Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Service på Canon 400D?

Produkter
(logga in för att koppla)

CarolineR

Medlem
Har lämnat min Canon 400D på service hos InfoCare i Bromma, då dessa är en av Canons auktoriserade serviceverkstäder. Problem med fokusering (vilket jag såg att någon annan i forumet också haft).
Lämnade in den 27/6 och nu har det snart gått 2 månader. Fick ursprungligen beskedet att den skulle vara klar 4/7, vilket det fortfarande står på deras hemsida att den ska vara...
Har ringt en gång i veckan och hört mig för/klagat och varenda gång fått beskedet att de ska börja jobba på den "om en vecka". Har t.o.m fått prioriterat ärende men ändå händer ingenting...

Någon annan som har liknande erfarenheter/tips om vad man kan göra? Trist att vara utan kamera i 2 månader - har missat mina tvillingars dop, 4 bröllop och massa annat på vägen...

/Caroline

Min första digitalare, en 10D hade också fokusproblem och även den blev borta i 3 månader, skickades fram och tillbaks mellan Stockholm och Mölndal. En ny 20D kom tillbaks istället, för de "kunde inte åtgärda problemet".

Vi (jag och min återförsäljare) ringde minst 3 gånger i veckan om vartannat och tjatade innan den kom. Hela tiden lät det: nästa vecka.

När jag skickade in min projektor på service så sa de hela tiden nästa vecka nästa vecka.
Då började jag ringa och fråga morgon lunch och kväll. Efter tre dagar hade de skickat den. Så jag tror på principen att man ska ringa så mycket att det blir lättast för dem att bara fixa grejen så att de slipper höra allt tjat.

Lämnade in 2 kameror och 2 objektiv på Infocare i Bromma för AF-justering, det tog 2 timmar....

Dom har bra service till CPS-kunder!

(det var 2st 1Dmk2N + 300/2,8IS och 500/4IS)

Vad krävs för att bli CPS-kund?
Jag behöver rengöra mattskiva/sökare på en ny 5D, men fick veta att det nog tar 4 veckor för närvarande... jag tycker ju 5D är en proffskamera och jag använder den som det till och från. Å så har jag 3 L-objektiv.

(Antagligen behöver de kolla någon tätning oxå, jag blåste (med Hama-blås) på mattskivan för att ta bort ett par fjun, MEN då fick jag hela sökaren full med små svarta prickar och dom finns inte på mattskivans utsida! Var kom dom ifrån?)

sinduda skrev:
Vad krävs för att bli CPS-kund?
Jag behöver rengöra mattskiva/sökare på en ny 5D, men fick veta att det nog tar 4 veckor för närvarande... jag tycker ju 5D är en proffskamera och jag använder den som det till och från. Å så har jag 3 L-objektiv.

(Antagligen behöver de kolla någon tätning oxå, jag blåste (med Hama-blås) på mattskivan för att ta bort ett par fjun, MEN då fick jag hela sökaren full med små svarta prickar och dom finns inte på mattskivans utsida! Var kom dom ifrån?)

du behöver 2 proffshus samt minst 3 L objektiv och så skall du ha fotograferandet som ditt levebröd för att kunna bli CPS medlem.

Även jag fick fokuseringsproblem med min nya 400.
Den är fortfarande inlämnad på Canons serviceställe i Mölndal (gbg). Dom sa att det kunde ta ca 5 veckor. Jag fick låna en 350 under tiden. Jag är så glad för detta för under dessa få veckor har jag lärt mig mkt om hur den fungerar och bilderna blir äntligen BRA.

Tack alla ni som kommit med svar!
Kan meddela att ärendet nu är löst... efter att jag även terroriserat Canon med klagomål fick jag äntligen min kamera servad. Som plåster på såren fick jag även ett minneskort från Canon och presentcheckar från InfoCare, så det tycker jag var en snygg gest.

/Caroline

Har också dåliga erfarenheter av Infocare, inte kameraprylar men det tog över en månad för dem att få fram en TFT-skärm för att byta ut en som var sönder vid leverans.

