ANNONS
Annons

Serietagning med Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)

Gurkan2003

Aktiv medlem
Hej alla!

Jag har en Nikon D3 som jag är mycket nöjd med. Den tar kanonfina bilder och är pålitlig i alla miljöer.
Men. Jag får inte upp den i 9 bilder/sek i läge CH (Continous High).
Jag kör kameran t ex i A-läge med ISO 200 och bländare 2,8 och 1/2000 men det går ändå inte så fort som man kan tro. Jag har testat med olika AF-lägen och funnit att det går "snabbast" i läget "Single Point AF".
Kollegans D3s och D4 "rasslar till" och tar betydligt fler bilder i sekvens än min D3 - vad har jag missat?
Det blir sällan mer än 3 - 6 bilder i varje "burst" så det är inte den mindre bufferten som är problemet.

Lite hjälp på vägen vore uppskattat! :)

// Gunnar

Hej alla!

Jag har en Nikon D3 som jag är mycket nöjd med. Den tar kanonfina bilder och är pålitlig i alla miljöer.
Men. Jag får inte upp den i 9 bilder/sek i läge CH (Continous High).
Jag kör kameran t ex i A-läge med ISO 200 och bländare 2,8 och 1/2000 men det går ändå inte så fort som man kan tro. Jag har testat med olika AF-lägen och funnit att det går "snabbast" i läget "Single Point AF".
Kollegans D3s och D4 "rasslar till" och tar betydligt fler bilder i sekvens än min D3 - vad har jag missat?
Det blir sällan mer än 3 - 6 bilder i varje "burst" så det är inte den mindre bufferten som är problemet.

Lite hjälp på vägen vore uppskattat! :)

// Gunnar

Kör du AF-C istället för AF-S så pausar inte kameran vid funnen fokus. Kan det vara så enkelt? Det finns lite inställningar i menyn om detta också.

Jag ska genast testa detta i helgen! Tack!

Jag hardessutom lagt autofokus på AF-ON knappen istället för avtryckaren, då är det bara att brassa på, alltid högsta fart och ingen risk att råka fokusera om.

Varning, det är beroendeframkallande, när du väl lärt dig det finns det ingen återvändo.

Vad har du för autofokusprioritet.

Release eller Fokus

Meny a1 eller a2

Du skall ha Release så smattrar det nog på skall du se....

Jag hardessutom lagt autofokus på AF-ON knappen istället för avtryckaren, då är det bara att brassa på, alltid högsta fart och ingen risk att råka fokusera om.

Varning, det är beroendeframkallande, när du väl lärt dig det finns det ingen återvändo.

Kan också vara värt att testa! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar