i den här tråden tog och kopierade upp hela tråden och postade den till Canon i Sverige har vi åtminstone börjat säga ifrån. Posta dessutom ett exemplar till er lokala tidning. Alltid är det någon reporter som nappar. För är det något som "de osynliga herrarna" är skiträdda för så är det dålig good-will. Någonstans fattar de ju att det är vi som är grunden för deras existens.
Eller också kan vi börja knyppla eller spela Fia med knuff istället för att fotografera
Ber om ursäkt för det alltför långa inlägget, men jag blir så upprörd över vad som framkommit i denna tråd. På dem bara!!!!!
MVH/Lennart