Jag har samma problem & börjar riktigt att tröttna på Infocare ! :-(

Skickade in min 400D i slutet på juni för en enkel justering & får oxå bara beskedet: .. Mmmm.. nästa vecka kanske...

Kan man kontakta Canon el. vad ska man göra ??

Hmm

Tycker att 2300 kr för rengöring ( insidan av frontlins) och uppsmörjning av AF (gnisslade lite för mycket) är lite för mycket betalt. Hade rengöringen varit ordentligt gjord hade jag inte klagat. Men när det finns fettfläckar på insidan av objektivet kan de inte ha gjort sitt jobb. Kommer framöver att köpa verktyg som passar och göra dylikt arbetet själv.
BAD!!!

CarolineR skrev:
Tack alla ni som kommit med svar!
Kan meddela att ärendet nu är löst... efter att jag även terroriserat Canon med klagomål fick jag äntligen min kamera servad. Som plåster på såren fick jag även ett minneskort från Canon och presentcheckar från InfoCare, så det tycker jag var en snygg gest.

/Caroline

Till vem på Canon har du riktat dina klagomål, det skulle jag tycka vara intressant att få veta.
/M

Konsumenterna är så jävla snälla och konflikträdda. Man blir ju förbanand av att bara läsa tråden.

Är det sagt att det skall lösas inom en viss tid så skalld det göras också. Strul kan inträffa och oväntade saker. Men då skall det redovisas och förklaras spontant utan att man skall behöva ringa.

Om detta hade hänt mig kan du vara säker på att jag hade varit som en igel på dom. Första samtalet hade varit en undran, andra ett kraftig markering och undran, tredje idiotförklarande och seadn hade jag ringt varje timme. Tillslut hade jag ringt varje halvtimme och sedan besökt dom den adnra halvtimmen.

jag förstår att man ahr jobb och andra saker som gör det praktiskt omöjligt att hålla på som en igel, men poängen är att jag kan ge mig f**an påatt du ringer och undrar var kameran är, dom svararar med något svammel och du säger "ok... bra då vet jag" klick.

Dra näven i bordet och bli hysterisk! Ni kan bli hysteriska på oss män för att vi inte vill gå och handla på Lindex med er, men kameran kan vara borta i flera månader utan någon reaktion...

tillägg till Pontus:
Jaha... du fick bra service som CPS kund när du lämnde in dina proffshus och gluggar... men är liksom inte det poängen med att vara cps kund??
så jag förstod inte riktigt vad det kunde hjälpa trådskaparen i att få tillbaka kameran...

Ja, det här är väldigt tröttsamt. Infocares två största verkstäder finns i bromma och växjö, konstigt nog kan de inte fixa en SLR i växjö, illa. Varför måste allt till bromma kan man undra ??? De kan ju enkelt halvera kön...

Får bli telefonterror snart...

Kan rekommendera Intervision i malmö istället. Även dem auktoriserade av Canon.

Annars har jag även haft kontakt med Powermill i Upplands väsby, de tar inte längre garantijobb från canon men tar fortfarande emot canongrejer. Den tekniker jag talade med var riktigt trevlig och tillmötesgående och kunnig på köpet :)...

Kontakt på Canon

Mattias,
jag ringde deras supportcenter och gjorde en anmälan. Fick därmed ett ärendenummer även hos Canon som jag sen kunde luta mig mot när jag fortsatte att tjata även hos Canon. I praktiken innebär det att de man ringer är "nivå 1" och att de slussar vidare ärendet till olika nivåer, ungefär beroende på hur förbannad man är när man ringer... Mitt första samtal resulterade därmed i att det gick till nivå 2 och när inget hände där och jag ringde igen, antar jag att det gick högre upp för då minsann blev kameran klar samma dag...

/C

Fr.o.m idag ska jag ligga på som attan hos Infocare & Canon, för att få min 400D tillbaka.. Jag jobbar men har samtidigt all tid i världen att lägga mig i ev. telefonköer & kolla mail....

Tobias,
jag "hotade" Canon med att jag ville prata med den som ansvarar för deras serviceavtal - då blev det fart...

Lycka till!

/Caroline

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar